Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

sport en voeding hoge verbranding

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 19 nov 2014 21:57

Ik ben benieuwd hoe andere omgaan met voeding en sport. Niet iedereen functioneert het zelfde wat verbranding betreft maar ik heb zelf een grote verbranding. Hoe meer ik sport hoe meer ik moet eten.

Als ik een paar uur wil fietsen in de ochtend start ik altijd met een flink portie pasta. Na 3 uur fietsen neem ik dan weer een reep of iets dergelijks. Dit gaat mij goed af.

Wanneer ik naar werk fiets en weer terug ontstaat meestal het energie probleem. Normaal neem ik brood mee met beleg en hoeveel ik ook eet na een halfuur fietsen richting huis merk ik dat ik energie te kort kom.

Bloedwaardes zijn getest en het schijnt dat ik een iets te hoge verbranding heb. Het zit trouwens ook in de familie.

Zijn hier forumleden die hier ook last van hebben en hoe gaan jullie hiermee om.
Graat tips
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

gunnarius.maximus
Forum-lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 18 sep 2014 19:38

gunnarius.maximus 19 nov 2014 23:47

Volgens mij leg je in de duurritten al de basis voor probleem... pas na 3 uur eten is echt heel lang... t ligt natuurlijk ook aan d intensiteit maar zelfs in zone d1 verbruik je ongeveer 650kcal per uur. Alsik het goed heb kun je ongeveer 1600 kcal opslaan aan spiersuikers ed die je direct kunt verbruiken. Die kun je tijdens het sporten aan vullen met max 60-90 gr koolhydraten per uur. Half litertje dorstlesser is 30 gr en een reepje of gelletje ook. Doe je dat niet ben je dus na 2-3 uur door je voorraad heen en ga je je reserves verbranden. Op dat moment krijg je dus een tik van hamermans... als ik het zo lees ( maar zeg het als het niet zo is ) neem jij je reepje als je honger begint te krijgen en dat is te laat. Dit redt je zeg je, omdat je goed ontbeten hebt maar iedaliter zou je op een langere rit direct moeten beginnen met elk half uur iets te eten.

Hetzelfde geld voorde werkdag... als jij jeboterhammetjes bij de lunch op hebt en je gaat rond 16.30 ofzo naar huis danbegin je feitelijk al leeg en zul je dus heel snel je energie kwijt zijn... probeer als je werkzaamheden het toelaten de hele middag te blijven eten als je terug wilt fietsen. Banaantje en een krentebolletje bij de thee om 15.00 en voor je vertrekt ook nog iets. Vergeet ook niet de hele dag goedte drinken.

Zelf fiets ik vaak direct na het werk. Ff naar huis en omkleden en zonder te eten direct op weg... ik zorg dan dat ik bovenstaande goed volg en begin ook direct te eten opde fiets... op die manier is 3-5 uur intensief trainen na het werk voor mij geen probleem ook al hebik er al 8 uur fysieke arbeid opzitten...

stillekracht
Forum-lid
Berichten: 924
Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48

stillekracht 20 nov 2014 07:20

650kcal per uur in D1 lijkt mij wat veel. Met de helft zit je meer in de juiste richting. Wat horloges aangeven moet je met een klomp zout nemen.

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 20 nov 2014 07:39

Tijdens de duurtraining of met de club gaat voeding mij goed af omdat ik in de ochtend voldoende pasta eet. Inderdaad na 2 a 2,5 uur weer bevoorraden.

Het probleem speelt zich meer af van werk naar huis. Op die dag neem ik 10 boterhammen mee met beleg. Ik eet dan gedurende de hele dag en de laatste twee boterhammen een half uur van te voren.

Gelukkig had ik nog een krentenbol die ik onderweg kon eten. Daarna voelde ik mij weer goed. Misschien moet ik meer krentenbollen eten voor vertrek?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 20 nov 2014 07:55

Hoe zwaar ben je eigenlijk bij welke lengte? Wat voor brood eet je? Ik heb het idee dat je wel wat eigenaardige gewoontes qua voeding er op na houd, waarom pasta gaan eten voordat je een stukje gaat fietsen, maar tijdens het fietsen dan eigenlijk niet eten?
Is je schildklier ook getest?

650 kcal in D1 verbranden kan overigens best, 200 Watt gemiddeld trappen is 700 kcal per uur verbranden. Een beetje goed getrainde fietser die niet heel klein is komt daar al snel wel in de buurt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 20 nov 2014 08:29

amclassic-fan schreef:Hoe zwaar ben je eigenlijk bij welke lengte? Wat voor brood eet je? Ik heb het idee dat je wel wat eigenaardige gewoontes qua voeding er op na houd, waarom pasta gaan eten voordat je een stukje gaat fietsen, maar tijdens het fietsen dan eigenlijk niet eten?
Is je schildklier ook getest?

