Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

sport en voeding hoge verbranding

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 25 nov 2014 17:04

Ik sport gemiddeld tussen de 45 en 50 uur per maand. 2/3 fietsen 1/3 hardlopen. die 2000 kcal. is idd even een globale inschatting. uurtje fietsen zit rond de 650 kcal.. een uur hardlopen rond de 900 kcal. Even snel rekenen.. 33x 650 en 17x 900 is 36750 kcal per maand. delen door 30 dagen is 1225 kcal. gem extra aan energie per dag.

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 25 nov 2014 21:22

Wat ik me vooral afvraag is wat je als duursporter met zes kg extra spieren aan moet? Met duurtraining creëer je volgens mij vooral meer en betere doorbloeding en daardoor een effectiever gebruik van je spieren. Je zal ook vast meer spiermassa kweken, maar zes kg lijkt me wel heel veel voor een duursporter.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 25 nov 2014 22:20

Oorzaak en gevolg. Ik ben gek op explosieve interval trainingen. Fiets met een zwaar verzet om met zoveel mogelijk kracht korte momenten hoge snelheden tussen de 45 en 50 km/h gem. te realiseren. Mijn fietsritten zitten overwegend tussen de 25 en 40 km afstand. Dan fiets ik ook op relatief hoge snelheid met zwaar verzet (rond de 35 tot 37 km/h gem.) af en toe een lange 130 km rit, dan fiets ik uiteraard langzamer (rond 31 km/h.).

De intervallen dienen trouwens een hoger doel, en dat is meer snelheid ontwikkelen tijdens het hardlopen. Interval training bij het hardlopen is vrij blessure gevoelig (overbelasting gewrichten en pezen). Bij fietsen speelt dit niet. Daardoor is mijn snelheid in wedstrijdtempo tijdens het hardlopen toegenomen met 1 tot 1,5 kilometer per uur. Maar ook tijdens tijdritten profiteer ik er van. Tijdens de laatste monstertijdrit in Almere heb ik 122 km gefietst met een gemiddelde snelheid van 36 km/h.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 25 nov 2014 22:37

Ik ben overigens geen "tradionele" wielrenner. Ik richt me vooral op triathlon trainingen en wedstrijden met fiets afstanden tot 40 km (kwart triathlon) daarnaast af en toe een tijdrit omdat deze dicipline bijna naadloos aansluit bij triathlons. Ik moet wel zeggen dat het hierboven geschetste trainingsverhaal van het voorjaar tot heg najaar is. Nu De winter er aan staat te komen train ik met een lagere intensiteit. Ik vind hoog intensieve interval training in het donker op de fiets ook niet verantwoord.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8518
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 26 nov 2014 12:06

body schreef:
Livio Livius schreef:
body schreef:Zojuist vetpercentage laten opmeten bij de sportschool en ik zat dus te hoog.
Ik zit nu op 15,65 %
En hoe hebben ze dat gedaan?
Het gemiddelde werd genomen van drie verschillende metingen namelijk de elektrodiagnose , meetlint en huidplooi.
Elektrodiagnose? ik was vanmorgen op de sportschool en daar meten ze met Tanita health monitor"
Lichaamsvet
visceraal vet (Visceraal vet is het vet wat zich, ter bescherming, om de organen bevind in de romp en in de buik.)
Gewicht
Lengte
bmi
vetvrije massa
spiermassa
Botmassa
Lichaamsvocht
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 26 nov 2014 13:48

Zo'n Tanita health monitor werkt ook met elektrodiagnose. Je staat met je voeten op twee metalen plaatjes (of je houdt iets in je handen), er wordt een zwak stroompje rondgestuurd en dan wordt de weerstand gemeten. Vetweefsel heeft een andere weerstand als spier weefsel, dus daar leiden ze dan een vet percentage uit af. Wel razendknap dat ze dan vervolgens daaruit al die waarden kunnen analyseren.... :roll:

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8518
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 26 nov 2014 14:23

ever schreef:Zo'n Tanita health monitor werkt ook met elektrodiagnose. Je staat met je voeten op twee metalen plaatjes (of je houdt iets in je handen), er wordt een zwak stroompje rondgestuurd en dan wordt de weerstand gemeten. Vetweefsel heeft een andere weerstand als spier weefsel, dus daar leiden ze dan een vet percentage uit af. Wel razendknap dat ze dan vervolgens daaruit al die waarden kunnen analyseren.... :roll:
Idd heb op een plaat gestaan,ik heb er helemaal geen verstand van heb wel tekst en uitleg gekregen over de waardes,of het allemaal de werkelijkheid is die gemeten wordt geen idee.
Hij zegt, je gemeten waardes zijn prima voor een duursporter.
Ik ben ook zeer tevreden,maar ik wil het uiterste haalbare er uit halen indien mogelijk.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 nov 2014 15:02

Waarschijnlijk krijg je een nauwkeurigere conclusie als iemand met een kritisch oog naar je kijkt in weinig verhullende kleding. Die elektrodiagnose apparaten hebben het probleem dat de weerstand van je lichaam van veel meer dan enkel je vetpercentage afhankelijk is. Zweetvoeten en klamme handen en je vetpercentage is plotsklaps veel lager.

Mooiste zijn nog de varianten waar je ook nog in moet geven wat je geslacht is en hoe fanatiek je sport. Des te fanatieker je sport des te lager vetpercentage rolt eruit :D
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8518
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 26 nov 2014 16:03

amclassic-fan schreef:Waarschijnlijk krijg je een nauwkeurigere conclusie als iemand met een kritisch oog naar je kijkt in weinig verhullende kleding. Die elektrodiagnose apparaten hebben het probleem dat de weerstand van je lichaam van veel meer dan enkel je vetpercentage afhankelijk is. Zweetvoeten en klamme handen en je vetpercentage is plotsklaps veel lager.

Mooiste zijn nog de varianten waar je ook nog in moet geven wat je geslacht is en hoe fanatiek je sport. Des te fanatieker je sport des te lager vetpercentage rolt eruit :D
Allemaal ingegeven was wel in het zwart gekleed...schijnt beter te zijn volgens vele vrouwen :lol: :lol: :lol:
Kan de waardes wel geven voor de geïnteresseerden
Enne had geen klamme handjes en zweetvoeten :D
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Plaats reactie