Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Inspanningstest bij Bike-in-Balance

marcello
Forum-lid
Berichten: 474
Lid geworden op: 26 jan 2005 01:55

marcello 11 aug 2010 01:20

Ik lees dat je bij Bike-in-Balance een inspanningstest kan doen voor €70,-.
Weet iemand of dat wat is?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 aug 2010 01:54

Zonde van je geld, ze kunnen namelijk geen ecg en zuurstof-opname meten. Er rolt alleen een betrouwbaar omslagpunt uit als je toevallig een mooie knik in je hartslag grafiek hebt, vaak is die knik echter helemaal niet zo duidelijk. En dan zijn extra gegevens wel zo fijn.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

marcello
Forum-lid
Berichten: 474
Lid geworden op: 26 jan 2005 01:55

marcello 11 aug 2010 11:27

Dus een SMA is dan een betere optie?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 aug 2010 12:43

Ja dat lijkt me wel, het kost een stuk meer, maar er rolt een stuk meer uit. Deze test kan je bijna net zo goed zelf doen op de Tacx.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

eelcoz

eelcoz 11 aug 2010 12:46

Ik vind het zo irritant duur, zo'n inspanningstest. In januari een groot SMO laten verrichten, met inspanningstest dus. Alles was verder prima, en m'n omslagpunt vastgesteld op 179-181 (bepaling VO2-max trouwens waardeloos (zonder kapje)). Er werd mij toen verteld dat je omslagpunt wel enigszins kan veranderen door training, dus zou ik wel eens een nieuwe inspanningstest willen doen. Zo'n grapje kost echter iets van 120 euro (weet het niet meer precies).

@Amclassic-fan: Jouw opmerkingen impliceren dus ook dat veldtesten om je omslagpunt te bepalen erg lastig zijn. Ik meende dat o.a. Casran hier een groot voorstander van is.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 aug 2010 12:59

Die veldtesten heb ik de laatste jren weinig meer over gehoord. Ik weet niet of het nog veel gedaan wordt bij wielrenners. Er is draagbare apparatuur te koop om de VO2max te bepalen, dat zou het meest ideale zijn. Je hebt dan namelijk geen last van de hitte binnen waardoor je hartslag anders is. Maar wat ze in de veldtesten bij Casran deden, was lactaat prikken en dan weer verder fietsen. En door de lactaat waardes heb je weer wat extra informatie.

Ik weet niet of er in het noorden van het land nog ergens een fatsoenlijke SMA zit. Papendal en Amerongen zijn goed, maar beide ook behoorlijk aan de prijs.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 11 aug 2010 13:10

Bij sommige verzekeraars zijn er extra pakketten waarin kosten bij een SMA (deels) vergoed worden. Lijkt me de moeite waard om even na te kijken of dat in jouw geval zo is. Misschien is dan de test bij een SMA toch niet meer zo duur...

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 11 aug 2010 13:11

[quote="ever"]Bij sommige verzekeraars zijn er extra pakketten waarin kosten bij een SMA (deels) vergoed worden. Lijkt me de moeite waard om even na te kijken of dat in jouw geval zo is. Misschien is dan de test bij een SMA toch niet meer zo duur...[/quote]

Meestal vergoeding 1x per jaar.
What makes the boat go faster?

eelcoz

eelcoz 11 aug 2010 13:24

Bij mij ook 1x per jaar inderdaad, dus ik ga in januari maar even een inspanningstest doen. De laatste keer bij het SMA in Heerenveen geweest, verhuis volgende maand (weer) naar Groningen dus dan daar maar eens kijken. Of misschien toch maar naar Papendal of Amerongen.

marcello
Forum-lid
Berichten: 474
Lid geworden op: 26 jan 2005 01:55

marcello 11 aug 2010 15:07

Mijn verzekeraar vergoed tot een maximaal tot €100,-

Ik lees trouwens dat je voor de KNWU een verplichte keuring moet doen en
aangezien ik volgend jaar met een licentie ga fietsen, zal ik die dus moeten doen.
Kosten: €100,-.

Snel klaar...

just
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:43

just 03 dec 2010 16:49

Ik heb hem meerdere keren gedaan, De knik zit niet in de hartslag grafiek maar in de ademfrequentie, behalve een betrouwbare anaerobe drempel ook je maximaal vermogen en je trainingszones.
erg handig, goed advies en compleet.
was de 70 piek meer dan waard

Gebruikersavatar
arepol
Forum-lid
Berichten: 1467
Lid geworden op: 17 jun 2008 14:07
Locatie: Eindhoven
Contact

Gebruikersavatar arepol 03 dec 2010 18:35

Lol Just...

Mail: info@bike-in-balance.nl

Goeie actie man!

Plaats reactie