Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Het nut van 'stapelen', of: wat eten jullie de week / dag voor een lange tocht?

pinag
Forum-lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 03 jul 2009 00:35

pinag 07 aug 2010 15:09

Eerder deze week had ik met wat fietsmaten een discussie over de vraag of 'stapelen' effectief is. Heeft het zin om de week voor een zware inspanning (bijv. de Marmotte of een andere lange cyclo/toertocht, of een koers) al koolhydraten of andere stoffen te gaan stapen? Een hele week pasta eten, bijvoorbeeld, als voorbereiding? Wat voor effecten (positief, of negatief?) heeft dat op het lichaam? Hoe doen jullie dat? (mijn gewoonte is overigens om nix te veranderen (behalve dan even niets 'slechts' (frites, pizza) meer eten en drinken (ff geen bier meer!)) en de dag voor de tocht een stevig bord pasta).

Kortom: hoe eten jullie de week / dag / dagen voor een lange tocht, en (hoe) wijkt dat af van wat jullie normaal eten?
Ik hou van Triple.

pierre92
Forum-lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 10 jan 2009 20:00

pierre92 07 aug 2010 15:54

Het heeft alleen effect als je meer eet dan je verbrand geloof ik. Alleen dan is er een overschot aan koolhydraten. Daarbij moet wel licht intensief getraind worden en veel water gedronken.

Maar ik kan het mis hebben.
fietsen, da\'s mijn verzetje!

tati
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 10 jan 2009 19:52

tati 07 aug 2010 18:48

Qua eten doe ik eigenlijk altijd weinig apparts.
Probeer wel altijd iets meer pasta of aardappels te eten voor een lange tocht.
Maar dat kan nmi. ook een placebowerking hebben bij mij, omdat ik toch altijd graag pasta heb;-)

Kennis van me kreeg vorig jaar toen hij naar de cape epic ging van zijn dieetist het advies om gewoon veel te eten 2 weken voor de wedstrijd. Dan ben je zo'n 8 dagen aan het bikkelen en verbrand je zo'n 5-6000kcal per dag. Om dit enigszins aan te vullen moet je veel eten en zodoende moet je lichaam al een beetje wennen aan de grote hoeveelheden eten en drinken wat het die 8 dagen binnen krijgt.

Zelf let ik een week voor een mtb marathon (of meerdaagse) vooral goed op mijn vochtbalans. Als de urine doorzichtig is is die goed. En natuurlijk goed eten en drinken tijdens een lange tocht. Hiervoor moet je maar eens berekenen hoelang je er over meent te doen en hoeveel je onderweg aan zou kunnen vullen(qua voeding en drinken). Als je naar de gelletjes grijpt, probeer dan eerst verschillende merken uit en laat je maag wat wennen aan dat spul. Veel mensen gebruiken alleen gelletjes voor de wedstrijden omdat ze zo duur zijn, maar dit kan wel eens tot maagklachten leiden omdat je ineens iets binnen krijgt wat het niet gewend is. Vergelijk het maar eens met buitenlands eten, hoeveel mensen raken in het buitenland wel niet aan de diaree.
A bad day on the bike is better than a good day at work.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 07 aug 2010 19:20

Wat eet ik de dag voor een cyclo?

ontbijt:
iets meer dan normaal maar niet veel. Bakje yoghurt met cruesli, 2 broodjes met ham/kaas, paar crackers met jam, een beetje fruit en veel thee.

