Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

shakes

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 15 apr 2014 12:19

Ik doe niets bijzonders, en ik herstel ook gewoon...

Alleen als ik meerdere zware ritten en/of wedstrijden achter elkaar heb neem ik weleens een shake. Maar of ik daar nu echt wat van merk...

knutmo
Forum-lid
Berichten: 1138
Lid geworden op: 15 jun 2011 11:03

knutmo 15 apr 2014 12:45

Het placebo-effect is erg groot in de sport.

Gebruikersavatar
Deemes
Forum-lid
Berichten: 265
Lid geworden op: 07 jan 2014 15:38

Gebruikersavatar Deemes 15 apr 2014 17:04

joopi schreef:Chocolademelk! De Duitse professoren van Tour Magazine hebben in er februari ook nog een keer de loftrompet over gestoken in een vergelijkingstest met de veel duurdere herstelpoedertjes. Ik gooi zelf nog een espresso-tje door mijn glas choco heen, caffeine schijnt ook bij te dragen aan herstel. En 's avonds laat nog een half bakje kwark. Effectief, goedkoop en meer dan voldoende voor "Otto Normalverbraucher".
:idea: Opgelet, caffeïne is een vochtafdrijvend product en dus niet ideaal in/als een hersteldrank :!:

:| irk

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 15 apr 2014 17:47

GJEvK schreef:Inderdaad eiwit shakes maar mijn diëtist zei dat je net zo goed een bak kwark kunt eten na de training.
Het gaat niet per se om de eiwitten an sich, het gaat om het herstel van de spierglycogeenvoorraden. Dus wil je snel herstellen dan moet je in de eerste plaats koolhydraten nemen.
En de opname van koolhydraten in je spieren kun je versnellen door er wat snel verteerbare eiwitten bij te nemen. Gebruikelijk voor een hersteldrank is een verhouding eiwitten:koolhydraten van ongeveer 1:4
Hops
joopi schreef:Chocolademelk! .
Alleen dat is gezoet met suiker, en sucrose bestaat voor de helft uit fructose, en voor het herstel van je spierglycogeen heb je meer aan glucose.


Maar om terug te komen op de originele vraag: wat je 'moet' nemen hangt helemaal af van hoe snel je 'moet' herstellen. Als wielertoerist 'moet' je sowieso niks natuurlijk.


Als je 200 km hebt gekoerst en je moet de volgende dat weer vol aan de bak moet je alles op alles zetten om zo snel mogelijk te herstellen. Als je gewoon een tochtje van 50 of 80 km hebt gereden en over 2 dagen weer wilt kun je imo net zo goed gewoon eten wat de pot schaft.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

fastbram
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 feb 2006 18:30

fastbram 15 apr 2014 22:00

Een triatleet verzekerde mij dat je van een serieuze training heel goed herstelt met een literpak chocomelk. De echte. Zit alles in wat je nodig hebt, in de juiste verhoudingen. Hij zag eruit of hij er verstand van had, dus sindsdien ben ik aan de choco en ik moet zeggen: werkt goed. Weer een puntje voor Nutricia dus.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8520
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 15 apr 2014 22:08

fastbram schreef:Een triatleet verzekerde mij dat je van een serieuze training heel goed herstelt met een literpak chocomelk. De echte. Zit alles in wat je nodig hebt, in de juiste verhoudingen. Hij zag eruit of hij er verstand van had, dus sindsdien ben ik aan de choco en ik moet zeggen: werkt goed. Weer een puntje voor Nutricia dus.
En hoe heb je dat gemeten of geconstateerd?
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
jeroenkuiper
Forum-lid
Berichten: 1090
Lid geworden op: 31 mei 2010 00:20
Locatie: wolvega

Gebruikersavatar jeroenkuiper 15 apr 2014 23:49

Deemes schreef:
joopi schreef:Chocolademelk! De Duitse professoren van Tour Magazine hebben in er februari ook nog een keer de loftrompet over gestoken in een vergelijkingstest met de veel duurdere herstelpoedertjes. Ik gooi zelf nog een espresso-tje door mijn glas choco heen, caffeine schijnt ook bij te dragen aan herstel. En 's avonds laat nog een half bakje kwark. Effectief, goedkoop en meer dan voldoende voor "Otto Normalverbraucher".
:idea: Opgelet, caffeïne is een vochtafdrijvend product en dus niet ideaal in/als een hersteldrank :!:

:| irk
daarover is volgens mij wel al meerdere malen via onderzoeken het tegendeel bewezen

http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/cafeine.aspx
Vochtinname

Dranken met cafeïne leveren gewoon vocht aan het lichaam. Vaak wordt gedacht dat dranken met cafeïne vochtafdrijvend werken. Dat is niet zo. Het lichaam verliest niet meer vocht door het drinken van bijvoorbeeld koffie. Cafeïne zorgt er alleen voor dat het vocht het lichaam sneller verlaat, doordat het de nieren stimuleert.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2049
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 16 apr 2014 00:06

Nog 1x chocolademelk, dan wel de halfvolle Chocomel, anders kom ik nooit onder de 90 kg. (85 is streefgewicht).

En we zijn goed op weg, na mijn "culinaire" winterstop is er alweer 2 kg. af.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 16 apr 2014 07:28

Maar waarva willen jullie herstellen dan? Drink je na ieder ritje een liter choco?

Gebruikersavatar
Martin Swinkels
Forum-lid
Berichten: 431
Lid geworden op: 10 aug 2013 21:58
Locatie: Hilversum
Contact

Gebruikersavatar Martin Swinkels 16 apr 2014 08:05

Hersteldrank is de naam die het gekregen heeft.
Maar in feite is het gewoon voeden. En da's nodig als je een paar duizend calorieën hebt weggetrapt.
(Ook als je dat niet doet trouwens)
Melk in combinatie met cacao (Blooker, Droste, van Houten) is rijk aan eiwitten, vitaminen, mineralen en anti-oxydanten.

knutmo
Forum-lid
Berichten: 1138
Lid geworden op: 15 jun 2011 11:03

knutmo 16 apr 2014 08:26

Martin Swinkels schreef: Melk in combinatie met cacao (Blooker, Droste, van Houten) is rijk aan eiwitten, vitaminen, mineralen en anti-oxydanten.
Een broodje kroket ook.

Gebruikersavatar
Martin Swinkels
Forum-lid
Berichten: 431
Lid geworden op: 10 aug 2013 21:58
Locatie: Hilversum
Contact

Gebruikersavatar Martin Swinkels 16 apr 2014 08:32

Dan eet jij lekker een broodje kroket.

Plaats reactie