Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Nek en schouders

Roubaixsl4
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 14 aug 2014 19:02

Roubaixsl4 01 sep 2014 08:23

Er is al veel over geschreven las ik. Maar toch zou ik even mijn specifieke probleem willen noemen hier.

Sinds vorige week heb ik de nieuwe Roubaix. Ik heb voor deze bike gekozen omdat ik nog wel wat rugproblemen heb en dus wat rechterop wil zitten. Met de rug gaat het prima tijdens een rit van 50km, daar ben ik blij mee. Maar ik heb echt last van enorme zere schouders en nek. Dit had ik op mijn mtb tot vorige maand helemaal niet, daar had ik een drop van meer dan 10cm maar had dan niet het gevoel zo op het stuur te moeten leunen.

Even wat facts:

Mijn lengte: 191cm
Mijn bbl: 93
Mijn RL: 59
Mijn AL: 72

Maat fiets: 58
Stuurpen: 11cm
Drop: +- 4,5 cm

Met het stuur op hoogste stand hield ik het niet lang vol, heb hem tijdens rit een ringetje lager gezet en voelde wel iets beter. Toch blijft het aanhouden.

Als ik tijdens de rit de shifters vasthoud zit ik met mijn armen gestrekt en druk ik dus mijn schouders omhoog. Mijn gevoel zet dat stuurpen misschien te lang is?

Ik begrijp dat ik natuurlijk ook nog aan de nieuwe stand moet wennen t.o.v. mtb.

Bedankt!
Afbeelding

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 01 sep 2014 11:07

Over afstelling kunnen anderen veel meer zeggen. Maar wat je fysiek zelf kunt doen is proberen tijdens het fietsen bewust je schouderbladen omlaag te trekken, richting je kont.
Ook met gestrekte armen is dat te doen. Je kunt in de luie stand bij wijze van spreke helemaal in je schouders hangen, komt je hoofd tussen je schouders uit --> dus gaat pijn doen. (wellicht jouw gevoel van de schouders komen omhoog). Je kunt dan prima bewust je schouders / schouderbladen omlaag trekken; steek je schouderbladen in je broekzak.

Misschien eerst eens in stukjes van 10 minuten op focussen en dan weer 10 minuten niet.

Ook kan je proberen om altijd een (klein) knikje in je ellebogen te houden, volgens mij fiets dat altijd beter op de lange duur, dan je armen helemaal te strekken.

Eventueel nog een keer terug naar de fietsenmaker voor advies.,. als je een Roubaix nieuw gekocht heb, dan heb je daar zeker ook een stuk service bij mbt afstelling van de fiets. Ook als na een paar keer rijden blijkt dat de initiele afstelling niet helemaal goed was.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Roubaixsl4
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 14 aug 2014 19:02

Roubaixsl4 01 sep 2014 12:30

Dag Mark,

Hartelijk dank voor je reactie. Uiteraard ga ik naar mijn LBS maar ben toch nieuwsgierig wat ik er aan zou kunnen doen. Het proberen ontspannen te zitten lukt mij namelijk niet zo lang...
Afbeelding

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 01 sep 2014 13:54

Wat ik probeer aan te dragen is niet zozeer een ontspannen houding, als meer een actieve houding aanleren.
Als je je armen gestrek houdt en verder zou ontspannen, dan zak je ontzettend in je schouders (schouders zijn dan hoog). Wat tot jouw klachten leidt.
Als je je schouderbladen (niet eens schouders zelf.., maar die gaan wel mee) omlaag wilt trekken, moet je dit actief doen. Dat ga je niet de eerste keer meteen 2u vol houden.., Daarom kan je proberen dat in korte blokjes jezelf aan te leren.
Ook je armen toch wat gebogen houden (je komt dan iets dieper te zitten, dat wel), geeft je de ruimte om je schouderbladen omlaag te trekken en daarmee je klachten wat te verminderen. Hoeft maar een klein knikje in je ellebogen te zijn - neem als voorbeeld de renner voorop de cover van het blad dat momenteel rechts boven in beeld staat (van augustus).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Dionysos
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 30 aug 2014 12:27

Dionysos 01 sep 2014 20:55

Wielrennen is behoorlijk belastend voor je nek. Je hoofd heeft ongeveer het gewicht van een bowlingbal en het zwaartepunt ervan ligt bij het fietsen voor je schouders. Bij mij helpt het om tijdens langere ritten de nek wat te strekken door een paar keer heel overdreven ja en nee te knikken.

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 01 sep 2014 22:35

Misschien maakt dit het wat duidelijker:
http://www.body2bike.com/articles/shoulderpain.pdf
Afbeelding

Roubaixsl4
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 14 aug 2014 19:02

Roubaixsl4 02 sep 2014 09:19

Thanks daar heb ik zeker wel wat aan!
Afbeelding

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 02 sep 2014 11:49

loos schreef:Misschien maakt dit het wat duidelijker:
http://www.body2bike.com/articles/shoulderpain.pdf
Exact dit :)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

kas
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 15 apr 2014 10:56

kas 03 sep 2014 08:46

Mocht dit niet helpen en je geen verbetering zien, kan ik je aanraden om een professionele fietsmeting te laten doen.
Vaak zijn dit fysiotherapeuten die dit door hun eigen fietshobby er bij doen. Die kunnen dus niet alleen naar je fietspositie kijken maar direct relatie leggen naar eventueel blokkades in je lichaam.
Zelf erg goede ervaringen bij Velometric in Barneveld. Eerst direct even gekraakt in rug en nek (een van de twee is naast fysio ook manueeltherapeut). Fiets afstelling ook weer flink aangepast!
Ze gebruiken sensoren om de hoeken van je gewrichten, schouders etc te meten; dat is vrijwel onmogelijk om te doen met het blote oog.
Ze testen ook bij weerstand om te kijken wat je lichaam dan doet op de fietsafstelling.

Roubaixsl4
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 14 aug 2014 19:02

Roubaixsl4 03 sep 2014 09:59

Bedankt Kas. Gisteren 50 km gemaakt en bewust opgelet. Ook mijn houding met ellebogen etc. Gaat al wel een stuk beter!
Afbeelding

Plaats reactie