Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Spinnen

gunnarius.maximus
Forum-lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 18 sep 2014 19:38

gunnarius.maximus 29 okt 2014 21:54

Frunk schreef:
Kilowatt schreef: Mede dankzij Herman_N heb ik vele uren aan D1 besteedt en is mijn duurvermogen met sprongen vooruit gegaan. Vroeger reed ik D1 23 a 24 km/h, nu zit ik op 28, 29. Ik trainde veel te intensief...
Hoe kan dat je dusdanige sprongen maakt door met name door D1 trainingen. Ik train ook veel te intensief nu. Gisteren een Garmin edge 800 ontvangen om gericht te gaan trainen. Maar hoe kan het nuttig zijn om 3uur op D1 te trainen waarbij je dan een gemiddelde snelheid van rond de 25 per uur haalt als ik nu dezelfde tijd 30 per uur fiets. Geen idee trouwens hoe hard ik zou gaan bij D1.

p.s. niet dat ik het niet geloof, maar met mijn horeca achtergrond gaat dit mijn logisch denkvermogen te boven ;)
Wat alan zegt klopt uiteraard met de verschillende energiesystemen. Als je altijd intensief rijdt mis je je basis. Als je sneller wordtin je D1 neem je dit altijd mee naar je intensiever zones. Voorbeeld is mijn zwager, hij rijdt voor zijn werk als postbode gemiddeld zo'n 3 uur per dag, 5 dagen per week. Meestal rijdt hij dan laag zone D1 ( ja hij heeft zijn hartslagmeter om met werk... ) en komt slechts in zone 2 als er meer dan windkracht 5 is. Hij rijd daarbuiten hooguit 1500 km per jaar op zijn racefiets waarbij hij dan wel vrij intensief rijdt. Zo wordt hij nog elk jaar beter en reed hij onlangs de monstertijdrit 120 km met gemiddeld meer dan 39 km/u...

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 29 okt 2014 21:58

Aan hoeveel uur intensief en hoeveel uur lage intensiteit per week moet je dan ongeveer denken om een beetje niet al te suf de winter uit te komen? En hoe erg is het daar bij te hardlopen?
Veni. Vidi. Fietsie.

monique70
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 15 feb 2012 22:11

monique70 30 okt 2014 06:18

En 3 dagen in de week suf op de stadsfiets 7 km enkele reis naar het werk rijden, is dat zinvol genoeg om als trainingsvorm te zien? Toch bijna 50 km in de week en bijna volledig in D1 ;)

Te lui om voor die afstand de racefiets te pakken, bovendien niet praktisch ivm kinderen naar school brengen. Goed om het hoofd leeg te maken en altijd beter dan de auto pakken.
Parijs-Brest-Parijs 2023 😀

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 30 okt 2014 08:10

TumTumTum schreef:Aan hoeveel uur intensief en hoeveel uur lage intensiteit per week moet je dan ongeveer denken om een beetje niet al te suf de winter uit te komen? En hoe erg is het daar bij te hardlopen?
Trainingstechnisch gezien zou het over grote merendeel van de tijd aan lage intensiteit moeten zijn. De theorie is leuk, maar je moet je wel afvragen waarvoor je bezig bent. Wil je gewoon lekker fietsen of wil je echt per sé beter worden omdat je bepaalde doelen wilt halen? Vaak zal het een combinatie van beide zijn en is dat ook terug te zien in de training.

Hardlopen is beter dan niets doen, maar je kunt beter gaan fietsen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1680
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 30 okt 2014 08:41

amclassic-fan schreef:
TumTumTum schreef:Aan hoeveel uur intensief en hoeveel uur lage intensiteit per week moet je dan ongeveer denken om een beetje niet al te suf de winter uit te komen? En hoe erg is het daar bij te hardlopen?
Trainingstechnisch gezien zou het over grote merendeel van de tijd aan lage intensiteit moeten zijn. De theorie is leuk, maar je moet je wel afvragen waarvoor je bezig bent. Wil je gewoon lekker fietsen of wil je echt per sé beter worden omdat je bepaalde doelen wilt halen? Vaak zal het een combinatie van beide zijn en is dat ook terug te zien in de training.

Hardlopen is beter dan niets doen, maar je kunt beter gaan fietsen.
Helemaal mee eens.

