Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

sport en voeding hoge verbranding

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 21 nov 2014 12:37

@Burnds, de conclusie dat de TS overgewicht heeft is zeker niet door mij getrokken. Hetgeen ik stelde was dat een overactieve verbranding niet strookt met een relatief hoog lichaamsgewicht en dat ik het idee heb dat het 'probleem' ergens anders ligt.

Ik ga mij niet wagen om op iemand de classificatie overgewicht te plakken. 99% van de bevolking in Nederland zal vinden dat ik ongezond mager ben, daar ben ik het niet mee eens, maar waarom zou ik dan andersom er wel een stempel op gaan plakken?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

burnds
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 29 mar 2010 12:04

burnds 21 nov 2014 13:56

Volgens mij blijkt nu toch dat ik een idee in mijn hoofd heb en daar (gedeelten van) posts heb bijgezocht. Ik had het idee dat iedereen om de hete brij heen draaide, maar blijkbaar heb ik dat verkeerd begrepen. Hoop dat TS dan mijn ongefundeerde post op de juiste waarde weet te schatten.

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 21 nov 2014 14:05

TS, misschien moet je de komende tijd eens proberen al je woon-werk ritjes in D1 te doen en slechts 1x per week te "knallen". (Overigens, D1 is ook training, in tegenstelling tot je post waarin je zegt heen te rijden in D1-2 en terug in D2-3 en er dan een training van te maken). Je traint je lichaam dan om verhoudingsgewijs meer vet te verbranden dan koolhydraten, en zo zou je minder snel een hongergevoel moeten krijgen.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 21 nov 2014 14:32

Post eens een foto van jezelf daar zijn we wel nieuwsgierig naar onderhand;)
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 21 nov 2014 18:46

Zojuist vetpercentage laten opmeten bij de sportschool en ik zat dus te hoog.
Ik zit nu op 15,65 %
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 21 nov 2014 18:53

body schreef:Zojuist vetpercentage laten opmeten bij de sportschool en ik zat dus te hoog.
Ik zit nu op 15,65 %
En hoe hebben ze dat gedaan?
What makes the boat go faster?

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 21 nov 2014 18:57

Livio Livius schreef:
body schreef:Zojuist vetpercentage laten opmeten bij de sportschool en ik zat dus te hoog.
Ik zit nu op 15,65 %
En hoe hebben ze dat gedaan?
Het gemiddelde werd genomen van drie verschillende metingen namelijk de elektrodiagnose , meetlint en huidplooi.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 21 nov 2014 19:02

En wat was de standaardafwijking? ;) 3x een onbetrouwbare meting wordt niet op eens betrouwbaar en als iemand jouw het vetpercentage op de honderste procent nauwkeurig geeft heeft die persoon weinig benul van wat hij of zij aan het doen is.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 21 nov 2014 20:02

body schreef:Het gemiddelde werd genomen van drie verschillende metingen namelijk de elektrodiagnose , meetlint en huidplooi.
Minst betrouwbare methodes dus, leuke indicatie maar niet meer.
What makes the boat go faster?

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 21 nov 2014 21:28

Alan Smeets schreef:De methodes om vetpercentage te meten zijn helaas niet overal even goed. Een DEXA scan is momenteel de beste oplossing. Huidplooi metingen zijn een goede methode, mits je het goede materiaal hebt en een gedegen opleiding hierin. Een caliper kost al snel boven de €300,- en een opleiding zit er bij velen al helemaal niet in. Als je niet bij een sportarts gaat moet je vragen naar een ISAK certificaat. De methodes met de weegschalen zijn ook minder nauwkeurig.
Het is bijna niet mogelijk jouw op deze manier te adviseren. Het maakt niet uit of je nu wel of niet te zwaar bent, maar wat je moet eten door de dag. Dit is niet even via het forum te doen :)

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 21 nov 2014 22:14

Wat is overgewicht? Dit is toch eigenlijk een loze kreet voor een actieve sporter? Ik was 109 kilo. Afgevallen naar 71 kilo. Eigenlijk zonder te sporten. Ben gaan hardlopen. Gewicht liep iets op naar 73 kilo, totdat ik dit jaar in maart er bij ben gaan fietsen. Ondertussen weeg ik 77 kilo. Maar dit hem alleen maar in de spieren in mijn benen. Mijn middel omtrek is nog steeds 83 cm toen ik 71 kilo woog. Ik merk ook dat ik erg sterk in de benen ben geworden door het fietsen. BMI is overigens een volstrekt onwerkbare formule. Helemaal als je relatief snel spiervorming kunt realiseren.

gunnarius.maximus
Forum-lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 18 sep 2014 19:38

gunnarius.maximus 21 nov 2014 23:11

RVV schreef:Wat is overgewicht? Dit is toch eigenlijk een loze kreet voor een actieve sporter? Ik was 109 kilo. Afgevallen naar 71 kilo. Eigenlijk zonder te sporten. Ben gaan hardlopen. Gewicht liep iets op naar 73 kilo, totdat ik dit jaar in maart er bij ben gaan fietsen. Ondertussen weeg ik 77 kilo. Maar dit hem alleen maar in de spieren in mijn benen. Mijn middel omtrek is nog steeds 83 cm toen ik 71 kilo woog. Ik merk ook dat ik erg sterk in de benen ben geworden door het fietsen. BMI is overigens een volstrekt onwerkbare formule. Helemaal als je relatief snel spiervorming kunt realiseren.
Zoals al eerder vermeld is bmi niet alleszeggend maar het geeft wel een goede eerste indicatie. Ikheb zelf bijvoorbeeld helemaal geen aanleg voor spiergroei ( en moet mijneigen suf trainen voor zichtbaar resultaat in bv armen )wat, icm met gezond vetpercentage 10-11%, leidttot een heel laag bmi. 183 Cm en 65 kilo is bmi van 19,4.
als je wel aanleg hebt voor spiergroei mag je met mijn lengte dus zon 18 kilo meer wegen met hetzelfde vetpercentage is dat dus 16 kilo spieren. Dat is heel erg veel en zelfs met aanleg haastniet te doen metbehulp van duursport en een heel klein beetje krachtsport. Maar daar zal Alan ook nog wel iets aan toe voegen denk ik...

In mijn ogen zijn mensen die overgewicht een loze kreet noemen zelf te zwaar maar nog in de
ontkenningsfase. ;) Nogmaal bmi zegt niet alles, je hebt ook het vetpercentage en bv
buikomvang nodig om een goede conclusie te geven. Daarom wordt er hier ook door niemand gezegd DAT @body overgewicht heeft maarwel dat hij er dicht tegenaan zit. Icm overige vermeldingen wat betreft eetgewoonten en vetpercentage worden er wel kritische noten gezet, in mijn ogen terecht.

Plaats reactie