Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Trainen voor hellingen van 12+%

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5102
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 25 mei 2015 18:03

Als die wattage getallen in je screenshots kloppen dan lijkt me dat je FTP lager ligt.
als je FTP 260 is, dan zou ik gemiddelde wattage op zulke klimmetjes 300+ verwachten nml ?

iceskater77
Forum-lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 25 feb 2014 13:21

iceskater77 25 mei 2015 19:45

DDX schreef:Als die wattage getallen in je screenshots kloppen dan lijkt me dat je FTP lager ligt.
als je FTP 260 is, dan zou ik gemiddelde wattage op zulke klimmetjes 300+ verwachten nml ?
De wattages kloppen zeker en de ftp denk ik ook. Doe regelmatig de 20 min. ftp test en ook als ik hier in de polder een uur lang maximaal (tijdrit-achtig) ga rijden kom ik gemiddeld op tussen de 260-270 watt uit.

Conclusie is dan misschien dat ik niet goed genoeg m'n best heb gedaan :roll:
Dit was mijn eerste klim ervaring en iedereen waarschuwde dat ik mezelf niet moest opblazen omdat de rit lang was. Heb hartslag dus meestal keurig rond omslagpunt gehouden en soms liep het wel wat op. Had ik toch wat vaker in het rood moeten rijden waarschijnlijk, vraag is echter of ik hem dan wel had uit kunnen fietsen. Was bij de finish echt wel leeg hoor.

iceskater77
Forum-lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 25 feb 2014 13:21

iceskater77 25 mei 2015 19:53

Dit is overigens de cote de chambraelles. Daar ging ik wel echt over m'n omslagpunt van 172 heen en trapte ik gemiddeld zo'n 300 watt. Zat in een lekker groepje waar ik eigenlijk bij wilde blijven.
Afbeelding

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8528
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 25 mei 2015 20:40

Als jij 1 uur lang 3 watt per kg trapt op omslagpunt mag je volgens mij best tevreden zijn als je bouwjaar 1977 is afhankelijk hoe lang je al fiets en je conditie is uiteraard.
Ik zit op 250 watt 1 uur lang met 78 kg leeftijd 47 en rij nu 5 jaar beetje ter vergelijking en als ik om me heen kijk laat ik redelijk veel fietsers waarvan ik weet dat ze aardig kunnen rijden mijn achterwerk zien.
@iceskater mss heb je aan deze site iets staan wat cijfertjes op http://www.rozenbergsport.nl/training/t ... rmotte.pdf
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 26 mei 2015 11:41

iceskater77 schreef: Dit was mijn eerste klim ervaring en iedereen waarschuwde dat ik mezelf niet moest opblazen omdat de rit lang was. Heb hartslag dus meestal keurig rond omslagpunt gehouden en soms liep het wel wat op. Had ik toch wat vaker in het rood moeten rijden waarschijnlijk, vraag is echter of ik hem dan wel had uit kunnen fietsen. Was bij de finish echt wel leeg hoor.
Lijkt me terecht, hoor, die voorzichtigheid. Eens een keertje even in het rood is nog tot daaraan toe, maar als je een lange tocht door de Ardennen of Zuid-Limburg bij elk klimmetje zo diep gaat, dan wordt het nog een lange dag.

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

iceskater77
Forum-lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 25 feb 2014 13:21

iceskater77 26 mei 2015 15:29

nijkie schreef:Als jij 1 uur lang 3 watt per kg trapt op omslagpunt mag je volgens mij best tevreden zijn als je bouwjaar 1977 is afhankelijk hoe lang je al fiets en je conditie is uiteraard.
Ik zit op 250 watt 1 uur lang met 78 kg leeftijd 47 en rij nu 5 jaar beetje ter vergelijking en als ik om me heen kijk laat ik redelijk veel fietsers waarvan ik weet dat ze aardig kunnen rijden mijn achterwerk zien.
@iceskater mss heb je aan deze site iets staan wat cijfertjes op http://www.rozenbergsport.nl/training/t ... rmotte.pdf
Ben op zich ook wel tevreden over de output op mijn leeftijd. Fiets een jaar of zeven nu, maar pas sinds vorig jaar wat fanatieker.

Het viel me gewoon op dat ik aan alle kanten voorbij werd gereden tijdens de klimmetjes. Dat doet toch wel beetje pijn. Wat dat betreft zat ik echt wel onder het gemiddelde vergeleken met de andere deelnemers. Een enkele dikke fietser nagelaten die ik dan weer mocht inhalen, maar dat waren er weinig.

Hier in de polder gebeurd me het maar zelden dat ik word ingehaald, meestal laat ik m'n achterwerk zien. :lol: Is ff wennen dan hoor :?

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 26 mei 2015 18:45

Toevallig ben ik van hetzelfde bouwjaar, maar de eerste keer dat ik de uitspraak "op mijn leeftijd" zal gebruiken ligt toch zeker 20 jaar in de toekomst...
Een FTP van 3 watt/kg is niet echt hoog, maar het goede nieuws is dat je door zowel af te vallen als door te trainen die waarde nog aardig omhoog kan krijgen. Ook op jouw leeftijd! :P ;)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 26 mei 2015 22:19

1977?


Haha, snotneuzen ;)

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 26 mei 2015 22:29

robbebopper schreef:1977?


Haha, snotneuzen ;)
kan ook 1877 zijn he bij iceskater77

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 26 mei 2015 22:58

Zwaar trainen bij lage RPM en rond je omslagpunt lijkt dus een efficiente klimtraining te zijn. Is het nog van belang om niet (of juist wel) over je omslagpunt te trainen (aangenomen dat je je omslagpunt goed kent)?
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5102
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 26 mei 2015 23:02

Voor zulke korte klimmetjes wel ja en dan daarna hartslag vinden waarbij je weer kan bijkomen om volgende klimmetje weer te kunnen pieken.
Omslagpunt is leuk voor klimmen in de Alpen.

method1.1
Forum-lid
Berichten: 251
Lid geworden op: 16 mar 2009 16:34

method1.1 26 mei 2015 23:06

plantagenet schreef:Zwaar trainen bij lage RPM en rond je omslagpunt lijkt dus een efficiente klimtraining te zijn.
Is dat niet ontzettend achterhaald? Krachttraining aan lage cadans tot daar toe maar toch niet aan overslag? Ik probeer juist een hoge cadans te rijden bij overslag zodat ik op beklimmingen ook een hogere cadans kan houden.

Plaats reactie