Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Trainen in een groep...of toch maar niet?

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 02 jan 2015 21:03

Ik vraag me af hoe jullie er eigenlijk over denken, trainen in een groep? Heb je er nou echt wat aan of wegen de voordelen niet op tegen de nadelen? En wat zijn de voordelen ervan?

Wat ik voor mezelf kan bedenken is dat je beter leert in een groep fietsen, maar dat gaat voor mij alleen maar op als men er rekening mee houdt dat ik dat nog niet zo goed kan. En dat je gestimuleerd wordt om meer te geven, maar als de groep te hard fietst kan dat ook betekenen dat je jezelf alleen maar overtraint door te moeten harken.

De ideale situatie is dat iedereen ongeveer van hetzelfde niveau is, wat bijna nooit zo is. Als het wel zo is en alles gaat goed dan is het wel erg leuk. Maar dat is mij tot nu toe nog maar een paar keer overkomen en lijkt een toevalstreffer.
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 02 jan 2015 21:51

Je kunt ook trainen voor het rijden in een groep.
Een wekelijkse rit in een groep kan ook een motivatie zijn om de rest van de week goed te trainen.

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 02 jan 2015 22:05

Je hebt echt wel wat aan trainen in een groep. Snelheid bouw je sneller op in en met een groep.

Alleen, en daarin schuilt het gevaar, het is moeilijk te bepalen of je gelijkwaardig aan elkaar bent. Dat is een kwestie van veel met elkaar fietsen en elkaar leren vertrouwen.

Ik rijd vaak in een groep, maar er zijn een aantal personen die ik bewust mijd of voor laat gaan. Bij hen ga ik niet in het wiel zitten, omdat ze niet goed rekening houden met anderen in de groep: ze slingeren of kijken op het verkeerde moment om of helemaal niet!

Als je in een groep rijdt, heb je oren en ogen nodig. Die oren en ogen zijn je groepsleden, maar ook jij zelf.

Naarmate je langer met elkaar fietst, ken je elkaars manier van rijden beter en weet je wat je aan elkaar hebt.

Toch rijd ik vaak ook net zo lief alleen. Als het hard waait, net zoals vandaag, kun je prima zelf je training doen. Hoe sterk is de eenzame fietser!

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 02 jan 2015 22:14

Over dit onderwerp raak je natuurlijk niet zo snel uitgepraat. Een groep is nogal variabel. 4,8,12 tot een heel peloton. Er is gewoon een lijst te maken met verschillende voor en nadelen. En ik denk dat die in dit topic allemaal wel voorbij gaan komen. Het hangt allemaal af van wat je wil bereiken of trainen in een groep de goede keuze is. Een feit is dat veel fietsers überhaupt niet trainen. Ze rijden met een fiets, maar trainen kan je het niet noemen. Trainen doe je voor een bepaald doel. Of dat nu wedstrijden, cyclos, of toertochten zijn. Het hangt van het doel af of groepstrainingen nuttig zijn.

Wil je echt trainen ( interval, zones, speciale oefeningen ) dan is een groep meestal een slechte keuze. Het eindigt in onbedoelde wedstrijden met weinig focus op het trainen. Vaak ook in gevaarlijk weggedrag. Gerichte trainingen kan je eventueel wel afwerken met een sparringspartner van een gelijk niveau. Maar die moet dan wel exact hetzelfde plan volgen. Je kan natuurlijk tot de interval momenten als groep rijden en de training individueel doen. Dat werkt goed als er een trainer is die iedereen aanwijzingen geeft op zijn of haar niveau. Maar echt enorme pelotons zijn natuurlijk verre van ideaal voor dit soort werk.

Wil je een lekker rondje fietsen voor de gezelligheid en af en toe sparren dan is een groep ideaal. Dit soort ritten zijn leuk, maar verwacht niet altijd goede training. Wat voor mij een lichte rit is is voor de ander een zware. Fietsen in een groep heeft ook een sociaal aspect. Je wacht op de langzame rijders en helpt ze vooruit. Je kletst wat en doet af en toe een sprintje. Het is erg leuk, maar niet altijd even goede training. Soms wil de groep iets anders dan jij die dag zou willen doen. Daar moet je mee kunnen leven.

