Trainen voor hellingen van 12+%

Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid
Gebruikersavatar
GJEvK
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 aug 2013 22:04
Locatie: Duiven

Gebruikersavatar GJEvK 21 mei 2015 07:34

Kun je specifiek trainen voor zwaardere hellingen?
Hiermee bedoel ik: ik heb veel op souplesse getraint deze winter, en bij de klimmetjes tot 8% oid gaat dat prima. Ga met een redelijk beentempo omhoog en gaat relatief eenvoudig (voor mijn doen dan :D). Maar bv bij de KlimClassic was 1 van de eerste klimmetjes er meteen 1 van 14% (en "helaas" niet op zijn Nederlands met 1 meter zo stijl, maar gewoon, een kilometertje...) en dan is er werkelijk niets meer over van enige souplesse... Ik weet wel dat dat soort hellingen serieus zijn, stappen ook genoeg mensen af, maar ik zou er graag iets beter overheen komen zodat ik niet de rest van de dag bovenbenen heb die compleet op zijn... (Niet zozeer sneller dus,maar dat de impact op m'n lichaam net iets minder groot is).

Kun je daar specifieker voor trainen? Krachttraining in de sportschool? of bepaalde trainingen op de fiets?

wdfl
Forum-lid
Berichten: 598
Lid geworden op: 02 mar 2015 16:27

wdfl 21 mei 2015 07:40

hmmm dees ga ik ook wel keer volgen.
denk da daar niet al te veel voor te trainen valt, buiten die berg/heuvel nog wa meer op te rijden en je ritme te zoeken.

't prof peloton vlamt daar nu ook niet zonder problemen op
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 6072
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 21 mei 2015 08:39

Zorg dat je zo klein mogelijk geschakeld hebt en niet direct er op vliegen maar 1 tempo pakken en rustig blijven.
Sensa Gulia G2.
Isaac Boson.

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 21 mei 2015 08:53

Hoeveel tandjes heb je voor en achter. Bij de AGR toertocht heb ik me erover verbaasd hoeveel mensen er zijn die met een kleine cassette rijden. Ik rijd zelf met een 28 achter en 39 voor.

Het gaat om het vermogen. Trapfrequentie x kracht. Je moet dus het vermogen vergroten, maar ik denk dat het makkelijker is om een lichter verzet te trappen zodat je toch je huidige vermogen soepel kunt produceren.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 4406
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 21 mei 2015 09:07

Ik monteer lekker mijn pizzaschijf (32 tanden) terwijl ik voor een 34 heb zitten. Dan is het enige gevaar dat je je voorwiel optrekt.

Training: Volgens mij kan je met (de juiste) spinninglessen hier wel beter in worden. Als de spinninglessen tenminste hoge inspanning (niet per se op hoge frequentie), van enkele minuten faciliteren. Want ga maar na, zulke klimmen bij de klimclassic (ook zelf gereden), ben je een minuut of 4 tot 7 aan het stoempen/trappen. Dat red je dus niet in een sprintje.

Dat icm je souplesse trainen, en brede basis kweken, en voldoende lichte verzet, zouden je kunnen helpen. De goede basis moet je niet vergeten, want de 1e stijle klim bij de klimclassic is na een km of 30?. Maar je moet na een 120km voor de 4e of 5e keer een helling pakken die een tijd op 18% zit.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 7560
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 21 mei 2015 09:13

Op het buitenblad een heuveltje in de buurt omhoog? Bij mij om de hoek zit het kopje van Bloemendaal; kort genoeg om op een flink zwaar verzet omhoog te harken. Ik word daar wel sterker van merk ik. Maar ik ben sowieso niet zo van de "alles zo licht mogelijk trappen" school, en heb er geen probleem mee af en toe stukken met 50-60 rpm te fietsen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé

Gebruikersavatar
PsychoBartje
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 nov 2013 17:15

