Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

shakes

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8346
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 23 sep 2016 17:49

@scepticus, ja dat ze bij Campina waren heb ik ook gezien, maar verder kwamen ze niet, zoals zo vaak.
Heb ik ergens gezet dat die leveranciers van Whey het zelf uit de melk haalden?? Dan had Campina geen werk.
En ik vind dat je bij een sportvoedingswinkel toch inhoudelijk betere antwoorden zou moeten krijgen dan bij Kruidvat. Al was het maar vanwege de prijs ;)

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 23 sep 2016 17:56

Jans schreef: Heb ik ergens gezet dat die leveranciers van Whey het zelf uit de melk haalden?? Dan had Campina geen werk.
Nee dat heb je idd niet gezegd. ;)
Maar het isoleren / concenteren van de wei uit de natte wei is het interessantste lijkt mij. Bij de poederboeren mikken ze er nog wat smaakjes doorheen, evt maltodextrine als ze het als 'complete' hersteldrink willen verkopen en evt nog wat vitaminen en mineralen.
En ik vind dat je bij een sportvoedingswinkel toch inhoudelijk betere antwoorden zou moeten krijgen dan bij Kruidvat. Al was het maar vanwege de prijs ;)
De hoeveelheid BS die er in die branche wordt verkocht is wel hilarisch ja.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 sep 2016 09:46

@Ypuh, als je 1/3 van je voedingsstoffen uit supplementen moet halen, dan gaat er iets niet goed in je voedingspatroon. Iemand die veel tijd om de fiets doorbrengt gaat als het goed is automatisch meer eten en dan krijg je dus ook meer eiwitten binnen, mits je een beetje verstandig eet.

Eiwitten voor herstel heb je alleen nodig na een lange zware training of wedstrijd, zo vaak gebeurd dat niet per week en dus zijn de kosten ook peanuts. Kosten van gelletjes en repen zijn al aanzienlijk hoger.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 26 sep 2016 11:22

Maar in hoeverre is dit echt nodig "hebben"?

Is het zo dat je beter herstelt, of alleen sneller herstelt?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 sep 2016 11:35

Het is inderdaad dat laatste, het voordeel is met name dat je lichaam de glyocogeen voorraad sneller bij vult (mits je er ook genoeg koolhydraten in stopt). Koolhydraten zijn voor snel herstel veel belangrijker dan eiwitten.

Herstel is alleen een issue als je snel weer moet presteren. Rij je je op zondag lekker moe en zit je pas op zaterdag weer op de fiets dan hoef je je echt nergens zorgen om te maken.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
janlouws
Forum-lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 29 okt 2014 15:02
Locatie: Clinge, Zeeuws-Vlaanderen

Gebruikersavatar janlouws 27 sep 2016 15:23

Ik heb ook altijd begrepen dat koolhydraten (weer aanvullen) heel belangrijk is. Maar voldoende (of misschien iets te veel) eiwitten na de training kan toch ook geen kwaad? Of is dat ook Bull Shit?

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 27 sep 2016 16:03

Klein beetje eiwit direct na inspanning verbetert het herstel van de glycogeenvoorraden!
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 27 sep 2016 18:45

janlouws schreef:Ik heb ook altijd begrepen dat koolhydraten (weer aanvullen) heel belangrijk is. Maar voldoende (of misschien iets te veel) eiwitten na de training kan toch ook geen kwaad? Of is dat ook Bull Shit?
Overtollige eiwitten zijn gewoon kcal die omgezet worden in vet (mits je meer verbruikt dan verbrand). Overtollig eiwit kan dus geen kwaad.
scepticus schreef:Klein beetje eiwit direct na inspanning verbetert het herstel van de glycogeenvoorraden!
Wat wordt er verstaan onder een klein beetje (g per kg lichaamsgewicht of)? De gemiddelde 'shake' waar we het hier over hebben bevat zo'n 23 gram eiwit wat mij al niet extreem veel lijkt.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 27 sep 2016 19:39

Da's inderdaad zo'n beetje de orde van grootte ja.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

ruud_k
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51

ruud_k 27 sep 2016 22:47

amclassic-fan schreef:Koolhydraten zijn voor snel herstel veel belangrijker dan eiwitten.
???huh???

