Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Herstel na duur

vinylly32
Forum-lid
Berichten: 178
Lid geworden op: 18 aug 2011 13:04

vinylly32 12 mei 2014 11:03

Hoi,

Met het mooie weer in het vooruitzicht wil ik nog wat lange afstanden fietsen voordat ik mij gaan wagen aan de Jean Nelissen Classic 220km (voorheen altijd 165 gereden).

Nu ga ik zaterdag in mn uppie een afstand van 180km rijden richting utrecht, en heb me hals overkop ook over laten halen om zondag de Grenslandklassieker 200km te rijden.

Mijn vraag is hoe ik mijn herstel kan bevorderen in zo'n korte tijd zodat ik zondag enigzins fris aan de start verschijn?

Graag tips.

Gr, Alex

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 mei 2014 11:26

Zorgen dat je zaterdag niet helemaal kapot gaat. Dus consequent blijven eten en drinken en je niet lagen met bijv stukken tegen de wind in. Vervolgens zorgen dat je veel koolhydraten eet, dus bijvoorbeeld pasta of rijst, met de familie gourmette zou ik niet aanraden ;). 's Ochtends weer een royaal ontbijt erin, als je normaal enkel brood eet kan je een bak yoghurt met bijv muesli extra naar binnen werken.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

vinylly32
Forum-lid
Berichten: 178
Lid geworden op: 18 aug 2011 13:04

vinylly32 12 mei 2014 12:03

Dank voor je reactie. Het ziet er naar uit dat de wind zaterdag mee valt dus hoef me daar weinig zorgen om te maken. En gourmetten heb ik gelukkig geen geduld voor :-D Dus ik zal een gezinspak pasta klaarmaken.

Moet ik nog denken aan sportvoeding tijdens en na het fietsen, of is dat zonde van de centen? Normaal drink/eet ik tijdens het fietsen dorstlesser, bananen, AH-repen, (krenten)brood.

raassie
Forum-lid
Berichten: 939
Lid geworden op: 01 feb 2008 06:37

raassie 12 mei 2014 12:38

Ik zou ook als het mogelijk is na de rit van zaterdag een uurtje extra gaan liggen/slapen. Eerst wat eten en drinken wegwerken en dan even liggen als je daar de gelegenheid voor hebt.
Pijn is fijn, toch?
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6102
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 12 mei 2014 12:49

vinylly32 schreef: Moet ik nog denken aan sportvoeding tijdens en na het fietsen, of is dat zonde van de centen? Normaal drink/eet ik tijdens het fietsen dorstlesser, bananen, AH-repen, (krenten)brood.
Ik zou niet ineens gekke dingen gaan eten. Al zullen gelletjes of sportrepen je tijdens een tocht kunnen helpen, zou ik dat eerst eens wat testen bij kortere ritten.

Een bus aquarius poeder (of soortgelijk) om door je water te doen, kan nooit kwaad (aka de dorstlesser). maar verder hou het gewoon lekker bij je bananen en AH repen ed.

In kader van herstel, probeer zoveel mogelijk te eten tijdens het fietsen zelf al. hoe meer je dan al binnen krijgt hoe beter het is. Lichaam kan bijv aan koolhydraten maar een x aantal gram opnemen (afhankelijk van je lichaamsgewicht).., zijn ongeveer 2 a 3 fruitrepen per uur. Maar je krijgt ook al via je sportdrank wat binnen. zorg dat je dit alvast haalt tijdens het fietsen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 12 mei 2014 12:50

Sportrepen en dure herstelproducten zijn niet beter dan huis, tuin en keukenoplossingen zoals krentenbollen, ontbijtkoek, mueslirepen, bananen, gedroogd fruit, eierkoeken en (voor het herstel) halfvolle chocolademelk.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 12 mei 2014 20:38

Ik heb toch echt het gevoel als ik een Maxim reep naar binnenwerk dat ik er weer flink tegenaan kan en met krentenbollen etc niet omdat daar veel minder koolhydraten in zitten.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 12 mei 2014 22:36

Dan moet je er eenvoudigweg meer eten.

Gebruikersavatar
steven250
Forum-lid
Berichten: 1088
Lid geworden op: 06 mei 2006 16:42
Locatie: Deventer

Gebruikersavatar steven250 12 mei 2014 22:50

nijkie schreef:Ik heb toch echt het gevoel als ik een Maxim reep naar binnenwerk dat ik er weer flink tegenaan kan en met krentenbollen etc niet omdat daar veel minder koolhydraten in zitten.
Die krentenbol bevat veel meer vet en langzamere koolhydraten. De koolhydraten in die Maxim reep zullen dus sneller verteerd en opgenomen worden dan de koolhydraten in die krentenbol.
Afbeelding
Volg mij via mijn Bike planner blog of via Strava

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 13 mei 2014 06:25

Ik ga niet met een tros bananen of een zak krentenbollen rijden als ik een uurtje of 5 op stap ben.
Maar ieder doet het op zijn eigen manier.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 13 mei 2014 07:10

In krentenbol zit ongeveer 20 gram snelle suiker en haast geen vet. Per uur kan je lichaam zo'n 60-65 gram snelle suiker opnemen, plus nog eens 30 gram fructose. Als je per uur één krentenbol eet zul je de rest dus uit sportdrank moeten halen.

vinylly32
Forum-lid
Berichten: 178
Lid geworden op: 18 aug 2011 13:04

vinylly32 13 mei 2014 07:35

Bedankt voor de tips. Ik ga niet exact uitrekenen wat ik nodig heb en wat mijn lichaam op kan nemen. Ik ben er wel uit. Vrijdagavond pasta, zaterdagochtend goed ontbijt (muesli, fruit, brood), vroeg vertrek richting Utrecht (vanuit Zutphen) op dorstlesser/krentenbol/AH Repen/Gelletjes/Bananen. In utrecht werk ik pasta naar binnen en fiets terug op hetzelfde rantsoen. Terug in Zutphen, pasta/rust/veel drinken, tas in de auto en naar het zuiden. Savonds pasta, ochtends goed ontbijt en zelfde rantsoen als de dag ervoor. Ik ga geen speciale mueslirepen kopen wel gelletjes.

Plaats reactie