Bedenk daarbij echter dat niet iedereen een doel heeft als het rijden van Alp d'Huzes, Limburgs Mooiste of de Marmotte. Vaak kunnen doelen ook minder concreet zijn, bv makkelijker meerijden in je fietsgroepje, een gemiddelde van 30 halen of volgend jaar meer kilometers fietsen dan afgelopen jaar. Ook dan heeft het zin om in de winter een goede basis te leggen. Het vereist echter wel de nodige discipline om het goed vol te houden. Alan heeft duidelijk een aantal trainingsvormen uitgelegd. Het is echter de vraag of je dit moet doen of dat je het echt wil. Als het een kwestie van moeten is kun je je afvragen of dit de beste manier is, want je kunt dan zomaar het plezier in het fietsen verliezen. Je kunt het ook gewoon proberen en kijken of je er toch lol in krijgt. En zo niet, dan kun je beter de lol terug krijgen door bv te gaan spinnen.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 30 okt 2014 08:52

Een nadeel van hardcore D1 doen in de winter vond ik (behalve het mentale aspect) dat mijn basissnelheid zo goed als weg was. De hele winter had ik D1 gedaan en tijdens het eerste de beste gooi- en smijtrondje met de mannen uit de buurt hier (die nauwelijks hadden getraind) werd ik er al afgereden.

Afgelopen winter slechts 1x per week buiten gefietst en vooral veel geschaatst. Resultaat: mentaal makkelijker vol te houden, meer plezier, meer honger naar de fiets en bovendien was mijn basissnelheid aan het begin van het seizoen stukken hoger.

Gebruikersavatar
Tracing_NL
Forum-lid
Berichten: 655
Lid geworden op: 28 nov 2013 16:32

Gebruikersavatar Tracing_NL 30 okt 2014 08:54

Eigenlijk hoort deze discussie bij wintertraining denk ik, maar ach.

Ben deze maand begonnen met voorbereiding. Ik heb na augustus/begin september altijd een verzadigingsmomentje. Ik neem mijn rust periode daon ook meestal vanaf half september tot de de herfstvakantie.

Naar aanleiding van een aantal discussies hier op het forum ben ik nu maar begonnen met D1 trainingen. Waar ik andere jaren ook 's winters vaak op gemiddelde snelheid stuurde (minimaal 31 a 32 + op 60 a 70 km, onder de 30 was rest van de dag sjacherijnig ;) ) kijk ik nu puur naar hartslag en trapfrequentie. dus voor mij max 143 met trapfreq. 95 a 105.

Voorwaar; dit is niet eenvoudig! Ik fiets constant met de rem erop. Waarbij ik met flukse zeeuwse tegenwind mezelf echt moet dwingen om niet eens flink richting de 165 bpm te gaan. Ik hoop echt dat dit volgend jaar mij weer een stapje verder brengt.

Naar aanleiding van de opmerking van amclassic:
amclassic-fan schreef: Trainingstechnisch gezien zou het over grote merendeel van de tijd aan lage intensiteit moeten zijn. De theorie is leuk, maar je moet je wel afvragen waarvoor je bezig bent. Wil je gewoon lekker fietsen of wil je echt per sé beter worden omdat je bepaalde doelen wilt halen? Vaak zal het een combinatie van beide zijn en is dat ook terug te zien in de training.


Dit is zeker waar, maar aard van beestje is toch dat je steeds sneller wilt. Dus voor mij: Meer tijd om te trainen heb ik niet, dan dus proberen om intelligenter te trainen. Moet eerlijk zeggen dat het mij niet altijd meevalt om de "watjes trainingen" af te werken, maar we zullen zien.

PS: een keer in de twee weken mag ik wel los van mezelf (zie onderwerp Hitt trainingen)
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1680
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 30 okt 2014 09:25

Tracing_NL schreef:Voorwaar; dit is niet eenvoudig! Ik fiets constant met de rem erop. Waarbij ik met flukse zeeuwse tegenwind mezelf echt moet dwingen om niet eens flink richting de 165 bpm te gaan. Ik hoop echt dat dit volgend jaar mij weer een stapje verder brengt.

Dit is zeker waar, maar aard van beestje is toch dat je steeds sneller wilt. Dus voor mij: Meer tijd om te trainen heb ik niet, dan dus proberen om intelligenter te trainen. Moet eerlijk zeggen dat het mij niet altijd meevalt om de "watjes trainingen" af te werken, maar we zullen zien.
Tegen de wind in gewoon het kleine blad voor gebruiken. Tja erg hard gaat het inderdaad niet, maar het is voor het goede doel he.

