Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hartslagmeter problemen na hartoperatie.

franskarel
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 09 mei 2008 23:27

franskarel 26 jan 2014 12:25

Ongeveer 15 maanden geleden heb ik een open hartoperatie ondergaan.De aortaklep was aan vervanging toe als gevolg van vroegtijdige slijtage door een aangeboren afwijking.Na wat verwikkelingen achteraf en na een 10tal weken revalidatie in het ziekenhuis ben Ik ondertussen reeds een klein jaar terug beginnen fietsen.Als hartpatiënt fiets ik reeds vele jaren met een hartslagmeter ook na het bekomen van een pacemaker ondertussen reeds 8 jaar geleden.Maar sinds het bekomen van een kunstklep heeft mijn hartslagmeter vreemde kuren.Op sommige momenten geeft hij minuten lang dezelfde waarde aan zonder ook maar één slag van die waarde af te wijken. Enkele ogenblikken later zakt of stijgt hij een aantal slagen om dan ook weer standvastig minuten lang dezelfde waarde weer te geven.Soms geeft hij dan weer normale waardes aan om even later volledig uit te vallen.Na mijn operatie had ik mij een nieuwe hartslagmeter aangeschaft.Ik heb deze na een tijdje terug gebracht met het idee dat de hartslagmeter niet goed werkte. Volgens de fabrikant was deze stuk(?) en ik heb mijn geld terug gekregen.Ik fiets nu met mijn oude hartslagmeter en deze heeft identiek dezelfde kuren als de nieuwe.Is deze (toevallig)ook stuk of heeft het toch te maken met die nieuwe kunststof(metalen) klep?Is er nog iemand onder jullie die fietst met een nieuwe hartklep en ook problemen heeft met de juiste weergave van zijn hartslag?Moet eind maart terug naar de cardioloog en ga hem natuurlijk de vraag stellen of die klep een oorzaak kan zijn van de onjuiste weergave.Ik zou mij in tussentijd graag een nieuwe hartslagmeter aanschaffen maar of dit zinvol is weet ik niet.
Stevens SCF2 Shimano Ultegra Easton EA90

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 26 jan 2014 12:36

Mss handig om even te vertellen welk type hartslagmeterband.
What makes the boat go faster?

franskarel
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 09 mei 2008 23:27

franskarel 26 jan 2014 13:08

Die volgens de fabrikant stuk is is een gecodeerde Sigma.De deze die ik momenteel gebruik is een Polar T31 coded.
Stevens SCF2 Shimano Ultegra Easton EA90

ikke78
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 18 mei 2013 11:43

ikke78 26 jan 2014 13:40

Beste,

Het is misschien verstandig om dit met je cardioloog te bespreken.
Ik heb ook met een sigma hartslagmeter gefietst en in de handleiding stond beschreven het te overleggen met de cardioloog of je hartslagmeter mag gebruiken.
Bij mij gaf het geen problemen met me pacemaker.
Rij nu met suunto hartslagband en ook deze geeft geen problemen.

franskarel
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 09 mei 2008 23:27

franskarel 26 jan 2014 20:37

@ikke78 Heb het indertijd aan mijn cardioloog gevraagd en die zag er geen graten in om met een hartslagmeter om te fietsen.Het rare is dat ik in die 8 jaar dat ik een pacemaker heb nooit problemen heb gehad met mijn hartslagmeter.Het probleem situeert zich na het vervangen van de aortaklep door een metalen kunstklep.Is het dat deze klep een invloed heeft op het signaal dat de borstband ontvangt en doorstuurt naar de ontvanger?Ik ga dit zeker aankaarten als ik terug bij de cardioloog op controle moet.
Stevens SCF2 Shimano Ultegra Easton EA90

thomwittendorp
Forum-lid
Berichten: 1160
Lid geworden op: 16 jan 2010 20:28

thomwittendorp 26 jan 2014 22:12

Blijkbaar is dit wel een probleem wat vaker voorkomt, zie ook deze site. Wel in het Engels maar geeft wel aan dat jij niet de eerste bent die last heeft van dit probleem, ik denk wel dat het te maken heeft met de metalen kunstklep, waardoor de signalen niet goed worden opgevangen.
CANNONDALE SuperSix EVO sram red

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 27 jan 2014 11:27

franskarel schreef:@ikke78 Heb het indertijd aan mijn cardioloog gevraagd en die zag er geen graten in om met een hartslagmeter om te fietsen.Het rare is dat ik in die 8 jaar dat ik een pacemaker heb nooit problemen heb gehad met mijn hartslagmeter.Het probleem situeert zich na het vervangen van de aortaklep door een metalen kunstklep.Is het dat deze klep een invloed heeft op het signaal dat de borstband ontvangt en doorstuurt naar de ontvanger?Ik ga dit zeker aankaarten als ik terug bij de cardioloog op controle moet.
Het kan heel goed dat die metalen klep stoort met je meter ja. Volgens mij werken bijna alle hartslagmeters met behulp van het electrische signaal wat je hartslag aanstuurt. Je moet ze ook een beetje bevochtigen om de geleiding van je huid naar de electroden te verbeteren.
Mogelijk verloopt de geleiding in je lichaam nu anders doordat er een stukje metaal tussenzit.

Misschien heeft dit trouwens ook met de hechtdraad van je borstbeen te maken; mogelijk hebben ze daar ook metaal in gebruikt, wat natuurlijk mooi tussen de twee electroden van je meter zit...

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 27 jan 2014 11:43

Wat je eens zou kunnen proberen is om de elektrodes naar je rug toe te draaien.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

franskarel
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 09 mei 2008 23:27

franskarel 27 jan 2014 17:39

Vermeulen schreef:
Misschien heeft dit trouwens ook met de hechtdraad van je borstbeen te maken; mogelijk hebben ze daar ook metaal in gebruikt, wat natuurlijk mooi tussen de twee electroden van je meter zit...
Was ook waar ik aan zat te denken.Er is inderdaad metalen hechtdraad gebruikt om mijn borstbeen te hechten.
Stevens SCF2 Shimano Ultegra Easton EA90

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 27 jan 2014 17:43

franskarel schreef:@ikke78 Heb het indertijd aan mijn cardioloog gevraagd en die zag er geen graten in om met een hartslagmeter om te fietsen.
Die bedoelde waarschijnlijk: je hartslagmeter heeft geen risico's / nadelige gevolgen voor je pacemaker en/of kunstklep ;)

Verder een interessante vraag, ik zou idd eens beginnen met je borstband op je rug te doen.
Laatst gewijzigd door scepticus op 27 jan 2014 17:47, 1 keer totaal gewijzigd.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

franskarel
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 09 mei 2008 23:27

franskarel 27 jan 2014 17:44

amclassic-fan schreef :
Wat je eens zou kunnen proberen is om de elektrodes naar je rug toe te draaien.
Bedankt voor de tip.Ga ik zeker eens proberen.
Stevens SCF2 Shimano Ultegra Easton EA90

franskarel
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 09 mei 2008 23:27

franskarel 15 mar 2014 20:34

amclassic-fan schreef :
Wat je eens zou kunnen proberen is om de elektrodes naar je rug toe te draaien.
En na diverse ritten met de elektrodes naar mijn rug gekeerd geen beterschap gezien naar registratie van mijn hartslag.Ondertussen ook problemen met mijn Polar (polsbandje kapot) en dan maar enkele ritten afgewerkt zonder hartslagmeter.Volgende week moet ik op controle bij de cardioloog en ga hem het probleem van de (onregelmatige) hartslagregistratie voorleggen.Ben benieuwd of hij nog weet heeft van personen met hetzelfde probleem.
Stevens SCF2 Shimano Ultegra Easton EA90

Plaats reactie