Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Spinnen

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 29 okt 2014 09:54

Of onderweg even stoppen voor een kopje koffie o.i.d...

Frunk
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 28 okt 2014 09:27

Frunk 29 okt 2014 11:20

Dank voor alle reacties. Ik denk dat ik doordeweek één a twee keer ga spinnen. Ieder weekend een lange duurtraining ;)

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 29 okt 2014 14:11

Een beetje een late reactie, maar ook de trainer wilt hier wel iets op zeggen ;)

Spinnen, ik kan het alleen maar afraden!

Zijn er mensen die beter zijn nadat ze de hele winter gespind hebben? Nee, dit is slechts een gevoel! Je wordt beter als je op dezelfde intensiteit meer vermogen kunt trappen en niet door op dezelfde intensiteit hetzelfde vermogen langer vol te kunnen houden. Mensen die de hele winter zwaar trainen, wat gebeurd bij spinning, kunnen makkelijker die hoge intensiteit rijden in het voorjaar maar trappen niet meer dan wat ze altijd gedaan hebben. Ook het snellere herstel is slechts een gevoel.

Doormiddel van training geef je het lichaam een bepaalde prikkel om de fysiologische processen in het lichaam te verbeteren. Als je dit heel abstract neem kun je jouw conditie indelen in een duur en intensief deel. Beide delen werken elkaar tegen en in het intensieve deel is nauwelijks progressie te boeken vergeleken met het duur gedeelte.

Door zwaar te trainen kun je het omslagpunt een fractie verhogen en je lichaam went aan de hoge lactaat waarden. Hierdoor voelt het alsof je beter wordt. Door aan je basis te werken kun je de hele conditie verbeteren. Je traint je hart- longsysteem (dit gebeurd ook bij intensievere trainingen), er komen meer bloedvaatjes in en rondom de spieren (de zuurstof toevoer wordt daardoor beter en je kunt meer substraten in de spieren afleveren) en tenslotte krijg je meer en efficiëntere mitochindria (de energiefabriekjes van de spiercellen). Op hogere intensiteiten gebeurd dit niet of minder.

Om een AGR te kunnen rijden wil je zo zuinig mogelijk omgaan met je energie en je wilt vermoeidheid voorkomen. Hiervoor heb je een grote basis/fundering nodig. In maart gaat de klok pas weer om en kun je weer buiten rijden, echter dan is het al veel te laat om aan een voorbereiding voor de AGR te beginnen.

Als jij twee keer in de week een uur spinning doet en in het weekend 4 uur rijdt. Is een derde van je trainingen intensief tot zeer intensief. Dan hebben we het nog niet over die 4 uur die je in de heuvels doet. 80% van je trainingen doe je als wielrenner is je duurzones en de overige 20% worden over de andere zones verdeeld. Met twee keer spinnen zit 30% van je trainingen al in 1 intensieve zone. Hiermee vergooi je je basis, maar je kunt wel in de lente een keer hard de Cauberg omhoog rijden.

Ook door de week kun je rustige duurtrainingen doen. 1,5-2 uur is ideaal, maar tot 1 uur op de rollen of Tacx is ook niet verkeerd als je in het weekend een of twee langere trainingen doet. Met twee trainingen van een uur door de week op zaterdag 2 uur en zondag 3 uur, heb je er al snel 7 uur per week opzitten. Daarmee bouw je al een mooie basis op.

Trainen op de Tacx of rollen hoeft ook niet saai te zijn. Met tv, tablet, youtube kun je jezelf wel een uur vermaken op de Tacx. Bij een lage intensiteit kun je ook heel veel wisselen in trapfrequentie: 10 min Warming up TF>90 HF rustige duur 8 x (2 min TF<80 HF rustige duur zwaardere weerstand + 1 min TF>100 HF rustige duur {laatste 10 sec zo hoog mogelijk zittend sprint} + 2 min TF naar keuze 85-95 HF rustige duur) 5 min Cooling down.

Een krachttraining op de Tacx is ook mogelijk 10 min Warming up: TF>90 6 x (2 min TF40-60 HF onder je omslagpunt + 3 min losrijden TF>90 HF herstel) 5 min cooling down. Dit bouw je langzaam op.

Eens in de twee weken zou je van de Tacx/rollen training ook een iets zwaardere training maken 5 x 3 min aan omslagpunt (HIT). Tijdens de langere trainingen kun je ook een aantal sprints van 10 sec inbouwen en 1 keer in de week 1 of 2 x 30 sec all out (HIT). Bij de profs ben ik in januari begonnen met een klimtraining 5 x (30 sec staand klimmen net op omslagpunt + 30 sec rust) dit werd per 2 weken opgebouwd 35 sec/25 rust 40 sec 20 rust enz.

Het is niet alleen rustig trainen. Trainen met verstand en met een doel.

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1682
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 29 okt 2014 14:32

Alan Smeets schreef:Een beetje een late reactie, maar ook de trainer wilt hier wel iets op zeggen ;)
Hahahaha ik dacht al, waar blijft hij :D
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 29 okt 2014 15:27

Alan Smeets schreef:Een beetje een late reactie, maar ook de trainer wilt hier wel iets op zeggen ;)
:lol: :lol: :lol:
Alan Smeets schreef: Ook door de week kun je rustige duurtrainingen doen. 1,5-2 uur is ideaal, maar tot 1 uur op de rollen of Tacx is ook niet verkeerd als je in het weekend een of twee langere trainingen doet
Blij te horen dat ik het goed doe....
Alan Smeets schreef: Trainen op de Tacx of rollen hoeft ook niet saai te zijn. Met tv, tablet, youtube kun je jezelf wel een uur vermaken op de Tacx.
Langer dan 1 uur hou ik niet vol...vooral de laatste 10 minuten is aftellen geblazen.
Alan Smeets schreef: Met twee trainingen van een uur door de week op zaterdag 2 uur en zondag 3 uur, heb je er al snel 7 uur per week opzitten. Daarmee bouw je al een mooie basis op.
Ook mijn streven: 6 a 7 uur in de week op de fiets met een lange weekendrit is ideaal om als wielertoerist in het voorjaar weer goed beslagen ten ijs te komen.