Gebruikersavatar PsychoBartje 21 mei 2015 09:14

Ik heb afgelopen maanden specifiek getraind op mijn Tacx i-Genius ter voorbereiding om mijn klimtijd op de Mont Ventoux te verbeteren. Daarmee kan je beklimmingen simuleren boven de 8%. Ik heb 3x de videoversie gefietst en kan zeggen dat zowel de ervaren belasting als mijn tijd overeen komen met mijn eerdere real-life beklimmingen van de berg. Tacx heeft volgens mij een video's met klimmetjes in de Ardennen, waarin oa de Redoute, dus > 15% kan je zelfs ook trainen :)

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 6072
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 21 mei 2015 09:20

Ik begrijp ts zijn vraag dat hij zonder aanloop naar 13% gaat en vervolgens 13% of meer blijft zoiets als de Beekmandalseweg in Beek bij Nijmegen.
Sensa Gulia G2.
Isaac Boson.

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 855
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 21 mei 2015 09:35

Volgens mij is het niet velen gegeven om op souplesse 14% of meer te beklimmen.
Als je meer dan 20 uur / week kan trainen misschien wel. Om toch een beetje te trainen doe ik ook als 53x11: Op het grote blad fietsen tegen de wind in of viaducten op- en af. Hartslag in de gaten houden en cadans rond de 60.

Los van dat: Ik heb 2 fietsen, maar neem altijd mijn triple mee de bergen in. Ben niet ijdel 8-) Nooit gedoe met welke cassette te steken. En ik schakel alleen in uiterste nood terug naar het kleinste blad 8-)
older Budweiser

Gebruikersavatar
Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 5532
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23
Locatie: Vaticaan
Contact

Gebruikersavatar Nee_Nee 21 mei 2015 10:15

In de stuwwal tussen Nijmegen en Ubbergen zitten een paar van dit soort rete-zware bulten. Het blijft gewoon harken en hopen op overleven. Veel oefenen helpt. Accepteren dat het ruk is en blijft ook.
#tuttoandrabene

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2499
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 21 mei 2015 10:32

Dat is interessant. Heb zelf ook de klimclassic gereden en ik moest aan het begin van de door jou genoemde klim stoppen om dat de weg versperd was door drie auto's. Even langswandelen en daarna weer op de fiets. Alleen kreeg ik mijn linkervoet niet meer in het klikpedaal en heb dus ca 500m met vooral rechts gereden. Dat was wel pittig :D

Zoals zo velen hier stellen als een helling meer dan 12% gaat zijn voor lange tijd dan is er, op een enkel iemand na, geen enkele manier sprake meer van souplesse.

Kies voor een zo licht mogelijk verzet. Zelf had ik die dag een 30x25 (ca 34x28) als lichtste versnelling en dat ging best redelijk. Zelf heb ik met dat soort hellingen liever een 27 achter
(ca 34x30).

En trainen is denk ik zoals hier gezegd wordt: groot verzet tegen een helling of tegen de wind met lage cadans.

Steile hellingen liggen mij over het algemeen beter dan meer gematigde klimmen van 5-7%. Ik denk dat dat ook een beetje te maken heeft met absoluut vermogen want aan mijn (lage) W/kg kan het niet liggen (door teveel kg) :D
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

Gebruikersavatar
Tracing_NL
Forum-lid
Berichten: 635
Lid geworden op: 28 nov 2013 16:32

Gebruikersavatar Tracing_NL 21 mei 2015 10:51

@ Alan, ik neem aan dat je met kleine cassette bedoelt : weinig tandjes ipv veel tandjes

Dan ben ik het namelijk wel met je eens. Dit weekend de Waalse Pijl gereden. mijn max klimverzet is 34-27. Als ik in de alpen ben (dus lange klimmen zoals galibier) dan gaat de 29 er nog op. Dit weekend een helenoel mensen zien stoempen op veel te grote verzetten.

voor wat betreft training voor 12%+. Alan zal er ongetwijfeld meer van weten, maar mijn men ing is: Kort intervaltraining. BV pyramide 1-2-3-2-1 min.
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers