Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Afgescheurde achillespees

Paulus79
Forum-lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 aug 2013 10:22
Locatie: Tienhoven ZH

Paulus79 18 mar 2014 15:43

Hallo beste lezers,

Ik heb zaterdag mijn achillespees afgescheurd en morgen
zal ik geopereerd gaan worden :cry: :cry: :cry:

Mijn vraag is of iemand ervaring heeft met de zelfde blessure
en hoe lang het duurt voordat ik weer een beetje fatsoenlijk kan gaan fietsen ?
Ik ben een eenvoudige tour fietser dus ik fiets geen wedstrijden of zo.
Ik fiets ongeveer zo'n 3000 km per jaar.
Maar ik was wel van plan om begin augustus de Mont Ventoux te gaan beklimmen !
Dus met dat in planning gaat de voorbereiding ernstig in de knoop komen door deze blessure :evil:
Insieme a te tutto diventa bellissimo

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5305
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 18 mar 2014 15:48

Zo! Dat doet erg pijn volgens mij. Ik weet niet hoe lang je herstel zal gaan duren. Ik weet wel dat een blessure aan de achillespees altijd langdurig is. Hebben ze je geen indicatie gegeven vanuit het ziekenhuis?

Succes en beterschap!
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 18 mar 2014 15:53

Dat is relatief korte ingreep maar bereidt je er maar op voor dat het wel maanden gaat duren voor je maar iets mag gaan sporten.

Kijk maar eens opvolgende link (niet als je slecht tegen operatie beelden kunt).

'Globaal kunt u na 6 tot 12 weken nagenoeg weer normaal lopen en kan een eventuele sporttraining hervat worden. (Er zijn mensen die tot meerdere maanden cq 1 jaar nodig hebben om voldoende te herstellen) Van belang is een goede warming-up (GEEN STRETCHEN)!'

Er dus echt weinig van te zeggen hoe lang precies maar enkele maanden is erg gangbaar vooraleer je uberhaupt de zaak mag gaan belasten en zelfs dan met mate.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Paulus79
Forum-lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 aug 2013 10:22
Locatie: Tienhoven ZH

Paulus79 18 mar 2014 16:03

zorroi schreef:Dat is relatief korte ingreep maar bereidt je er maar op voor dat het wel maanden gaat duren voor je maar iets mag gaan sporten.

Kijk maar eens opvolgende link (niet als je slecht tegen operatie beelden kunt).

'Globaal kunt u na 6 tot 12 weken nagenoeg weer normaal lopen en kan een eventuele sporttraining hervat worden. (Er zijn mensen die tot meerdere maanden cq 1 jaar nodig hebben om voldoende te herstellen) Van belang is een goede warming-up (GEEN STRETCHEN)!'

Er dus echt weinig van te zeggen hoe lang precies maar enkele maanden is erg gangbaar vooraleer je uberhaupt de zaak mag gaan belasten en zelfs dan met mate.

Ik zat net de zelfde site te lezen zorroi :D

Maar je leest idd dat je vanaf 6 weken mogelijk weer zou kunnen gaan sporten.

Ik moet ook gewoon stoppen met voetballen en het bij fietsen houden ;)
Insieme a te tutto diventa bellissimo

Paulus79
Forum-lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 aug 2013 10:22
Locatie: Tienhoven ZH

Paulus79 18 mar 2014 16:05

Leuk hoe ze je vel opzij trekken met die vorken :shock:
Insieme a te tutto diventa bellissimo

ramniv
Forum-lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 24 dec 2010 00:42

ramniv 19 mar 2014 08:34

3 december heb ik mijn achillespees afgescheurd. Moet eerlijk zeggen dat het herstel wel langer duurt dan ik had gehoopt. Een aantal sportvrienden hebben deze blessure ook gehad, maar er zit een duidelijk verschil in weer kunnen sporten en een beetje lopen/fietsen enz.

BMCSLX01
Forum-lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 06 mar 2014 12:01
Locatie: Amersfoort

BMCSLX01 19 mar 2014 09:46

Mijn vader heeft ooit met tennis zijn achillespees afgescheurd en stond na 6 maanden weer op de baan. De fysio was verbaasd want daar stond toch zeker een jaar revalidatie voor..
I just love to ride my bike, thats all.. - Mark Cavendish

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 19 mar 2014 09:52

Het is een fikse revalidatie, maar de krachten die bij fietsen op je achillespees komen zijn wel stukken kleiner dan bij lopen, springen, sprinten, spelsporten etc, dus fietsen zal eerder kunnen dan voetballen.

Verder: vraag je orthopeed en vraag of hij een (sport)fysio kent waar hij mee samenwerkt / vaak naar verwijst!!
Misschien (weet ik niet) kun je ook vanuit het ziekenhuis of de kliniek waar je geopereerd wordt begeleid worden.
Laatst gewijzigd door scepticus op 19 mar 2014 14:36, 2 keer totaal gewijzigd.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
Soap
Forum-lid
Berichten: 2351
Lid geworden op: 28 aug 2013 16:01
Locatie: Pijnacker

Gebruikersavatar Soap 19 mar 2014 11:55

Geen ervaring met het afscheuren ervan, maar helaas wel met het chronisch overbelasten ervan na jarenlang voetbal. Helaas is daarvoor erg weinig remedie na een bepaalde fase en dat is een van de redenen dat ik juist ben gaan fietsen. Met het fietsen is de belasting vele minder en is het fietsen goed te doen.
(prikken gehad, rekoefeningen, shockwave, acupunctuur, etc. etc helaas allemaal weinig soelaas)

Herstel is erg afhankelijk van de persoon en het beste is inderdaad met een goede sport therapeut in contact te komen en een plan van revalidatie op te gaan stellen.
Hopelijk kun je dan samen met hem een plan smeden om die Ventoux gewoon op te komen!

Succes met de operatie en een succesvol hersteld gewenst.
Afbeelding
Canyon Ultimate CF SL team (2015)
Pinnacle Arkose 2 (2015)

Paulus79
Forum-lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 aug 2013 10:22
Locatie: Tienhoven ZH

Paulus79 21 mar 2014 14:34

Ten eerste een ieder bedankt voor jullie reacties !!

Ben gisteren geopereerd en ben nu gelukkig weer thuis.
Ik heb te horen gekregen dat ik in principe 3 maanden niet mag sporten, maar dat
fietsen mogelijk wel wat eerder zou kunnen :D
En ze zien er geen probleem in dat ik begin augustus de Mont Ventoux ga beklimmen.
Ben alleen bang dat het tempo waarmee ik omhoog ga een stuk langzamer zal zijn dan dat ik
vooraf van plan was ;) aangezien ik behoorlijk wat trainingsuren de mist in zie gaan :oops:

neemt niet weg dat ik nu een mooi doel heb om naartoe te werken !!
Insieme a te tutto diventa bellissimo

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5305
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 21 mar 2014 14:37

Klinkt allemaal heel positief. Ik hoop dat het ook zo gaat uitpakken voor je!

Sterkte met het herstel.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Paulus79
Forum-lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 aug 2013 10:22
Locatie: Tienhoven ZH

Paulus79 04 apr 2014 14:57

Vandaag het gips eraf en de brace erom !! :D

Vervolgens met de fysio in overleg wanneer ik weer op een fiets mag zitten, nou is het op
de fiets zitten geen probleem ;) maar het trappen wel !
Maar ook dat mag over een week of 3 al !!
Fietsen is juist een hele goede training voor de achillespees/been.

Dus gaat het herstel behoorlijk sneller dan verwacht, neemt niet weg dat het voetballen voorlopig toch echt uit de boze is (nog minimaal 4 maanden) maar daar was ik toch al van plan
een punt achter te zetten en me totaal op het fietsen van langere en zwaardere tochten te gaan storten.

Dus mijn nieuwe Wilier GTR moet nog even onder het doek op zolder blijven maar gelukkig voor niet al te lang meer !!
Insieme a te tutto diventa bellissimo

Plaats reactie