Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

shakes

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 17 apr 2014 09:44

40-50 gram eiwit is al veel te veel. Om je glycogeen voorraad sneller aan te vullen is 20-25 gram eiwitten voldoende. Als je 200 gram eiwitten gaat eten heb je een vol gevoel, waardoor je waarschijnlijk de koolhydraten die je juist nodig hebt niet meer tot je neemt. Uiteindelijk heeft je lichaam die eiwitten helemaal niet nodig en worden die gewoon omgezet in vet.

Een bakje magere kwark is prima om aan die 20-25 gram eiwitten te komen (per 100 gram zit er meestal 13-14 gram eiwitten in, dus je hoeft echt geen enorme schaal te eten). Veel koolhydraten zitten er echter niet in, 5 gram koolhydraten per 100 gram zet niet bepaald zoden aan de dijk. Dus je zult je koolhydraten uit een andere bron moeten halen. Met bijv een groot glas cola werk je veel meer suikers naar binnen, want in cola zit goed 10 gram suiker met 100 ml. Pak er bijv nog een grote banaan bij en je hebt een prima 1e aanvul ronde gehad.

Chocomel is ook prima spul, mits je tegen lactose kunt. Neem dan wel de halfvolle variant. In de magere mis je de koolhydraten die wel gewenst zijn en in de volle krijg je vet waar je niet echt op zit te wachten.

Maar overdrijf niet met wat je eet en drinkt na een stukje fietsen. Als ik zie en hoor wat sommige naar binnen werken dan is dat meer dan 1000 kcal. De hoeveelheid caloriën die hartslagmeters aangeven kloppen doorgaans van geen kant. Ter indicatie, iemand van 70 kg moet ruim 30 gemiddeld rijden (alleen!) om 700 kcal per uur te verbranden. Ga je met dezelfde snelheid in een groep hangen dan verbrandt je veel minder, dan is 400 kcal een realistischer getal.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Martin Swinkels
Forum-lid
Berichten: 431
Lid geworden op: 10 aug 2013 21:58
Locatie: Hilversum
Contact

Gebruikersavatar Martin Swinkels 17 apr 2014 10:04

200 gram proteïne per dag is de dosis voor een bodybuilder die wil groeien.

Afbeelding

NoorH
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 apr 2014 10:22

NoorH 17 apr 2014 13:29

Beste Fabio,

Wat je inneemt is afhankelijk van de duur en intensiteit van de inspanning. Ga je korter dan 1uur trainen dan kun je inderdaad volstaan met een bak kwark of yoghurt. Ga je langer dan bijv. 2 uur of fietsen bij warm weer dan is de aanvulling van zouten en mineralen (electrolyten) voor een duursporter ook iets om in de gaten te houden.

Aangeraden wordt om binnen 30 minuten na een inspanning een hersteldrank (combinatie van eiwitten, electrolyten en kllohydraten) in te nemen of bijv kwark/chocomelk ed in combinatie met bijv. een hydratatiedrank (SIS Hydro, Maxim Active Hydration Tab of High5 Zero tabs). Het probleem is vaak dat je na een lange inspanning vaak geen zin hebt om echt iets te eten omdat je lichaam zich nog moet settelen en tot rust moet komen om het spijsverteringsproces weer op gang te brengen. Vandaar dat vaak een hersteldrank aangeraden wordt... Deze is makkelijk verteerbaar en wordt ook sneller opgenomen tov vast voedsel.

De eerste 30 minuten van je inspanning zijn erg belangrijk voor je herstel omdat je lichaam meer "openstaat" voor het openen van voedingsstoffen.

In de dagen na een flinke inspanning moet je blijven drinken (liefst dus een dorstlesser zonder koolhydraten, omdat water alleen moeilijk wordt opgenomen door je lichaam). Het NOC*NSF adviseert zelfs om per verloren 1kg lichaamsgewicht ongeveer 1,5 rustig bij te drinken in de uren na de inspanning. Qua inname van eiwitten kan je lichaam maximaal 20 gram eiwitten per keer (met een max van 3x per uur) in nemen.

De shakes die de bodybuilders in de gyms drinken zijn dranken puur op eiwit basis.. Zij gaan voorbij aan het feit dat jouw lichaam ook nog koolhydraten en zouten/mineralen nodig heeft voor het herstel.

Ik ben zelf deze website tegen gekomen waar meer informatie op staat... http://www.sportvoedingwielrennen.nl/me ... r/voeding/

Verder is het aan te raden om met een sportdietist te praten als je hier serieus mee aan de slag wilt want uiteindelijk ligt de basis bij een gezonde basis-voeding.

succes ermee!

trekfabio
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 apr 2014 00:01

trekfabio 18 apr 2014 00:01

Beste NoorH,

Na veel chocomel feiten te hebben gezien komt er toch een sireuse reactie bedankt daarvoor nu is mijn vraag beantwoord!

Mvg Fabio

rubencornelisse
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 11 jan 2007 22:45

rubencornelisse 18 apr 2014 10:16

Als we het hier op het forum over koolhydraten hebben weten we allemaal dat er veel verschil bestaat tussen langzame/ complexe koolhydraten en snelle suikers.
Dit is met eiwitten ook het geval; een bak kwark bevat voornamelijk casseine en wordt zeer langzaam opgenomen. Mischien heeft het zelfs wel een negatief effect op de opname van suikers die je meer nodig hebt (voor aanvulling van glycogeen). Na je training een bak kwark eten om even je eiwitten aan te vullen lijkt me een beetje onzin.
Die chocomel zal best goed werken door de snelle suikers die erin zitten; onomstotelijk bewijs dat de eiwitten helpen zorgen voor snellere opname van suikers is er niet.

