Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

herstel na zeer zware inspanning

boner
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 08 sep 2008 11:31

boner 23 aug 2010 03:00

Is het normaal dat ik meer dan een week moet herstellen van een zeer zware inspanning?

Inmiddels 8 dagen na LBL (250km) is mijn rusthartslag nog steeds hoog, 50 to 60 bpm ipv 44. Ik ben inmiddels bijna 42 maar vind dit toch best wel lang. Ik ben goed getraind en heb me vorige week niet over de kop gejaagd, genoeg gegeten en gedronken. Wel was ik helemaal op de laatste 50-60km. Sindsdien heb ik mij niet meer ingespannen en ga dat ook niet doen tot mijn rusthartslag weer normaal is.

whocares
Forum-lid
Berichten: 2889
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:28

whocares 23 aug 2010 09:57

Misschien zijn die laatste 50-60 km toch een te grote aanslag geweest.

Maar waarom heb je niet gewoon een paar herstelritjes gemaakt , lekker rustig peddelerend. Niks doen heeft ook niet gewerkt.

Ik maak zelf , de dag na een zware inspanning , een herstelritje om de vermoeidheid uit de benen te krijgen .
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

Gebruikersavatar
johnwx
Forum-lid
Berichten: 324
Lid geworden op: 31 mei 2010 11:08
Locatie: Baarn

Gebruikersavatar johnwx 23 aug 2010 10:46

Zoals who cares zegt lekker op ligt verzetje en laat tijdens zo een ritje van 45 minuten maar 2 a 3 keer je hartslag wat oplopen en kijk hoe je hersteld maar vooral je hartslag hoe die zakt


succes
"Arno van Boeijen" 15/09/1968 - 02/04/2003

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5650
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 23 aug 2010 11:39

Vraag is: wat noem je goed getraind? Aangezien je de laatste 60 kms helemaal "op waart " moet je toch niet "zo goed" getraind zijn.
'k heb het ook al voor gehad : LBL, een weekje pyreneeen, dolomieten rijden zonder echt goed getraind te zijn: de weerslag voel je minstens 14 dagen.
Oplossing is goed rusten, 1 a 2 keer/week een kort ritje ( 1 a 1 1/2 uur maximum) maken , desnoods zelfs slechts aan 20kms/uur en ook goed op je eten letten + bijkomend wat vitaminen, ijzertabletten eventueel en magnesium.
En binnen een 3-tal weken maak je eerst een paar lange ritten aan een matig tempo, binnen de kortste tijd zul je wschlk 'vliegen".
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

boner
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 08 sep 2008 11:31

boner 23 aug 2010 11:45

Met niet meer ingespannen bedoelde ik niet dat ik niets heb gedaan. Ik heb vorige week woensdag nog wel 45 minuten rustig op mijn Schwin spinner gepeddeld. Het afgelopen weekend ben ik naar Duitsland geweest (Teutoburgerwald), maar omdat ik me gewoon moe voelde heb ik besloten de fiets thuis te laten. Ik ga het deze week ook nog rustig aan doen, maar inderdaad is het misschien wel beter om een paar keer op de fiest te stappen.

Sinds twee jaar hou ik al mijn trainingen bij en ik begin een trend te zien van vermoeidheid na buitengewoon lange inspanningen (twee keer per jaar). De afgelopen keren ben ik eigenlijk meteen weer gaan trainen, wat uiteindelijk niet meer heeft opgeleverd dan een langere vermoeidheid. Mijn nieuwe inzicht is nu dat een paar dagen herstel voor mij gewoonweg niet genoeg is. Mogelijk zijn deze buitensporige inspanningen gewoonweg ook niet mijn ding.

Gebruikersavatar
johnwx
Forum-lid
Berichten: 324
Lid geworden op: 31 mei 2010 11:08
Locatie: Baarn

Gebruikersavatar johnwx 23 aug 2010 11:48

maar aan de andere kant heb je wel een mooie prestatie geleverd waarvoor hulde


afzender een renner waarvoor een stoeprand nog buitencategorie is
"Arno van Boeijen" 15/09/1968 - 02/04/2003

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 23 aug 2010 11:51

Zoals gezegd de eerste week elke dag herstel trainingen doen max 45-60 min, laag D1. Het moet niet eens voelen als inspanning. Kan heel goed op je Schwin.
What makes the boat go faster?

Gebruikersavatar
arepol
Forum-lid
Berichten: 1467
Lid geworden op: 17 jun 2008 14:07
Locatie: Eindhoven
Contact

Gebruikersavatar arepol 23 aug 2010 12:33

[quote="boner"]
Sinds twee jaar hou ik al mijn trainingen bij en ik begin een trend te zien van vermoeidheid na buitengewoon lange inspanningen (twee keer per jaar). De afgelopen keren ben ik eigenlijk meteen weer gaan trainen, wat uiteindelijk niet meer heeft opgeleverd dan een langere vermoeidheid. Mijn nieuwe inzicht is nu dat een paar dagen herstel voor mij gewoonweg niet genoeg is. Mogelijk zijn deze buitensporige inspanningen gewoonweg ook niet mijn ding.[/quote]

Het bijhouden van je trainingen is in dit geval een verstandige keuze geweest. Je zegt zelf al een trend te zien van vermoeidheid na lange inspanningen. Ik denk dat wat je hier zegt (meer rust nemen) de juiste oplossing is voor je probleem.

