Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Rare hoge hartslag

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 19 jun 2014 22:40

We zijn bij mij op de club begonnen met conditie training en ook met een hartslagmeter. Ik weet alleen mijn zones niet maar ik heb wel op zekere momenten mijn hartslag bekeken. Ik vind dat ik in vergelijking met de anderen zo'n rare hoge hartslag heb.

Bij wakker worden: 57 (gaat nog wel)
Rust, dus als ik gewoon achter mijn buro zit etc: 55-90, variert dus enorm. Het is soms bijna catatoon...zakte zelfs tot 52 toen ik mijn kat zat te aaien, maar kan ook als ik dan op sta en iets pak ofzo ineens 90 zijn.
Toen ik net thuis kwam van het station gefietst was het 95, dat valt dan ook wel weer mee

Maar tijdens het fietsen loopt het zo op tot 130-160
Bij een beetje inspanning...nog niet eens hijgen, 160-170. Geen idee wat mijn max is maar ik heb al een keer 177 gezien en toen was ik nog lang niet buiten adem. We moesten bijvoorbeeld na een stuk tegen de wind in fietsen kijken wat onze hartslag was, was bij tijdens het fietsen 165...toen we stil stonden 142...zakte daarna wel snel tot 115.
Maar de anderen hebben helemaal niet zo'n hysterische hoge hartslag.

Heb ik nou de conditie van een jonge meid of een amechtig klein muizenhartje dat bij de geringste inspanning tekeer gaat als een gek?

Btw, ik ga in julie zo'n SMA laten doen...ik ben er achter gekomen dat ik gelukkig een groot deel terug krijg van de zorgverzekering als ik een module aan zet. Ik denk namelijk dat ik inspanningsastma heb...en misschien last van ijzertekort...dan kunnen ze dan ook meteen zien, plus dat ik mijn trainingszones dan eindelijk eens weet.
Veni. Vidi. Fietsie.

oldsteel

oldsteel 19 jun 2014 23:23

Ik weet niet hoe oud u bent, maar als u zich zorgen maakt over uw hartslagwaardes bij inspanning, liet ik het niet afhangen van de commentaren op een forum.
neem aub contact op met een sportarts of sma.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 19 jun 2014 23:28

Volgens mij is er niks mis met je. Maximale hartslag is zeer persoonlijk en kan tussen individuen zomaar 30 slagen afwijken. En daarmee de op max hartslag gebaseerde trainingszones dus ook.

Eerlijk gezegd snap ik die preoccupatie met hartslagmeters bij wielertoeristen (waar ik mezelf ook toe reken, voor de duidelijkheid!) niet zo. Ikzelf vind trainen met zo'n ding helemaal niks. Vroegah, toen ik nog aan wedstrijdsport deed ook niet trouwens. Misschien zou ik, als bewegingswetenschapper beter moeten weten, maar ik fiets een stuk lekkerder (meer onbevangen) zonder zo'n ding.

Mijn trainingszones bestaan uit "rustig fietsen", "hard fietsen" en "iets daartussenin". Werkt prima :D

Edit: bijzonder oneens met oldsteel. Voor het hf meter gebruik maakte je jezelf toch ook geen zorgen? Dan nu toch ook niet neem ik aan? De huisarts ziet al genoeg hypochonders op zijn spreekuur...;)
(Ik had trouwens niet de indruk uit je post dat je jezelf zorgen maakte)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 19 jun 2014 23:49

Beste TumTumTum. Gezien het aantal posts van je (je bent geen newbie ;) ) zou ik denken dat je toch al wat ervaring zou hebben met je eigen hartslag en hoe deze reageert bij inspanning. Het feit dat je tot 177 komt hoeft niks bijzonders te zijn. Ikzelf kom tot 186 (max, 45 jaar) en wat we allemaal weten is dat hartslag zeer persoonlijk is. Als je nu voor het eerst kennis maakt met je eigen hartslagwaarden dan zul je leren wat voor jou normaal is.
Zo'n sportmedische test zal vast duidelijkheid verschaffen.....ik zou dat ook wel eens willen doen :)
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