650 kcal in D1 verbranden kan overigens best, 200 Watt gemiddeld trappen is 700 kcal per uur verbranden. Een beetje goed getrainde fietser die niet heel klein is komt daar al snel wel in de buurt.
Het heeft te maken met een snelle verbranding wat de hele familie ook heeft, zoals zus, broer en ouders. Ik eet altijd volkoren producten met beleg en pindakaas. Volkoren Pasta eet ik in het weekend anderhalf uur van te voren. Volkoren pasta verbrand langzaam wat dan weer goed werkt bij mij. In brood zit te weinig energie voor mij is de ervaring.
Ik ben 182 en 80 kilo. Als ik aan krachttraining doe dan moet ik nog meer eten.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 20 nov 2014 09:59

body schreef:
amclassic-fan schreef:Ik ben 182 en 80 kilo. Als ik aan krachttraining doe dan moet ik nog meer eten.
Die hoge verbranding valt ook wel tegen. Ondanks dat je misschien enorm gespierd bent, zit je niet heel ver van overgewicht af.

Jouw probleem zit in je eetgewoonten en waarschijnlijk de intensiteit waarop je traint.

Lees het verhaal van gunnarius maximus hierboven nog maar eens. Ik wil je graag helpen met je voeding.

SnelleSym
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 13 aug 2014 20:37
Locatie: Alkmaar

SnelleSym 20 nov 2014 10:27

Alan Smeets schreef:
body schreef:
amclassic-fan schreef:Ik ben 182 en 80 kilo. Als ik aan krachttraining doe dan moet ik nog meer eten.
Ondanks dat je misschien enorm gespierd bent, zit je niet heel ver van overgewicht af.
.
Overgewicht? Sorry ik lees altijd graag je voedingsadviezen en bijbehorende tips maar 1.82 lang zijn en 82 kg. wegen kan makkelijk zonder overgewicht te hebben.
Ikzelf heb soortgelijke waardes (1.79/80) met een vetpercentage van 17% (gemeten met 3 punts meting) dus ik vind dit een beetje snel geconstateerd.

Dat het voor een wielrenner geen ideale waardes zijn ben ik compleet met je eens, maar om dan gelijk van overgewicht te spreken gaat mij persoonlijk wat ver.

EDIT: kleine nuance, ik ga uit van overgewicht zodra iemands vetpercentage boven de 20% komt, mocht dit anders liggen hoor ik het graag.
Trainen voor 1 juni 2020 Klimmen tegen MS 10 jarig jubileum!

gunnarius.maximus
Forum-lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 18 sep 2014 19:38

gunnarius.maximus 20 nov 2014 10:46

En ik denk dat alan uit gaatvan overgewicht bij een bmi boven de 25... met 182cm en 82 kilo zit je dan op 24,8 en met 179 kilo en 80 kilo al op 25. nu wil bmi alleen niets zeggen overje gezondheid maar icm bloeddruk en vetpercentage kom je een heel eind. Wat je qua vetpercentage mag hebben verschilt per leeftijd. Tot 29 jaar wordt 15% alsmax gezien, tussen de 30-40 jr geldt 17,5% en boven de 40 inderdaad de 20% die jij aanhaalt...

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 20 nov 2014 11:02

BMI is leuk als gemiddelde leidraad en niet meer dan dat. Als iemand redelijk gespierd is dan zegt die BMI geen ene fluit.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

gunnarius.maximus
Forum-lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 18 sep 2014 19:38

gunnarius.maximus 20 nov 2014 11:06

Zorro schreef:BMI is leuk als gemiddelde leidraad en niet meer dan dat. Als iemand redelijk gespierd is dan zegt die BMI geen ene fluit.
Dat zeg ik toch ook? ;)

SnelleSym
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 13 aug 2014 20:37
Locatie: Alkmaar

SnelleSym 20 nov 2014 11:12

Ik mag aannemen dat Alan, die toch wel vrij serieus met sport en voeding bezig is, niet zomaar klakkeloos uitgaat van BMI eigenlijk...denk ik dan.

Dat je meer waardes nodig hebt om een sluitende conclusie te maken/geven ben ik compleet met je eens.

Nogmaals, om dus na het geven van 2 waardes gelijk iemand te vertellen dat hij/zij tegen overgewicht aanzit vind ik dus vrij kort door de bocht.
Trainen voor 1 juni 2020 Klimmen tegen MS 10 jarig jubileum!

Plaats reactie