Alleen trainen heeft voordelen. Ik zie het vaak ook als een rustmoment. Tijd om na te denken. Tijd om netjes je training af te werken. Je kan je eigen route bepalen en onderweg weer wijzigen zonder gezeur. En je kan niet schuilen. Je moet altijd zelf blijven trappen.

Sommige zaken kunnen echter niet zonder groep. Een waaier rijden moet je leren, daar heb je een groep voor nodig. Peloton rijden leer je natuurlijk alleen in een peloton. Wedstrijdjes kan je simuleren, maad dat doe je niet alleen. En alleen op een bordje afsprinten is ook niet echt leuk. Je hebt af en toe wat uitdaging nodig. Het is inderdaad het fijnste fietsen met mensen op een gelijk niveau. Maar op veel momenten ben ik toch liever alleen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
fietser1972
Forum-lid
Berichten: 551
Lid geworden op: 25 sep 2009 15:50

Gebruikersavatar fietser1972 02 jan 2015 22:22

Ik heb een korte tijd met een groepje gefietst maar ik vond er niet veel aan. Mijn 2 grootste bezwaren: (1) de niveauverschillen. Was je net lekker aan het fietsen, moest de rem er al weer op omdat het te hard ging voor een enkeling. (2) het gedoe om het tijdstip af te stemmen om samen te fietsen. Het mooie van fietsen vind ik juist dat ik het kan doen wanneer het mij uitkomt. Als ik alleen fiets, hoef ik geen rekening te houden met gemaakte fietsafpraken en dat vind ik wel zo fijn als ik een keer wat later uit mijn werk kom of in het weekend andere afspraken heb.
Scott Addict 10 | Specialized Sequioa | Specialized Roubaix | Van Nicholas Mistral

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15959
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 03 jan 2015 09:24

thestudent schreef:......
Wil je een lekker rondje fietsen voor de gezelligheid en af en toe sparren dan is een groep ideaal. Dit soort ritten zijn leuk, maar verwacht niet altijd goede training. Wat voor mij een lichte rit is is voor de ander een zware. Fietsen in een groep heeft ook een sociaal aspect. Je wacht op de langzame rijders en helpt ze vooruit. Je kletst wat en doet af en toe een sprintje. Het is erg leuk, maar niet altijd even goede training. Soms wil de groep iets anders dan jij die dag zou willen doen. Daar moet je mee kunnen leven.
....
Ik denk dat dit een heel mooie samenvatting is :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

si1984
Forum-lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 22 feb 2014 15:30

si1984 03 jan 2015 09:42

robbebopper schreef:Je kunt ook trainen voor het rijden in een groep.
Een wekelijkse rit in een groep kan ook een motivatie zijn om de rest van de week goed te trainen.
+1 en einde seizoen wedstrijdje (ong. 50km) met de omliggende wielertoeristenclubs, altijd gezellig...
ridley fenix XS / campagnolo veloce / campagnolo scirocco 35mm 8,2kg

monique70
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 15 feb 2012 22:11

monique70 03 jan 2015 10:42

Bij de club waar ik fiets (recreatief) zijn er verschillende groepen. Dus afhankelijk van je conditie kies je een groep. De snelle zal ik nooit bij kunnen houden, soms kies ik ook gewoon voor de rustige groep, zeker als ik na een lange rit even een rustig rondje wil fietsen. Ik vind het fietsen in een groep wel gezellig, het helpt mij om af en toe wat harder te rijden, grenzen te zoeken en bij bultjes niet als laatste boven willen komen. Maar ook een stukje stimulans om de fiets te pakken als het eens wat minder weer is of als ik gewoon geen zin heb. Maar ik vind het net zo lekker om zelf een rondje te rijden.

Maar goed, ik train niet, ik doe maar wat ;)
Parijs-Brest-Parijs 2023 😀

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 03 jan 2015 11:39

robbebopper schreef:Je kunt ook trainen voor het rijden in een groep.
Trainen...om te kunnen trainen...is dat niet een beetje het doel voorbij streven?

