Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Weerstand verhogen

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 08 feb 2014 20:05

Hallo,

Ik vind zelf dat ik knettergezond leef maar toch is mijn weerstand vooral in de niet-zomermaanden, maar beroerd. Ik ben eind november flink ziek geworden met hoge koorts, griep of wellicht zelfs een lichte longontsteking...pas midden januari weer een beetje opgeknapt en toen was het meteen weer raak. Ik voel dat het ook de zelfde plek in mijn luchtwegen/longen zijn die wéér geinfecteerd is. Het gaat gewoon maar niet over.
Nu weet ik wel dat de een vatbaarder voor dit soort gezeur is dan de ander, maar hoe krijg ik het voor elkaar om nou ook eens lekker in de winter door te kunnen sporten zonder constant voor pampus te liggen...oftewel, hoe krijg ik mijn weerstand omhoog? Iemand een zinnig idee misschien?

Eventjes de voor de hand liggende antwoorden voor zijn:
ik rook niet
ik ga op tijd naar bed (moet wel want ik heb erg veel slaap/reset tijd nodig)
ik kom regelmatig buiten, probeer zo veel mogelijk buiten te blijven sporten
ik eet goed (denk ik) verse groenten/fruit/vis...weinig tot geen snoep en junkfood
ik gebruik in de winter supplementen zoals echinaforce en vitamine D

Nou snap ik wel dat dit je niet vrijwaart voor verkoudheid en griep maar ik heb geen idee wat ik nog meer zou kunnen doen om een beetje minder kwetsbaar te worden...als er ook maar een virus of bacil in de buurt is ben ik namelijk meteen de Sjaak... :(
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5743
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 08 feb 2014 20:10

Ik zou hierover met je huisarts gaan praten.
Misschien heb je wel iets onder de leden wat je niet weet.

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 08 feb 2014 20:14

ik gebruik het hele jaar door multivitamine van NOW en dan de special one.
Ooit door een wielrenner aanbevolen en in m`n omgeving wordt het heel veel gebruikt door renners.
En ik ben gelukkig niet vlug ziek ondanks dat ik door wind en weer rijd (even afkloppen hoor)
Verder zou ik weinig kunnen bedenken wat je kunt veranderen.
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 08 feb 2014 20:31

Mss heb je hier wat aan :mrgreen: "Immuunsysteem leert beter ziektekiemen herkennen door anderhalf ons champignons per dag".
What makes the boat go faster?

riggard
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 jan 2013 17:59

riggard 09 feb 2014 00:26

Heb je veel stress in je werk/privesfeer?

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 09 feb 2014 08:13

Ja.
http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... t=handicap
Die vraag helpt je - in dit geval - niet verder.

@Tumtumtum
Heb je dit gezien?
http://pauwenwitteman.vara.nl/media/308869
Je moet sceptisch blijven maar ik weet uit eigen ervaring dat moderne wetenschap eigenlijk nog steeds weinig met (chronische) ontstekingen kan. Je mot wat..

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 09 feb 2014 10:02

riggard schreef:Heb je veel stress in je werk/privesfeer?
Ja en nee...officieel nee...het gaat goed in de werk en prive-sfeer, maar door mijn handicap ben ik wel bijna constant overvraagd en vermoeid. Dat helpt natuurlijk niet voor je weerstand.

@ Peter1981, die vitaminepillen wil ik wel eens proberen. Gewoon bij de drogist te koop? Ik geloof niet dat ik ze ooit wel eens heb gezien. En gebruik je ze het hele jaar door? In de zomer is dat toch als het goed is niet nodig? Zeker niet met jouw ADHD-energie niveau...vindt je het gek dat jij de hele dag tegen het plafond loopt te stuiteren man ;)

@ Sloeren, ja dat van die ijstherapie heb ik gezien. Het lijkt me vreselijk...maar bovenal is zoiets niet haalbaar. Dat is weer zo'n therapie van ettelijke duizenden euro;s die slechts voor een enkeling is weggelegd. En om nou zelf zonder enige begeleiding in zo'n ijswak te springen...
Op miniatuurniveau ben ik er zelf al een beetje mee bezig door proberen in de winter en met slecht weer zoveel mogelijk toch buiten te blijven komen en te sporten. Helaas levert dat mij tot nu toe geen betere conditie maar vooral griep of een longontsteking op.:(

Ik wil na het weekend een afspraak met mijn huisarts. Ik moet wel zeggen dat er bij mij weerstand is tegen het bezoeken van die huisarts omdat die man overal op antwoord dat hij het ook niet weet en het vanzelf weg gaat. Dat is vaak ook wel zo maar nu even niet.
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5743
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 09 feb 2014 10:48

TumTumTum schreef:Ik wil na het weekend een afspraak met mijn huisarts. Ik moet wel zeggen dat er bij mij weerstand is tegen het bezoeken van die huisarts omdat die man overal op antwoord dat hij het ook niet weet en het vanzelf weg gaat. Dat is vaak ook wel zo maar nu even niet.
Dat is ook altijd mijn excuus om niet te gaan.
Tot dat ik afgelopen jaar me echt 'klote' voelde.
De eerste keer liet ik me nog wegsturen met het smoesje van de stress maar na dat ik een weekje ziek thuis ben gebleven nam ik geen genoegen meer met een mondeling antwoord.
Ik wou gewoon een bloedonderzoek en kreeg dat ook.
Hieruit kwam dat er toch echt wel wat aan de hand was.
Dus laat je niet met een kluitje in het riet sturen en zeg gewoon wat je van hem verwacht.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4226
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 09 feb 2014 14:08

Ik heb jarenlang elke winter veel gedoe gehad. Steeds problemen met de bijholtes, veel gehoest en forse benauwde hoestbuien door bronchitis-achtige klachten. Kon ook soms maanden duren. Droeg dan bijv. steeds wollen dassen en truien, omdat dat zo lekker warm was....
Ongeveer een jaar of drie /vier geleden bedacht ik met de huisarts dat er wel eens een allergie kon spelen (achteraf bleek o.a. ook voor wol.....) Ben sindsdien aan de medicatie, en al het wol is uit mijn kledingkast. Kom nu vrijwel zonder klachten (of slechts lichte klachten) de winter door.

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 09 feb 2014 15:20

Nee zijn niet bij de drogist te koop waarschijnlijk verkopen ze dan geen veel te dure supradyn meer en zo.
Deze zit eigenlijk alles in , ik zou wel de rest laten vervallen want met name vitamine D moet je niet teveel binnenkrijgen en in 1 tablet van now zit al 50% van de ADH in en de rest krijg je met de voeding wel genoeg binnen
En ik slik ze idd het hele jaar door en soms eens een dagje niet maar 5 in de week pak ik wel dus ook in de zomer.
Vitamine heb je het hele jaar nodig zeker als je zo intensief sport als mij en veel dingen krijg ik gewoon veel te weinig binnen via m`n voeding en moet ik dus aanvullen (volgens de mensen die er verstand van hebben :mrgreen: )

Hier koop ik ze altijd
ik heb ze wel goedkoper gevonden maar toen moest ik ineens 2 weken wachten en bij vitamientjenodig hebben ze tot nu toe altijd op voorraad gehad

http://www.vitamientjenodig.nl/producte ... pecial-one
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

thomwittendorp
Forum-lid
Berichten: 1160
Lid geworden op: 16 jan 2010 20:28

thomwittendorp 09 feb 2014 16:08

Een bekend probleem wat jij schetst TumTumTum, ik had er ook altijd last van maar gebruik nu het hele jaar door de vitamine voor sporters pillen van de kruidvat. Deze bevallen mij goed.

Wat betreft je dokter, als die weer zegt gaat wel weer over gewoon vragen of het niet beter is om gewoon bloed te prikken en alles te laten controleren. Desnoods ga je ook eens kijken of je een SMA arts in de buurt kunt vinden, deze artsen gaan veel met sporters om en zullen dus hoogst waarschijnlijk wat duidelijker advies kunnen geven dan je huisarts.
CANNONDALE SuperSix EVO sram red

janthemaster
Forum-lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 19 okt 2011 00:03
Locatie: Almere

janthemaster 09 feb 2014 22:09

Inderdaad dagelijks tablet multivitaminen van de tuinen en daarbij een capsule visolie. Ook van de tuinen of de hema.

Plaats reactie