raassie
Forum-lid
Berichten: 939
Lid geworden op: 01 feb 2008 06:37

raassie 20 jun 2014 06:18

Mij lijken dit ook geen bijzondere zaken. Je hartslag kan nu eenmaal enorm fluctueren. Als ik een beetje haast heb om op de fiets te komen zit ik soms al met een hf van ruim 100 nog voor ik ook maar een meter gefietst heb. Mijn omslagpunt is ook relatief hoog, waardoor ik soms al een hf heb van rond de 170 terwijl fietsmaten net de 150 halen. Als ik me goed voel kan ik een hf van gemiddeld rond de 180/185 rustig een uur vast houden;-) Daarentegen kan mijn rustpols rond de 40 liggen.
Van belang is om je hartslag te leren kennen. Dus dan kan een inspanningstest nuttig zijn, met de bijhorende zones.
Pijn is fijn, toch?
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5894
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 20 jun 2014 08:18

Ik vind de gemeten waardes niet opvallesd, niet schokkend, levensbedreigend of enigszins uitzonderlijk. Eigenlijk heel normaal. En als je een SMA laat doen omdat je denkt dat je:
- inspanningsastma hebt
- en een ijzertekort
- en je trainingszones wil weten,
dan denk ik maar een ding. Misschien ben je gewoon een beetje onzeker. Dat kan, daar is niets geks aan. Maar ik zie geen aanleiding op basis van je gemeten waardes om ergens onzeker over te zijn
Live fast; die young. mijn blog

Nighty
Forum-lid
Berichten: 164
Lid geworden op: 06 jun 2012 16:49
Locatie: Kempen BE

Nighty 20 jun 2014 08:56

Absoluut niets mis mee, lijkt me!

Wat je schrijft is goed vergelijkbaar met mijn hartslag tijdens inspanningen.
Als ik <130bpm moet fietsen, kom ik letterlijk niet vooruit.
135-145bpm is voor mij een rustig tempo, 150-160 is mijn "standaardzone", >180 echt inspanning, rond de 200max.

Als ik samen met mijn vriendin ga joggen, zit zij steevast 30 slagen hoger dan ik.
En dat terwijl ik meer afzie dan dat zij doet ;)

Wanneer je hart zich anders gaat gedragen dan dat het normaal doet, dan is er iets mis.
Dat kan dan liggen aan vermoeidheid, griepje, overtraining, stress, temperatuur, vochtigheid,...

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 20 jun 2014 09:26

SMA is het antwoord op je vragen. Heb je ook een Vo2max meting ?

Voor die tijd zou je nog eens kunnen wisselen van hartslagmeter met iemand anders.
older Budweiser

Gebruikersavatar
DoubleJ
Forum-lid
Berichten: 91
Lid geworden op: 13 aug 2013 13:19
Locatie: Den Haag
Contact

Gebruikersavatar DoubleJ 20 jun 2014 09:28

Volgens mij is er ook niets mis met je, maar nu begrijp ik wel beter waarom je tumtumtumtumtumtumtumtumtum heet ! :)

Ik probeer de laatste tijd meer te letten op het onder controle krijgen van mijn hartslag dmv ademhaling, vooral mijn hartslag sneller te laten zakken na een lange sprint (of gewoon wanneer ik voor het rode licht sta te wachten) . Ik merk dat dat echt scheelt in uithoudingsvermogen en het voelt gewoon beter.

Dus ik denk dat je daar nog wellicht nog wat winst kunt halen, en de echte pieken zullen daarmee misschien ook wel wat afvlakken.
Maar ik ben ook maar een leek op een forum die af en toe wat leest, dus als ik er naast zit dan kan dat :P
Afbeelding

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 20 jun 2014 10:44

Ik vind je hartslagwaardes ook niet echt vreemd. Vergelijk je overigens met mannen? Vrouwen hebben over het algemeen een wat hogere hartslag bij inspanning als mannen. Dus dat kan ook al wat van het verschil verklaren.

Wat bedoel je overigens met "zo'n SMA doen"? Als je een inspanningstest bedoelt, dan checken ze daar niet standaard ook of je inspanningsastma hebt en een ijzertekort, daar rekenen ze weer een apart consult voor. IJzertekort kun je gewoon laten checken door via de huisarts bloed te laten prikken. Daarvoor heb je geen duur consult bij een sportarts nodig. Inspanningsastma kan in principe ook gewoon via de huisarts, al zal een sportarts daar wellicht iets meer ervaring mee hebben.

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 20 jun 2014 11:53

DoubleJ schreef:Volgens mij is er ook niets mis met je, maar nu begrijp ik wel beter waarom je tumtumtumtumtumtumtumtumtum heet ! :)
:lol: Ja dat zal het zijn.

@ Ever, nee vergeleken met andere dames in het groepje. Die wel wat ouder zijn, mannen hadden idd allemaal lagere hartslag. SMA, sportmedische keuring...ben nu al een tijdje bezig met (opnieuw) sporten en ben toch ook wel benieuwd hoe het nou gesteld is met mijn conditie. Bovendien kijken ze dan ook naar je bewegingsapparaat (ik heb beenlengte verschil) en eventueel inspanningsastma wordt dan ook ontdekt. Ze prikken ook bloed, niet heel uitgebreid maar ijzertekort gaan ze wel zien. Ja dat kan ook allemaal bij de huisarts maar nu heb je het hele pakket dan maar ineens tegelijk denk ik dan.

@rob74 Ik schrok gewoon van het verschil tov de anderen in de groep, heb dus geen ervaring met een hartslagmeter en/of de uitslagen die dat oplevert.

@ plantagenet Nee dus, heb er geen ervaring mee.

@ 53x11 Als deze wielertoerist in de toekomst eens aan wat spectaculairdere tochten zoals Limburgs Mooiste ed. mee wil doen zal ik toch echt wat gerichter moeten gaan trainen dan zoals nu een beetje lukraak fietsen. Dat doe ik nu al anderhalf jaar, en hoewel sommigen daar rustig de Ventoux mee opkomen is dat mij niet gegeven. Verder zie ik mezelf niet echt gefixeerd op cijfertjes, integendeel zelfs, maar ik heb begrepen dat als je met je hartslagzones rekening kan houden je jezelf ook niet meer zo snel kapot hoeft te fietsen en dat is ook prettig als je niet competatief fietst. Voor mij past het in het hoofdstuk: mijn lichaam en mijn grenzen beter leren kennen...wat ik nog steeds een beetje aan het ontdekken ben. Ik was niet van plan er een wiskunde studie van te maken. ;)

Ik vind het juist wel leuk dat ik nu de gelegenheid krijg onder begeleiding wat effectiever aan conditie en techniek te trainen en als een hartslagmeter daarbij kan helpen wil ik dat wel een kans geven. Dat ding lag toch maar ergens te liggen. :)
Veni. Vidi. Fietsie.

pwaverijn
Forum-lid
Berichten: 691
Lid geworden op: 16 jan 2009 13:59
Locatie: Amstelveen

pwaverijn 20 jun 2014 13:42

TumTumTum schreef:
DoubleJ schreef: @ Ever, nee vergeleken met andere dames in het groepje. Die wel wat ouder zijn, mannen hadden idd allemaal lagere hartslag.
Hoe ouder je wordt, hoe lager je hartslag wordt, dat is ook al iets waar je rekening mee moet houden. Daarnaast zijn bij ieder individu de hartslagzones verschillend. Zowel omslagpunt als maximale hartslag verschillen (sterk) per persoon en daarmee je hartslagzones.
Wat je dus beschrijft is, zoals anderen ook al zeiden, helemaal niets om zorgen om te maken. Een (uitgebreide) sportkeuring kan je wat zekerheid en dus rust geven, maar lijkt me niet per se noodzakelijk.

Een aardige vuistregel om te trainen in hartslagzones, zonder hartslag meter:
Herstel-D1: je kunt nog makkelijk gesprekken voeren
D2: je kunt nog praten, maar moet adem halen tussen de woorden/zinnen door
D3-Maximaal: je kunt nauwelijks nog praten zonder naar adem te snakken
accepteren kun je leren!

Plaats reactie