@ the student
Wil je echt trainen ( interval, zones, speciale oefeningen ) dan is een groep meestal een slechte keuze. Het eindigt in onbedoelde wedstrijden met weinig focus op het trainen. Vaak ook in gevaarlijk weggedrag. Gerichte trainingen kan je eventueel wel afwerken met een sparringspartner van een gelijk niveau. Maar die moet dan wel exact hetzelfde plan volgen.
Ja dat bedoel ik dus. Daarom heb ik er nooit behoefte aan om met iemand anders te hardlopen. Hij/zij is toch altijd sneller of langzamer dan ik, wat heb je daar aan? En iemand moet maar op precies dezelfde momentjes als jij een stukje willen uitlopen. Maar bij fietsen komt veel meer techniek kijken, ik heb zelf het idee dat je dan ook meer kan leren van anderen, zeker van het rijden met technisch betere fietsers.

@ Walter
Je hebt echt wel wat aan trainen in een groep. Snelheid bouw je sneller op in en met een groep.

Alleen, en daarin schuilt het gevaar, het is moeilijk te bepalen of je gelijkwaardig aan elkaar bent. Dat is een kwestie van veel met elkaar fietsen en elkaar leren vertrouwen.
Ja maar dat veronderstelt wel een min of meer vast groepje, anders kan je niet vertrouwd met elkaar raken. En dat veronderstelt ook een min of meer gelijk niveau. Helaas is mijn ervaring inmiddels al een paar keer dat of het niveau verschil veel te groot is, of groepjes al heel snel uit elkaar vallen, niet zelden omdat de sterkere fietsers besluiten een sneller groepje te vormen om eindelijk eens lekker door te kunnen karren. Op zich wel begrijpelijk, maar dan sta je weer met niks. Ik ben iemand die met het overgebleven "langzame" clubje wel wat fanatieker zou willen proberen om beter te worden maar dat is meestal niet een breed gedragen sentiment bij de overblijvers. :)

@ Monique, ik wil juist het maar wat doen eens een keer omzetten in wat gerichter rondfietsen zodat ik beter word maar heb er nogal moeite mee dat te structureren.
Veni. Vidi. Fietsie.

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 03 jan 2015 12:12

Walter G schreef:Je hebt echt wel wat aan trainen in een groep. Snelheid bouw je sneller op in en met een groep.
Op de fiets train je nooit voor snelheid. Er is geen zone "snelheid". Of je een toertocht wilt fietsen, aan je conditie wilt werken, of traint voor wedstrijden, je traint er altijd voor om op dezelfde intensiteit een hoger vermogen te kunnen trappen.

In een groep kun je wel aan een hogere snelheid rijden met hetzelfde vermogen. De weerstand is dan minder als je kunt schuilen achter anderen.

Het is geen probleem om met een groep te trainen, maar je moet wel met elkaar afspreken wat de intensiteit gaat worden. Het probleem is dat rustige duur bij heel veel fietsers geen rustige duur is. Wat zij als rustige duur ervaren is meestal net onder hun omslagpunt. Hierdoor krijg je in de groepen vaak die enorme verschillen.

Een gemiddelde dat 1 à 2 km/uur langzamer ligt bijvoorbeeld op 25 km/uur in plaats van 27 km/uur scheelt enorm qua intensiteit.

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 03 jan 2015 14:48

De voorwaarden om sneller in een groep te leren rijden, met als doel sneller te leren fietsen zijn wel goede afspraken met elkaar. Niet iedereen heeft de gelegenheid om zo'n groep te hebben of te kunnen vormen.

Ik heb er een aantal jaren over gedaan om dat rijden in een groep te leren. Ik rijd nu wel in "de snelle groep", maar de samenstelling van die groep varieert nogal eens.

Het lukt bij een wisselende samenstelling dan niet altijd om op een hoog vermogen een lange afstand te fietsen. Ook dat moet je dan van elkaar accepteren. Je kunt besluiten om de rest er die avond of morgen af te rijden, maar dan rijd je al snel daarna alleen. Oftewel, dat wordt niet geaccepteerd.

Het blijft gelukkig wel een sociaal gebeuren is mijn ervaring. Het doel is altijd: samen uit, samen thuis. Maar, de groep is zo sterk als de zwakste schakel.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15959
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 03 jan 2015 16:26

@TumTumTum:
Echt gericht trainen doe je of alleen of in een groep met renners die juist hetzelfde trainingsprogramma hebben als jij, niet dus.

Wat wel is dat je in groep ook progressie kan maken tot een bepaald niveau en dat het behalve motiverend om uberhaupt mee te fietsen ook nog eens leuk is.

Je niet teveel vragen stellen en gewoon aansluiten bij een groep of club in je buurt.

Succes.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie