Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Achter een brommer fietsen?

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4223
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 01 jan 2014 15:21

amclassic-fan schreef:Goed voor het moraal is het misschien, maar fysiologisch gezien ga je er weinig mee bereiken behalve het inademen van een grote hoeveelheid fijnstof.
Dit lijkt mij ook het grootste bezwaar. Ik vind het al vreselijk om bij een stoplicht naast/achter zo'n stinkding te staan. Laat staan er anderhalf uur (zeer) kort achter te rijden, op volle longcapaciteit...

timbo16
Forum-lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 06 jul 2009 21:01
Locatie: Gorinchem
Contact

timbo16 06 jan 2014 20:54

Het wordt toch ook behoorlijk vaak gebruikt om snelheid in de benen te krijgen.
Nu het seizoen weer begint zie je het toch vaak, of achter de auto.
Omdat volgens mij, de meeste renners toch vooral veel duur km's hebben gemaakt en de wedstrijden op hoge snelheid afgewerkt worden(bij de elite bijv) is het fijn om toch van te voren al bijv trainingen van 2 uur achter de brommer/auto gedaan te hebben.
Zelf vorig seizoen ook achter de auto getraind en vond het zelf wel lekker om de hogere snelheid in de benen te krijgen.
Want er zijn zat trainingskoersen waar gem bijv 40 a 41 gereden wordt terwijl elite koersen vaak ook boven die snelheden gereden worden.
Cube litening super hpc race sram red (total los)
Cube aerium super hpc race ultegra 11spd
Flanders CX ultegra/dura-ace

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 07 jan 2014 18:31

Ik pik ook wel eens aan bij een scootertje dat de goede kant opgaat, maar ik beeld me niet in dat het goede training is, voor mij is het meer lol in hardrijden.
Met 45-50 moet ik (61) al goed attent zijn om eraan te blijven , is gewoon kicken.

PS,in oktober vorig jaar HAD ik een nog 10 jaar staand Strava record kunnen vastleggen door tussen Hoorn en Oosthuizen op de Provinciale weg (parallelweg) achter een scootertje met een knappe meid erop plaats te nemen...
Ze had er lol in en draaide het gas vol open, mijn tellertje gaf als maximum 52 k/u aan, helaas reed ze niet door naar Purmerend langs het kanaal..., dan had alleen Toni Martin me nog kunnen bedreigen op het segment Hoorn-Purmerend.
Cheap light strong, choose two

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 07 jan 2014 20:14

Dat wordt toch nog even in het potje plassen, ouwe!
;)
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 07 jan 2014 21:23

hanz1963 schreef:
amclassic-fan schreef:Goed voor het moraal is het misschien, maar fysiologisch gezien ga je er weinig mee bereiken behalve het inademen van een grote hoeveelheid fijnstof.
Dit lijkt mij ook het grootste bezwaar. Ik vind het al vreselijk om bij een stoplicht naast/achter zo'n stinkding te staan. Laat staan er anderhalf uur (zeer) kort achter te rijden, op volle longcapaciteit...
Hoeveel van die gassen krijg je binnen als je kort achter een brommertje rijdt met 45 a 50 km/h? Met de uitlaat op ashoogte en jij er ruim boven zittend en deze snelheid lijkt het me dat er niet zoveel zo snel omhoog komt.

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 07 jan 2014 22:22

Nee, daar heb je geen last van.....
Cheap light strong, choose two

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 08 jan 2014 06:59

Je hebt alleen last van die gassen, wanneer de uitlaat hoog bij de buddysit uitkomt. Anders zorgen dat je zo kort mogelijk achter het brommertje zit! ;)

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 08 jan 2014 07:07

Jullie hebben duidelijk nooit zelf een scooter gehad! De uitlaatgassen komen weldegelijk terug omhoog. Met mijn scooter stonk mijn jas altijd naar de uitlaatgassen, zelfs al reed ik 120Km/H ;)

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 jan 2014 07:58

timbo16 schreef:Het wordt toch ook behoorlijk vaak gebruikt om snelheid in de benen te krijgen.
Nu het seizoen weer begint zie je het toch vaak, of achter de auto.
Omdat volgens mij, de meeste renners toch vooral veel duur km's hebben gemaakt en de wedstrijden op hoge snelheid afgewerkt worden(bij de elite bijv) is het fijn om toch van te voren al bijv trainingen van 2 uur achter de brommer/auto gedaan te hebben.
Zelf vorig seizoen ook achter de auto getraind en vond het zelf wel lekker om de hogere snelheid in de benen te krijgen.
Want er zijn zat trainingskoersen waar gem bijv 40 a 41 gereden wordt terwijl elite koersen vaak ook boven die snelheden gereden worden.
Wat is die 'snelheid' dan volgens jou? Ik heb geen auto of scooter nodig om op hoog beentempo op een hoog vermogen te trainen, daar zit gewoon een derailleur voor op de fiets. Achter een auto word je gewoon volledig meegezogen, daar hoef je nauwlijks te trappen als je er maar dicht op durft te rijden. Dat het op de meeste plaatsen levensgevaarlijk is, is een ander verhaal.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 08 jan 2014 14:11

amclassic-fan schreef: Wat is die 'snelheid' dan volgens jou?
Micro-intervallen.
Zelfs al zul je er qua HF niks van merken kan ik me indenken dat je achter de brommert op spierniveau andere (grotere) motor units gebruikt, de recrutering iets anders is etc.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 08 jan 2014 15:28

Zoals Amclassic-fan al aangaf: Gezien de zeer giftige, kankerverwekkende stoffen die uit een brommer-uitlaat komen, is deze discussie een beetje vreemd. Achter een brommer trainen doe je alleen als je een deel van je levensjaren bereid bent in te leveren ten gunste van een wielercarrière. Lijkt mij alleen iets voor profs.

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 08 jan 2014 16:45

Zwaar overdreven.
Cheap light strong, choose two

Plaats reactie