Wat je daar omschrijft draagt bij aan een traag herstel zou ik zeggen.

Laten we je uitspraak iets nuanceren voor de nieuwkomers hier. Koolhydraten vullen alleen energie voorraden aan, leuk voor "herstel" tijdens een inspanning. De eiwitten herstellen de spierschade. Dus voor een echt snel herstel juist ook eiwitten nemen.

Eiwit shakes dragen daar goed aan bij, naast eieren, noten en kip/vis, zijn er maar weinig voedingsmiddelen die zowel eiwit per 100 gram bereid product kunnen bieden dan een eiwit shake.

Ik begrijp overigens nooit goed waarom je hier perse topsporter voor zou moeten zijn, immers, als recreant wil je na een inspanning ook herstellen. Relatief gezien heb je als recreant misschien wel meer spierschade opgelopen dan een topsporter die een hogere lichamelijke belasting aan kan door z'n getraindheid.

Edit - nog wat ondersteunde proza gevonden:

De combinatie van koolhydraten en eiwitten bij duurtraining

Koolhydraten voor en na de training zijn belangrijk bij duurtrainingen. Bij een inspanning langer dan een uur zal je glycogeenvoorraad dalen. Om de volgende dag weer fit aan de start te verschijnen is het belangrijk om binnen drie uur na de training het lichaam te voorzien van een koolhydraatrijke maaltijd. De combinatie met eiwitten is belangrijk omdat de eiwitten de bouwstoffen zijn voor sterkere spieren. Koolhydraten zijn de energiebron en eiwitten zijn bouwstoffen voor een sterker en sneller lichaam.

Verder blijkt uit onderzoek dat de glycogeenopslag door de combinatie van beide voedingsmiddelen veel beter verloopt [2]. In dit onderzoek werden getrainde wielrenners in twee groepen ingedeeld. Een groep met een shake van 106 gram koolhydraten en 28 gram eiwitten en een groep die alleen 106 gram koolhydraten dronk. Deze shake kregen ze direct na de training en 120 minuten na de training. Dankzij de mix van koolhydraten en eiwitten was de toename van glucose in het bloed 17 procent hoger en de afgifte van insuline 92 procent hoger in vergelijking met de shake waarin alleen koolhydraten zaten. Verder bleek dat de glycogeenopslag 128 procent hoger was bij de mix van eiwitten en koolhydraten. De wielrenners moesten vervolgens vier uur later weer fietsen. Daaruit kwam naar voren dat de weerstand tegen de vermoeidheid 55 procent hoger lag bij de wielrenners die combinatie hadden gedronken ten opzichte van die alleen koolhydraten hadden gedronken. Een ander onderzoeksartikel geeft aan dat de combinatie van koolhydraten en eiwitten het beste is na de training [9]. Het zorgt ervoor dat je sneller herstelt en weer in staat bent om de volgende dag een betere inspanning te leveren. De onderzoekers geven aan dat ze geen idee hebben waarom de combinatie beter werkt voor duursporters.

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 28 sep 2016 01:23

Maar Ruud, jouw artikel zegt toch precies hetzelfde als amclassic-fan? In verhouding gaat het bij herstel om veel meer koolhydraten dan eiwitten, 106 tegenover 28 gram en die eiwitten hebben vooral als functie het opnemen van de koolhydraten te verbeteren. Het gaat dus eigenlijk om die koolhydraten.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 28 sep 2016 07:44

ruud_k schreef:Koolhydraten vullen alleen energie voorraden aan, leuk voor "herstel" tijdens een inspanning.
Da's toch precies het herstel dat een duursporter nodig heeft. En toegevoegde snelle eiwitten verbeteren het herstel vam de KH voorraad nog verder (En dat is ook wat de artikelen die je citeert aangeven)

Even geen bron bij de hand, maar als ik het goed heb worden voor de opbouw van spierweefsel vooral ook de eiwitten gebruikt die je vóór de training hebt genomen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Plaats reactie