Komend weekend wordt het weer eens mooi weer. probeer eens 3-4 uur D1 te trainen zonder te eten (alleen water). Na 1 uur heb je nog steeds het idee van watjestraining, na 2 uur denk je "oef, ik begin het te voelen" en na 3 uur krijg je visioenen van zakken chips en marsen. Mijn ervaring is dat dit nog heel veel pijn (dus voldoening) kan geven.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Alex Slok
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mei 2013 09:51
Locatie: Rotterdam

Alex Slok 30 okt 2014 10:16

Tracing_NL schreef:Naar aanleiding van een aantal discussies hier op het forum ben ik nu maar begonnen met D1 trainingen. Waar ik andere jaren ook 's winters vaak op gemiddelde snelheid stuurde (minimaal 31 a 32 + op 60 a 70 km, onder de 30 was rest van de dag sjacherijnig ;) ) kijk ik nu puur naar hartslag en trapfrequentie. dus voor mij max 143 met trapfreq. 95 a 105.
Ik ben zelf fervent 'spinner' en mede daardoor heb ik met een hogere cadans leren fietsen. Waar ik eerst rond de 75rpm zat fiets ik nu rond de 95rpm en dat voelt beduidend prettiger aan voor mijn knieën.

Verder doe ik doordeweeks 2 x spinnen en probeer 1 x 's avonds een ritje van anderhalf uur buiten te doen (als het droog is). Op zondag is het afhankelijk van het weer spinnen of 2 tot 3 uur buiten fietsen voornamelijk D1. Ik heb geen specifieke doelen voor ogen, want ik wil gewoon lekker fietsen en 4/5 uur fietsen is op zich geen probleem. Kortom, ik vind het prima zo :-)

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 30 okt 2014 10:46

havana schreef:Een nadeel van hardcore D1 doen in de winter vond ik (behalve het mentale aspect) dat mijn basissnelheid zo goed als weg was.
Die training heeft niets met snelheid te maken. Eigenlijk moet je als fietser "snelheid" volledig loslaten.

Die jongens die niets trainen en dan te hard trainen kunnen dezelfde intensiteit langer volhouden. Bij dat soort wedstrijden rijdt je een uur lang in het rood (boven je omslagpunt). Met de rustige trainingen ben jij in staat om je omslagpunt (wattage) te verhogen, terwijl zij het alleen langer kunnen volhouden.

In de winter kun je ook de intensiteit prikkelen door een HIT training in te bouwen, zie die discussie. Regelmatig sprints van 10 -15 sec in te bouwen of zelfs één keer in de week 1 of 2 keer 30 sec tot een minuut voluit. (Die minuut is afhankelijk van het niveaus tussen de 6 en 10 uur per week zou ik het bij een halve minuut houden). Dit is wel ideaal op een spinningfiets, maar de lessen zullen dat wel niet echt in hun programma hebben.



Overigens lees ik op de voorpagina van fiets het artikel over de trainingszones. Weer D1-D3 :shock:

"De zones zijn afhankelijk van je maximale hartslag" Daarna volgt er een uitleg van een fietstest die je zou kunnen doen om je omslagpunt te bepalen. Deze test lijkt heel veel op de FTP test die A Coggan ook op de site van TrainingPeaks beschrijft.

Vervolgens wordt er niets meer gezegd over de hartslag bij omslagpunt en worden de D1-D3 zones besproken. Ik heb een maximale hartslag van 193 en een omslagpunt op 160. Als ik de opgegeven percentages moet volgen loopt mijn D2 zone tot HF164. "Deze zone is bedoeld om je aerobe uithoudingsvermogen te verbeteren".

De link die ik hierboven heb gegeven beschrijft de trainingszones aan de hand van percentages ten opzichte van je omslagpunt!

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 30 okt 2014 10:47

Tracing_NL schreef:Eigenlijk hoort deze discussie bij wintertraining denk ik, maar ach.
TS kan topictitel veranderen in wintertraining deel 2 8-)

Als aanvulling op al het voorgaande: Ik heb mijn Garmin zo ingesteld dat ie op de kaart alleen cadans en hartslag aangeeft. Bij thuiskomst zie ik dan wel wat de snelheid was (al kan ik dat redelijk inschatten aan de hand van cadans en het verzet op dat moment).
Ik zit natuurlijk op een RACEfiets en dan is het mentaal wel eens uitdagend om 22, 23 tegen de wind in te fietsen.
Ik heb geen trainer of professionele begeleiding (behalve de forummers hier ;) ), maar heb er gewoon lol in om er over te lezen, dingen aan te passen en vooruit te gaan. Ik ben geen 20 meer maar kan aardig meekomen inmiddels. Vooruitgang hou ik bij op strava.

Komend weekend heb ik in ieder geval 2 x een D1 gepland. Volgende week op de Tacx een bergje op (dat gaat ook wat makkelijker inmiddels met 17 kg minder).
older Budweiser

Alex Slok
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mei 2013 09:51
Locatie: Rotterdam

Alex Slok 30 okt 2014 10:55

Ik heb geen trainer of professionele begeleiding (behalve de forummers hier ;) ), maar heb er gewoon lol in om er over te lezen, dingen aan te passen en vooruit te gaan. Ik ben geen 20 meer maar kan aardig meekomen inmiddels. Vooruitgang hou ik bij op strava
+1

Plaats reactie