Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Fietsen in Groningen en Drenthe

blueneonn
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 08 aug 2010 14:33

blueneonn 09 aug 2010 19:47

Iemand nog leuke routes in Groningen en Drenthe? Ik fiets meestal vanuit m'n huis in Groningen naar Assen en weer terug. Ik wil toch eens wat anders proberen, iemand tips?

pinarello
Forum-lid
Berichten: 2671
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:09

pinarello 09 aug 2010 19:52

Omgeving Zuid Laren is mooi. Norg, Gasselte, Gieten mogelijkheden genoeg.
Vanuit Groningen kun je ook nog wel naar het Lauwersmeergebied.

blueneonn
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 08 aug 2010 14:33

blueneonn 09 aug 2010 20:09

[quote="pinarello"]Omgeving Zuid Laren is mooi. Norg, Gasselte, Gieten mogelijkheden genoeg.
Vanuit Groningen kun je ook nog wel naar het Lauwersmeergebied.[/quote]
Denk dat Lauwersmeergebied wel een goeie optie is... Me moeder vertelde ook over de Drentse hondsrug ofzoiets, iemand daar ervaringen mee?

pinarello
Forum-lid
Berichten: 2671
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:09

pinarello 09 aug 2010 20:17

[quote="blueneonn"][quote="pinarello"]Omgeving Zuid Laren is mooi. Norg, Gasselte, Gieten mogelijkheden genoeg.
Vanuit Groningen kun je ook nog wel naar het Lauwersmeergebied.[/quote]
Denk dat Lauwersmeergebied wel een goeie optie is... Me moeder vertelde ook over de Drentse hondsrug ofzoiets, iemand daar ervaringen mee?[/quote]

Ga er maar fietsen, krijg je geen spijt van:)

reverb
Forum-lid
Berichten: 280
Lid geworden op: 25 jun 2010 14:34
Locatie: Groningen

reverb 09 aug 2010 20:25

[quote="blueneonn"][quote="pinarello"]Omgeving Zuid Laren is mooi. Norg, Gasselte, Gieten mogelijkheden genoeg.
Vanuit Groningen kun je ook nog wel naar het Lauwersmeergebied.[/quote]
Denk dat Lauwersmeergebied wel een goeie optie is... Me moeder vertelde ook over de Drentse hondsrug ofzoiets, iemand daar ervaringen mee?[/quote]

Kom zelf ook uit Groningen en fiets ook wel red. vaak richting Assen oa. De Drentse Hondsrug is wel mooi om te fietsen, maar je moet goed oppassen dat je niet op smalle zanderige schelpenpaadjes belandt. Zulke paadjes zijn natuurlijk niet lekker fietsen met een racefiets en is ook niet echt bevorderlijk voor je fiets. De fietsbordjes(die wit/rode) leiden je vaak daar langs. Van te voren anders goed Google Maps erop naslaan.

Verder ga ik ook wel vaak richting Lauwersmeer en omstreken. Maar eigenlijk ga eigenlijk alle richtingen op. Ligt er net aan hoe de wind ook staat. Pik meestal niet mooie routes uit, maar functionele(niet teveel stoplichten, goede wegen etc).

Maar idd, Drenthe is veel mooier fietsen als Groningen en Friesland. Denk dan aan plaatsen. Gieten, Norg, Gasselte, Drouwen etc.

Vandaag heb ik een duurrit naar Duitsland gemaakt;
Groningen - hoogezand - scheemda - Nieuweschans - Bunde(DE) - Weener(DE).

Mr. R
Forum-lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 08 jul 2010 11:08
Locatie: In the mountains

Mr. R 09 aug 2010 20:46

Rondje lauwersmeer is vanuit groningen +- 100km dus een leuke tocht. Ook van Groningen richting Emmen is erg mooi. denk dan aan Hoogezand en Spijkerboor en dan vanuit de vlakte Drenthe in bij Annen en via Vries weer noar huus.
Veel plezier
In the end cycling is easy. Just pedal and see where it ends.

blueneonn
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 08 aug 2010 14:33

blueneonn 09 aug 2010 21:12

[quote="Reverb"][quote="blueneonn"][quote="pinarello"]Omgeving Zuid Laren is mooi. Norg, Gasselte, Gieten mogelijkheden genoeg.
Vanuit Groningen kun je ook nog wel naar het Lauwersmeergebied.[/quote]
Denk dat Lauwersmeergebied wel een goeie optie is... Me moeder vertelde ook over de Drentse hondsrug ofzoiets, iemand daar ervaringen mee?[/quote]

Kom zelf ook uit Groningen en fiets ook wel red. vaak richting Assen oa. De Drentse Hondsrug is wel mooi om te fietsen, maar je moet goed oppassen dat je niet op smalle zanderige schelpenpaadjes belandt. Zulke paadjes zijn natuurlijk niet lekker fietsen met een racefiets en is ook niet echt bevorderlijk voor je fiets. De fietsbordjes(die wit/rode) leiden je vaak daar langs. Van te voren anders goed Google Maps erop naslaan.