Mede dankzij Herman_N heb ik vele uren aan D1 besteedt en is mijn duurvermogen met sprongen vooruit gegaan. Vroeger reed ik D1 23 a 24 km/h, nu zit ik op 28, 29. Ik trainde veel te intensief...
older Budweiser

Gebruikersavatar
janlouws
Forum-lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 29 okt 2014 15:02
Locatie: Clinge, Zeeuws-Vlaanderen

Gebruikersavatar janlouws 29 okt 2014 15:52

Ik ben nu het 2e jaar aan het spinnen en ik denk toch dat het wel (wat) helpt.
Ik ben namelijk geen wielrenner. Ik heb geen behoefte aan een rustperiode in de winter. Ik wil gewoon mijn nivo van dit jaar behouden en volgend jaar weer uitbouwen.

Zeer weinig tijd is eigenlijk wel de voornaamste reden dat ik ben gaan spinnen. Want met 2 kleine kinderen en een fulltime baan blijft er weinig tijd meer over. Normaal zou ik wel elke zondagochtend kunnen gaan mountainbiken maar daar komt ook niet altijd van.

Mijn doel is om elke week 1x te gaan spinnen; om de explosiviteit en kracht te trainen.
En om 1x per week 2uur te gaan mtben: om de basis te behouden.

Dan is het doel om in februari meer en langer te gaan fietsen om zo de endurance uit te bouwen.

Zou dit gaan werken of kan ik beter 1x in de week gaan hardlopen (wat ook niet ideaal is)?

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 29 okt 2014 15:56

Alan Smeets schreef:Mensen die de hele winter zwaar trainen, wat gebeurd bij spinning, kunnen makkelijker die hoge intensiteit rijden in het voorjaar maar trappen niet meer dan wat ze altijd gedaan hebben.
Maar je kunt het toch gewoon zo aanpakken als @GJEvK aangeeft:
GJEvK schreef:Ik spin veel (zodra het slecht weer is...., vrijwel dagelijks), niet volop meegaan met de instructeur maar ga gewoon m'n eigen gang. En dat is meestal minimaal 2 uur op 60-70% van mijn max. Af en toe pak ik een lesje mee waarin ik wel volle bak meedoe.
Dan gaat het verhaal van te intensief imo niet op.

zaaf
Forum-lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 18 mei 2006 18:12

zaaf 29 okt 2014 16:22

dan is het dus geen spinnen meer maar doe je gewoon wat Alan adviseert te doen op de tacx.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8528
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 29 okt 2014 16:23

Zo zie ik het ook Ever,bij ons op de sportschool hebben ze de body connect dus je kunt 2 uur lang op wattage en hartslag rijden en lekker naar de muziek luisteren ondertussen.
Wil ik vet verbranden kan ook prima.
Het leuke van cijfertjes dat je kan zien wat je in een piek wegtrapt aan wattage.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Frunk
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 28 okt 2014 09:27

Frunk 29 okt 2014 16:46

Kilowatt schreef: Mede dankzij Herman_N heb ik vele uren aan D1 besteedt en is mijn duurvermogen met sprongen vooruit gegaan. Vroeger reed ik D1 23 a 24 km/h, nu zit ik op 28, 29. Ik trainde veel te intensief...
Hoe kan dat je dusdanige sprongen maakt door met name door D1 trainingen. Ik train ook veel te intensief nu. Gisteren een Garmin edge 800 ontvangen om gericht te gaan trainen. Maar hoe kan het nuttig zijn om 3uur op D1 te trainen waarbij je dan een gemiddelde snelheid van rond de 25 per uur haalt als ik nu dezelfde tijd 30 per uur fiets. Geen idee trouwens hoe hard ik zou gaan bij D1.

p.s. niet dat ik het niet geloof, maar met mijn horeca achtergrond gaat dit mijn logisch denkvermogen te boven ;)

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 29 okt 2014 16:55

zaaf schreef:dan is het dus geen spinnen meer maar doe je gewoon wat Alan adviseert te doen op de tacx.
Ja, maar je zit wel gezellig tussen een aantal andere mensen met een gezellig muziekje er bij. Heb je het geluk dat je met een fietsmaatje heen gaat kun je ook nog een beetje bijpraten.

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 29 okt 2014 17:50

Frunk schreef:Hoe kan dat je dusdanige sprongen maakt door met name door D1 trainingen.
Je traint hele andere energie systemen. Uiteindelijk wil je het hele plaatje goed hebben. Als je een huis gaan bouwen begin je ook niet eerst met de badkamer op de eerste verdieping.

Je fundering moet eerst goed zijn om een huis te bouwen, dan kom je uiteindelijk ook aan de badkamer.

Door heel rustig te trainen train je bepaalde processen die je niet traint of in mindere mate traint als je te hard traint. Lees mij verhaal hierboven nog eens door.

Inderdaad kun je ook spinnen op 70%, maar dat is niet waar spinning lessen voor bedoeld zijn ;) Het is niet verkeerd om eens een zwaardere training in groepsverband op de spinningfiets of tacx te doen, maar let erop hoeveel % dit is van je totale omvang.

Plaats reactie