Herstelvermogen is niet voor iedereen gelijk. De een kan na een zware inspanning de volgende dag alweer aan de bak. De ander heeft weken nodig om bij te komen. Het lichaam geeft dit vaak zelf aan, zo ook in jouw geval. Luister ernaar en gun jezelf die rust. Als je jezelf de rust gunt, ben je ook effectiever aan het rusten.

boner
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 08 sep 2008 11:31

boner 23 aug 2010 12:45

Goed getraind is natuurlijke een relatief begrip. In dit geval bedoel ik dat ik specifiek heb getraind voor LBL en er voor mij zo ongeveer het maximale heb uitgehaald. Omdat ik altijd gedurende de zomer fiets en s'winters marathons schaats ben ik altijd wel bezig. Voor deze LBL heb ik gedurende 6 weken per week een solo duurtraing gedaan van circa 3 uur en een duurtraining in een groep van circa 5 uur. Daarnaast ook nog een intensieve duurtraining (lange intervallen) en een techniektraining op skeelers. Tenslotte nog een weekje rust voor de grote dag. Geen weerstandstrainingen omdat LBL geen wedstrijd is waar je in het rood moet fietsen. Bij de hele steile klimmen (Stockeu, Wanne, Redoute, Chambralles) zat mijn hartslag tussen de 160 en 170. Op de overige klimmen tussen de 150 en 160. Op de hele dag heb ik maar 30 seconden boven mijn omslagpunt gefietst (171). De laatse kilometers was ik gewoonweg moe, maar had ik geen last van zware benen of pijnlijke spieren. Het feit dat ik moe was is niet meer dan normaal aangezien het gewoon een zware dag is. Ik denk dat iedereen op het eind moe is, al was het alleen maar omdat je heel vroeg opstaat en de hele dag op de fiets zit. Daar komt nog bij dat ik waarschijnlijk nog harder had gefietst als ik nog "beter" getraind zou zijn geweest waardoor ik uiteindelijk net zo moe zou zijn.

Nog bedankt voor de opmerking dat je LBL minstens 14 dagen voelt. Dat is misschien wel het antwoord wat ik wilde horen.

iron2man
Forum-lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 15 apr 2005 23:04

iron2man 23 aug 2010 12:47

Heb je wel eens gedacht om eens een bloedananalyse te laten doen

stokie
Forum-lid
Berichten: 1526
Lid geworden op: 27 jul 2008 15:48

stokie 23 aug 2010 12:58

Wat ik hieruit begrijp is dat je wellicht niet eens in de buurt gekomen bent van het aantal uren dat je over LBL gedaan hebt.. 250 km, is tussen de 8,5 en 10 uur fietsen (25-28 km/u gemiddeld). Dan heb je aan 5 uur trainen doorgaans niet genoeg. Je had minstens een paar keer minimaal 200-250 km moeten trainen. Dan had je in ieder geval geweten wat die 250 km inhoudt..
Daarom is het ook niet verwonderlijk dat je het die 50/60 km extra moeilijk hebt gehad. Dat zijn allemaal kilometers die je 'nog nooit gereden hebt'.

Als ik jou was zou ik nu lekker hersteltrainingen gaan doen. Iedere 1 of 2 dagen een uurtje in je herstelzone maximaal (lage)D1 peddelen. Goed voor de vermoeide spieren.. En goed op de voeding letten helpt ook nog wel eens.. Biefstukjes eten enz...
Eventueel kan je een recoveryshake of recovery poeder halen om een hersteldrink te maken. Ook dat wil nog wel eens helpen..

Ga in ieder geval geen zware trainingen doen, want daar worden de spieren niet beter op

boner
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 08 sep 2008 11:31

boner 23 aug 2010 13:29

Maar als je regelmatig 250km in de training maakt is LBL dan nog wel een uitdaging? Uiteindelijk is het dan je gewone zondagse rit (op een zaterdag dan). Dan kan je wel de volgende dag meteen weer fietsen natuurlijk, maar je verlegd je grens niet echt. Maar goed jouw bijdrage maakt me wel duidelijk waarom herstel in een paar dagen in mijn geval een utopie is.

Qua voeding heb ik het helemaal voor elkaar (dankzij dit forum): 636 gram maltodextrine, 216 gram fructose, 12gr NaCl, 8.4l water. Omgerekend ongeveer 70gr koolhydraten per uur.

Een bloedanalyse heb ik gisteren nog aan zitten denken. Kan dat gewoon bij de huisarts? Waar vraag je dan om, wat moeten ze onderzoeken?

Plaats reactie