Verder ga ik ook wel vaak richting Lauwersmeer en omstreken. Maar eigenlijk ga eigenlijk alle richtingen op. Ligt er net aan hoe de wind ook staat. Pik meestal niet mooie routes uit, maar functionele(niet teveel stoplichten, goede wegen etc).

Maar idd, Drenthe is veel mooier fietsen als Groningen en Friesland. Denk dan aan plaatsen. Gieten, Norg, Gasselte, Drouwen etc.

Vandaag heb ik een duurrit naar Duitsland gemaakt;
Groningen - hoogezand - scheemda - Nieuweschans - Bunde(DE) - Weener(DE).
[/quote]
Dankuwel! Ben van plan morgen richting naar Emmen en weer terug te fietsen.
Heb laatst ook een rit naar Duitsland gemaakt, via Veendam - Vlagtwedde - Sellingen (hebben we een caravan staan) en dan Duitsland in. Erg mooie route en zeker een aanrader voor elke Groninger.

race-niek
Forum-lid
Berichten: 741
Lid geworden op: 24 feb 2009 21:32
Locatie: Groningen

race-niek 09 aug 2010 21:16

er zijn genoeg mooie rondjes in groningen en drenthe :)

savonds pak ik vaak de fiets, en ga ik van Hoogezand een rondje zuidladermeer doen.
mijn favo avond rondje:)
Racefiets: Concorde R-blade full carbon 2009

bert01
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 25 jun 2010 23:31

bert01 09 aug 2010 22:16

Waar ik heen ga is afhankelijk van waar de wind heen waait, eerst er tegenin en terugreis wind mee :)

Favoriet van mij is toch wel rondje lauwersoog, deze kun je zelf langer en korter maken van 85km tot ???km... zelf maak ik dr vaak zo'n 120km van... Er zitten een paar stukken in waar de weg slechter is als je de "recreatieve paden" volgt, zelf kies vaker voor de iets drukkere weg op bepaalde stukken...

Drenthe in door de heide/bossen, de kleine slingerpaden is ook altijd leuk, wel veel remmen/optrekken enz...

Wil je lange afstanden over redelijke/goede wegen... volg dan de A7 over de parallelweg tot Drachten, rij dan richting Appelscha(N381), Assen(N371), Groningen.

elboutero
Forum-lid
Berichten: 843
Lid geworden op: 24 apr 2009 13:49

elboutero 10 aug 2010 00:22

Cervelo S3D - Canyon Aeroad CF SL - Cannondale Scalpel Si-3

eelcoz

eelcoz 10 aug 2010 00:27

Heb 5 jaar in Groningen gewoond en verhuis over een paar weken weer die kant op. Ik fietste meestal of in Drenthe (richting Zuidlaren, Gieten etc.) of in het Westerkwartier (vanuit Groningen richting Grijpskerk en dan terug via Leek of zoiets). De rondjes Drenthe deed ik overigens niet op zonnige lentedagen, aangezien de fietspaden daar dan overbevolkt worden door fietsende families, bejaarden, vakantiegangers etc. Rondje Lauwersoog ook wel gedaan, kwam dan op een km op 120 uit (heen via Grijpskerk, Zoutkamp, terug via Anjum, Kollum, Buitenpost, Marum etc.). Zelfs nog wel in Oost-Groningen gefietst, erg goed voor de mentale weerbaarheid.:D Richting Hoogezand en dan naar Slochteren, Froombosch of zoiets.

Overigens hoor ik collega's ook vaak over rondjes in Noord-Groningen (Winsum en dan verder omhoog). Het is dus maar net wat je wilt, je kunt alle kanten op.

harrie
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 08 jan 2005 18:11

harrie 10 aug 2010 00:34

Vanaf Groningen richting Leek, Zevenhuizen, de Friese grens oversteken richting Bakkeveen. Dan een stukje richting Wijnjewoude, de Duurswouder heide oversteken richting Waskemeer. Dan naar Haule en via Veenhuizen naar Norg. Roden, Peize en weer terug in Groningen.
Je passeert dus landschappelijk hele fraaie gebieden door het Groningse Westerkwartier, het Friese bos en heidegebied (hoezo is Friesland alleen maar wijds en kaal) en het aangrenzende Drentse Noordenveld. Een prachtige 3 provinciën toer.

Plaats reactie