Gebruikersavatar
rhino7
Forum-lid
Berichten: 1052
Lid geworden op: 08 dec 2011 11:50
Locatie: 0251

Gebruikersavatar rhino7 22 sep 2016 17:38

De Keuringsdienst op zoek naar het verhaal achter de witte sportpoeders.

http://keuringsdienstvanwaarde.kro.nl/s ... 22-09-2016
Ook halverwege de berg kun je mooi uitzicht hebben

bmiller
Forum-lid
Berichten: 752
Lid geworden op: 25 mar 2008 11:47

bmiller 23 sep 2016 09:59

Beetje beperkte uitkomst hoor. 2 glazen chocolademelk zorgt voor het zelfde herstel als wheypoeder.
Misschien qua herstel. Maar qua suikers ben je met een goede wheypoeder beter af.
Ride with the wind. Op een Kuota Kharma Evo 2014.

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4500
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 23 sep 2016 10:23

bmiller schreef:Beetje beperkte uitkomst hoor. 2 glazen chocolademelk zorgt voor het zelfde herstel als wheypoeder.
Misschien qua herstel. Maar qua suikers ben je met een goede wheypoeder beter af.
Mwoa... de conclusie dat de prijsverschillen tussen de poeders in feite marketing is, vind ik toch een belangrijke.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 23 sep 2016 10:59

Het gaat om een supplement, een aanvulling op je bestaande voeding. Het idee achter 'shakes' is dat ze goedkoop en effectief zijn (€/g eiwit). Chocomel (zoals in de comments van dat filmpje al wordt opgemerkt) is gewoon duur met €1,40 per liter(/ca. 30g eiwit).

In een gemiddeld ei zit maar 7 gram eiwit (waarvan de helft ongeveer in de dooier zit die daarnaast ook veel vet bevat), wat er op neer komt dat de gemiddelde topsporter die 3g eiwit per kg lichaamsgewicht tot zich neemt, een equivalent van ca 30-50 eieren per dag tot zich moet nemen. Naast praktische redenen is €0,10ct per ei is prijstechnisch ook niet zo interessant.

Uiteraard zijn eieren ook maar een onderdeel van je normale (eiwitrijke) voeding zoals vlees. Kipfilet bijvoorbeeld biedt ca. 30g eiwit per 100g, maar het heeft geen uitleg nodig dat vlees de duurste eiwitten per gram zijn.

Kortom, ik zie de meerwaarde wel van shakes. Bij een gezond dieet zijn supplementen overbodig, maar voor de mensen die geen dietist of kok zijn, of simpelweg niet de tijd/motivatie hebben om een halve dag per week in de supermarkt te staan voedingsetiketten te lezen, bieden supplementen een uitkomst.

Overigens heb je als wielrenner weinig aan spieropbouw en ligt de nadruk meer op herstel, maar dat was niet de vraag van het filmpje volgens mij :mrgreen:.
Laatst gewijzigd door DeletedUser02 op 23 sep 2016 11:28, 2 keer totaal gewijzigd.

debuysserk
Forum-lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 07 feb 2015 14:19

debuysserk 23 sep 2016 11:10

ypuh schreef:Overigens heb je als wielrenner weinig aan spieropbouw, maar dat was niet de vraag volgens mij :mrgreen:.
Niet visueel alleszins:) maar eiwitten toch zeker en vast ook nodig voor heropbouw van de spieren na trainingen?

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 23 sep 2016 11:20

Ik had het net even aangepast ;).

Spieren als in naar de sportschool gaan en een bodybuilder lichaam nastreven zijn eerder een last dan een lust voor de (prof)renners. Dit zie je eigenlijk alleen bij het baanwielrennen (of in mindere mate bij sprinters) waar een wedstrijd nog geen 10 seconden duurt.

Voor wielrenners geldt vooral het aanvullen van je reserves (koolhydraten) en zorgen voor voldoende eiwitten dat je spieren niet afbreken. De nadruk ligt op herstel in plaats van groei. De kracht van wielrenners zit hem met name in uithoudingsvermogen, grotere spieren nemen meer energie en beperken het uithoudingsvermoging blablabla. Ik ben verder ook geen gezondsheidsexpert, maar het klinkt toch allemaal vrij logisch.

https://www.youtube.com/watch?v=S4O5voOCqAQ

Gebruikersavatar
Avvocato
Forum-lid
Berichten: 269
Lid geworden op: 13 jun 2013 16:08

Gebruikersavatar Avvocato 23 sep 2016 12:13

Toch een beetje gemiste kans die uitzending. Whey is whey en de prijsverschillen zitten in de marketing, joh verrassend :o

Ik mis toch vooral een vergelijking van de toegevoegde suikers/fructose (wat ook gewoon suiker is volgens mij)/kleur-/geur/smaakstoffen etc bij de verschillende merken en ook - waar eerder zo'n ophef over was bij B&F - hoeveel het daadwerkelijke % eiwit nou eigenlijk afwijkt van de beloftes op het etiket.

Plaats reactie