Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Krampen in beide benen

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 24 apr 2015 21:39

Met jouw leeftijd is het niet verkeerd om een sport medische keuring te doen. Alleen al om je gezondheid tijdens inspanning te testen.

zoals eerder gezegd in dit topic kunnen krampen ook veroorzaakt worden door vermoeidheid/verzuring. Dit treed eerder op als de lage zones minder goed getraind zijn.

Regelmatig hard rijden kan je conditie ook minder maken waardoor je nu kramp krijgt bij inspanningen waar je eerst geen kramp bij kreeg.

Te weinig drank kan ook een mogelijkheid zijn, maar dan moet je toch al heel wat vocht verliezen of al met een vochttekort beginnen. Een andere mogelijkheid is dat je veel mineralen in je zweet verliest. Ik zeg dat dit mogelijkheden zijn want je zou dan verwachten dat je dit ook in voorafgaande jaren hebt meegemaakt.

GiantDefy1
Forum-lid
Berichten: 610
Lid geworden op: 20 sep 2013 20:20

GiantDefy1 24 apr 2015 22:13

53 jaar en elke dag fietsen, respect hoor. Moet ik nog zien te halen :)

Als je elke dag fiets, zou ik niet elke dag op het buitenblad fietsen maar goed variëren in je trainingsdagen.
Zoals Alan al aangeeft ben ik het volledig mee eens.

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 24 apr 2015 22:34

Ik fiets pas sinds 25 februari van dit jaar dus ben nog een beginner en daarom maak ik zeker nog heel veel fouten maar daaraan word gewerkt. Ik dacht ook altijd alleen op het grote blad te rijden ondanks dat ik een triple heb gebruik ik bijna alleen het grote blad ook als ik bergop of als ik over een brug fiets. Kracht heb ik zeker genoeg in mijn benen. De krampen zijn vooral in mijn kuiten of soms voor op mijn scheenbenen. En dan vooral 'snachts als ik in mijn bed lig. Vaak merk ik ook dat ik te zwaar heb getraind als ik de trap amper op kom. Ach ja kan natuurlijk ook aan mijn leeftijd liggen.
Ghost Nivolet 6LC

Erik
Forum-lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 24 apr 2015 22:56

Of aan iedere dag fietsen... Je moet zoiets natuurlijk wel opbouwen.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 24 apr 2015 23:17

Geef het wat tijd, je loopt te hard van stapel. Ik herken precies alle symptomen die je beschrijft.

Gewoon doorfietsen (nog niet elke dag) en af en toe op een wat lager tempo (liefst zo vaak als je jezelf er toe kan dwingen), je conditie gaat zich fors verbeteren maar dat heeft echt (meer) tijd nodig. Ik dacht eerst ook dat dat soft gedoe was.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 24 apr 2015 23:41

Alan Smeets schreef:Met jouw leeftijd is het niet verkeerd om een sport medische keuring te doen. Alleen al om je gezondheid tijdens inspanning te testen.

zoals eerder gezegd in dit topic kunnen krampen ook veroorzaakt worden door vermoeidheid/verzuring. Dit treed eerder op als de lage zones minder goed getraind zijn.
Eensch met Alan. Als ik jou was Sweety :
Ik zou even checken bij je zorgverzekering of het vergoed wordt. Zo ja, hup naar de Sma.

Ten aanzien van de zones: je geeft aan dat je alleen op het buitenbad fietst? Hallo, je hebt een triple ! Maak er gebruik van en train je souplesse / duur op het middenblad: max Hf 130-140 (vraag je sma) en cadans minimaal 90.

Je trapt jezelf compleet de vernieling in door constant in het rood te fietsen. Ik vermoed dat je ook tegen een beenvliesontsteking aan zit.
older Budweiser

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 25 apr 2015 08:31

Dat soort kramp is overigens een typisch symptoom van een schildklierhormoon tekort. Maar dan gaat het meestal gepaard met een hele reeks andere klachten (waaronder natuurlijk vermoeidheid). Kleine kans dat daar het probleem zit, maar ik meld het toch maar even (want vrij moeilijk te diagnostiseren).

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 25 apr 2015 10:44

Hahahaha...losse vertaling:
Ik fiets pas een paar maanden. Ik fiets iedere dag. Ik gebruik alleen mijn buitenblad. Kortom; je bent al sinds eind februari non-stop aan het stampen. Doorzettingsvermogen heb je igg wel. Maar misschien schreeuwen je benen nu onderhand wel "genade....we zijn zo moe!". :)

Wat anderen ook al zeggen; doe het een beetje rustig aan.
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8294
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 25 apr 2015 10:56

De vertaling is iets anders, Sweety2008 fietst al wat langer, maar op andere fietsen. Ik ben bang dat de vraag hier niet los te zien is van de voorgeschiedenis. Als je in twee jaar tijd 42kg afgevallen bent, heb je zeker doorzettingsvermogen, maar ik denk dat je volgende doorzettingsvermogen, altijd maar veel en misschien nog wel meer doen, je niet gelukkiger gaat maken, en waarschijnlijk ook niet gezonder.
Het enige wat ik nog mis is je lengte, maar zit je op dit moment al niet op een beetje bedenkelijke BMI? voor wat dat waard is.

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 25 apr 2015 11:42

Mijn lengte is 163 cm en vamorgen nog op de weegschaal gestaan en het was 49,55 kg. Blijf meestal onder de 50 kg.
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5874
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 25 apr 2015 13:52

Sweety2008 schreef:Mijn lengte is 163 cm en vamorgen nog op de weegschaal gestaan en het was 49,55 kg. Blijf meestal onder de 50 kg.
Je bent te licht!! Dit is een BMI van 18,6.Dat is echt heel laag. Onder de 18,5 is reden om eens naar een huisarts te gaan.

Verder is het wel logisch dat je 's ochtends vroeg kramp krijgt. Je hebt dan de hele nacht niet gedronken. De meest voorkomende oorzaak van kramp is een TE zware inspanning in combinatie met TE weinig vocht aanvulling. Maar zelfs als je genoeg drinkt, kun je kramp krijgen omdat een te zware inspanning van het lichaam wordt gevraagd. Ik sta elke dag 's ochtends vroeg op de weegschaal en als ik kramp had in mijn kuiten bij het opstaan, dan weeg ik meestal een kg minder dan gemiddeld. Dat was dus puur vocht tekort.

Voor iemand die pas is begonnen, train je in mijn optiek veel te fanatiek. Ik zou eens wat minder gaan fietsen, wat meer drinken onderweg en ook 's avonds nog wat extra thee drinken.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 25 apr 2015 14:01

Iemand uit Blerick adviseren om thee te drinken, je moet maar durven... :mrgreen:
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie