Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hartslagmeter problemen na hartoperatie.

franskarel
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 09 mei 2008 23:27

franskarel 25 mar 2014 20:41

Vandaag bij de cardioloog gepasseerd en hij heeft ook niet onmiddellijk een verklaring voor het probleem van de hartslagregistratie.Is de eerste keer dat hij ervan hoort bij een klep - of open hartoperatie waar metaaldraad gebruikt is om het borstbeen te hechten. Ook niet dat de klep de registratie zou beïnvloeden.Wel gehoord van problemen met een pacemaker.Het signaal dat een pacemaker uitstuurt kan in uitzonderlijke gevallen problemen opleveren bij de hartslagregistratie.Hij heeft ook in zijn al vrij lange loopbaan als cardioloog nooit gezien dat een hartslagmeter (borstband) de werking van een pacemaker beïnvloed.Sommige fabrikanten van hartslagmeters waarschuwen hiervoor.Dus niet onmiddellijk een antwoord gekregen op mijn vraag.Dan maar een nieuwe hartslagmeter kopen en hopen dat die doet wat ie moet doen:de juiste hartslag registreren.
Stevens SCF2 Shimano Ultegra Easton EA90

Eva Tri
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 apr 2014 14:56

Eva Tri 01 apr 2014 15:04

Een sportarts kan je helpen om de trainingszones weer te bepalen na je operatie en je verder te adviseren hierin. Je hebt ook HF meters die via je pols meten en niet middels een borstband. Meestal zijn deze minder nauwkeurig maar voor jou wel nuttig lijkt me.

Gebruikersavatar
Sauvi
Forum-lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 30 jan 2014 11:07
Locatie: Midi-Pyrénées France

Gebruikersavatar Sauvi 03 apr 2014 07:59

Een mogelijk alternatief.

http://www.smartzooi.nl/mio-link/

franskarel
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 09 mei 2008 23:27

franskarel 03 apr 2014 22:23

Bedankt voor de info.Die Mio - link lijkt mij wel wat. Kan via ant+ de actuele hartslag naar iedere fietscomputer of gps met ant+ ontvangst doorsturen.Of heb ik het mis?
De Mio Alpha meet ook de hartslag via de pols maar je heb niet een duidelijk zicht van je hartslag bij het fietsen.Moet steeds naar je pols kijken om je actuele hartslag te zien.Een schermpje op het stuur lijkt mij makkelijker.
Stevens SCF2 Shimano Ultegra Easton EA90

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 04 apr 2014 09:15

Je zit toch niet permanent naar een schermpje te loeren?
Cheap light strong, choose two

franskarel
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 09 mei 2008 23:27

franskarel 04 apr 2014 19:46

Natuurlijk Kees0251 kijk ik permanent naar dat schermpje.Wat er op de weg gebeurd kan mij geen moer schelen. :D
Stevens SCF2 Shimano Ultegra Easton EA90

sorcees
Forum-lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 08 okt 2005 11:47

sorcees 19 jun 2019 10:18

Sorry dat ik dit oude topic weer ophaal maar ik heb nu precies hetzelfde, na het vervangen van de aortaklep door een mechanische (titanium) door middle van een thoraxoperatie werkt mijn Garmin ook niet of nauwelijks, evenals mijn Polar en een nieuwe van de Decathlon.
Ook op de rug werkt niet en moet ik dus naar een opnemer met een ander principe via de pols o.i.d.
Zijn er nog nieuwe ervaringen met dit sort opnemers?

Gebruikersavatar
PietH
Forum-lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 15 jun 2018 10:18
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar PietH 19 jun 2019 10:40

Misschien is zoiets als de POLAR OH1 N OHR een optie? Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar hij meet optisch, dat zou een verschil kunnen maken.
🚴🏻Strava

ted038
Forum-lid
Berichten: 1489
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 19 jun 2019 13:10

... en anders een ( goede) polsmeter ? ( is ook optisch, dacht ik)
( normaal minder resultaat dan borstband, maar je moet wat ...)

heb voor dagelijks gebruik een xiaomi pace, en die geeft nog wel "redelijke" resultaten, in vergelijk met garmin borstband welke ik gebruik tijdens sporten ( want dan dus beiden registrerend)
(overigens is er een garmin fenix 5 plus onderweg als nieuwe smartwatch etc, maar daar ben ik vooral blij mee en gaat het nu niet om ;) )

Maar kan er ook soms even merkbaar flink naastzitten en traag reageren, iets wat je wellicht liever niet ziet na zo'n ingreep ivm juist dan extra zorgen maken ?
( Heb zelf vroeger 2x ablatie gehad ivm hartritmestoornissen )

EDIT : DCRainmaker test heel veel hartslagmeters, en die heeft ook weleens hartslagmeters om bovenarm etc, weet ik van plaatje waarbij wel 8 apparaten aan/om heeft om te testen/vergelijken ( zal vast niet goedkoop zijn.../)

zomaar uitgebreid artikel over optical arm meter : https://www.dcrainmaker.com/2018/01/sco ... ensor.html

R1Phrankey
Forum-lid
Berichten: 412
Lid geworden op: 14 aug 2011 19:22
Locatie: Roosendaal

R1Phrankey 19 jun 2019 19:14

Ik heb geen last van een haperende hartslagmeter. Bij mij zit de borstband ongeveer aan de onderzijde van het borstbeen. Maakt de hoogte bij jou iets uit?
Overigens bij mij ook met draden borstbeen aan elkaar gezet, maar mijn operatie was een 'minimal invasive', het hele borstbeen is niet uit elkaar geweest, maar over ongeveer 10cm lengte.
Mechanische doping? --> Sorin bicarbon slimline

hayes

hayes 21 jun 2019 17:46

IK heb al gemerkt dat een hartslag meter ook lager best wel nog goed werkt. Dus even proberen onder je borstbeen. Zelfs toen ik de band eens helemaal naar beneden schoof, dus onderaan m'n buik, blijf die een correcte hartslag doorgeven.

Misschien is dat een optie?

Plaats reactie