's middags:
drie gangen menu (geen vette dingen)

s'avonds
nog een keer een drie gangen menu (weer geen vette dingen)

ik kies niet bewust voor pasta. In rijst en pannenkoeken zitten ook boordevol koolhydraten.
Live fast; die young. mijn blog

rubencornelisse
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 11 jan 2007 22:45

rubencornelisse 08 aug 2010 00:54

Er is hierover geloof ik al een keer wat over geschreven. Het wordt ook wel de “tapering off” methode genoemd. Idd meer koolhydraten eten (70% van de energie-inname), veel vocht en geen lange/intensieve trainingen meer.
Er wordt geschreven dat je hier al een week van te voren mee kan beginnen, ik begin meestal 2 dagen van te voren extra koolhydraten (pasta) te eten.

pinag
Forum-lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 03 jul 2009 00:35

pinag 08 aug 2010 01:36

interessant om jullie ervaringen te lezen. rob74, je schrijft dat je geen vette dingen eet, maar sluit pannenkoeken niet uit. hoe verhoudt zich dat? pannenkoeken zijn toch behoorlijk vet? eet je ook pannenkoeken als ontbijt op De Dag Zelf?
Ik hou van Triple.

bleek
Forum-lid
Berichten: 463
Lid geworden op: 26 sep 2009 15:12

bleek 09 aug 2010 01:50

[quote="rubencornelisse"]Er is hierover geloof ik al een keer wat over geschreven. Het wordt ook wel de “tapering off” methode genoemd. Idd meer koolhydraten eten (70% van de energie-inname), veel vocht en geen lange/intensieve trainingen meer.
Er wordt geschreven dat je hier al een week van te voren mee kan beginnen, ik begin meestal 2 dagen van te voren extra koolhydraten (pasta) te eten. [/quote]

Taperen is geen koolhydraten stapelen, taperen is het minderen van trainingsarbeid (in intensiteit en/of volume) om een topvorm te creëren voor een wedstrijd.

Stapelen is niet zomaar meer koolhydraten eten, en volgens mij is het échte stapelen niet gezond om te doen.

mooncrawler
Forum-lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 25 jan 2010 17:20

mooncrawler 09 aug 2010 17:59

Ik ken het idee van stapelen wel, maar pas het zelf niet toe. Ik ben namelijk niet iemand die dergelijk zware inspanningen levert (ik fiets op recreatie niveau zeg maar)

Wat ik me wel afvraag -> heeft stapelen zin als je lichaam er niet aan gewend is? Daarmee bedoel ik te vragenof je als wielrenamateur maar zo kan gaan stapelen, of dat je dit moet leren.

Het gebruiken van sportvoeding/drank is namelijk ook iets dat je lichaam moet leren (heb ik me laten vertellen) Stel je gebruikt nooit een sportdrank tijdens het fietsen, en dan in eens wel.. 90% kans dat je maag klacahten krijgt. Maar als je dit gebruik van sportdrank opbouwd tijdens je trainingen, dan kan je er op ten duur wel tegen en kan je lichaam er ook beter mee overweg (bv 70 kcal verbrangen ipv 50)

Werkt dit princiepe ook voor stapelen? Als het namelijk ook zo werkt zou stapelen voor een gemiddelde wielertoerist niet zo handig zijn :)

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 11 aug 2010 13:22

Misschien vind je hier wat meer informatie:

http://www.powerbar.com/articles/82/Car ... ading.aspx

Uiteraard met op het eind reclame voor powerbar producten, dat moet je dan maar even negeren...

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 11 aug 2010 13:55

[quote="PinaG"]interessant om jullie ervaringen te lezen. rob74, je schrijft dat je geen vette dingen eet, maar sluit pannenkoeken niet uit. hoe verhoudt zich dat? pannenkoeken zijn toch behoorlijk vet? eet je ook pannenkoeken als ontbijt op De Dag Zelf?[/quote]

Ik vind pannekoeken geen vette dingen. Zolang ze niet gebakken zijn in teveel roomboter zijn het volgens mij goede koolhydraat bronnen. Ik eet daags voor een cyclo geen patat of andere gefrituurde dingen. Ook geen vet vlees. Liefst kip met veel groente en pasta of rijst.
Live fast; die young. mijn blog

mooncrawler
Forum-lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 25 jan 2010 17:20

mooncrawler 11 aug 2010 18:00

@Ever: Dat is idd een mooie link die ik met intresse heb gelezen. bedankt!

Plaats reactie