Pagina 1 van 2

Tactisch steekspelletje; mis ik explosiviteit?

Geplaatst: 14 sep 2010 21:59
door rubenm
Hallo,
Met vrienden ga ik zo'n twee a drie keer per week koersen. (ritjes van 35-80 km)
Elke ritje valt er wel eens iemand aan...
Nu, als er iemand aanvalt (ik bedoel nu wel aanvallen die je 5-6 km moet volhouden: kdenk een 48 km/uur (lag me astublieft niet uit met mijn snelheden, ik weet dat wij amateurs zijn :p)
Nu wat is het probleem nu? Zij vallen aan tegen 48 km/uur dit houden, ze zo'n 30 sec vol. Dit kan ik al niet volgen... Nu kan ik wel 5 km 43 km/uur aan een stuk rijden (en dan zit ik echt op min maximum) . Dus dan liggen zij er na een tijdje wel weer af...
Dus kortom: in begin (30 sec.) kan ik ze niet volgen en de volgende kilometerkes rijd ik ze er dan af... NU hoe kan je traine dat je die eerste 30 sec. wel kan volgen?
Ik denk dat ik dus explosiviteit mis? kan je dat traine

Alvast bedankt,

p.s lag me astublieft niet uit met de snelheden, ik weet dak maar nen dikke amateur ben. (al ga ik dikwijls tot het max. met een hartslag van 202)

Geplaatst: 15 sep 2010 01:29
door dvangennip
Volgens mij zijn die snelheden redelijk hoor (al vind ik dat je op de openbare weg niet zomaar onderlinge wedstrijdjes kan houden).

Als je het wilt verbeteren: sprinttraining / korte intervallen. Versnellen van bv. 25 km/h naar 50 km/h op een zelfde verzet (zeker niet te zwaar) en een aantal maal herhalen. Krachttraining helpt ook, evenals trainen op versnellen met een hoge cadans (dus bv. van 70 rpm doorgaan tot 140 rpm).

Geplaatst: 15 sep 2010 09:58
door fiedoo
[quote="RubenM"]Hallo,
Met vrienden ga ik zo'n twee a drie keer per week koersen. (ritjes van 35-80 km)
Elke ritje valt er wel eens iemand aan...
Nu, als er iemand aanvalt (ik bedoel nu wel aanvallen die je 5-6 km moet volhouden: kdenk een 48 km/uur (lag me astublieft niet uit met mijn snelheden, ik weet dat wij amateurs zijn :p)
Nu wat is het probleem nu? Zij vallen aan tegen 48 km/uur dit houden, ze zo'n 30 sec vol. Dit kan ik al niet volgen... Nu kan ik wel 5 km 43 km/uur aan een stuk rijden (en dan zit ik echt op min maximum) . Dus dan liggen zij er na een tijdje wel weer af...
Dus kortom: in begin (30 sec.) kan ik ze niet volgen en de volgende kilometerkes rijd ik ze er dan af... NU hoe kan je traine dat je die eerste 30 sec. wel kan volgen?
Ik denk dat ik dus explosiviteit mis? kan je dat traine

Alvast bedankt,

p.s lag me astublieft niet uit met de snelheden, ik weet dak maar nen dikke amateur ben. (al ga ik dikwijls tot het max. met een hartslag van 202)[/quote]

Vraag is eerst en vooral: hoe oud ben je? hoe ben je gebouwd? Hoe lang fiets je al? enz..

Geplaatst: 15 sep 2010 11:55
door mrcoffee
Even voor de vorm, ik heb even zitten rekenen:

43km/u: 360 Watt (5km in 7 minuten)
48km/u: 500 Watt

Dus ik denk dat je idd peakpower mist. Maar 43km/u over 7 minuten daar gaan de meesten hier niet om lachen (ik neem aan dat je dat bedoelde ipv laggen ;) ) hoor. Ik train weleens tijdritjes voor mezelf over een rondje van 6 km en als ik daar boven de 40 rij doe ik het goed.

Je zou wat meer 12 en 30 seconde sprinttraining in kunnen bouwen. You are what you train.

Geplaatst: 15 sep 2010 12:11
door johnwx
Wat me erg opvalt is het plezier wat jullie hebben en de lol met elkaar

De ene renner kan goed bergop de andere sprinten maar kan geen drempel over en andere kunnen goed tijdrijden of een lange tijd niet verzuren

Veel succes met het terughalen van je vrienden en het er op en erover en wegwezen

Geplaatst: 15 sep 2010 14:31
door rubenm
Ja, oké hoe ben ik gebouwd...
Ben 1m83 en weeg 68kg ben bijna 16 jaar.
Ma ik denk dak wel de power er voor heb
want bv de cadans van mijn vorige ritten: 85-88-79-89
Hartslag gem: 159-154-156
Max: 197-203-195

Geplaatst: 15 sep 2010 14:56
door pwaverijn
je cadans... je trapt erg zwaar!
probeer je cadans wat te verhogen.
95 rpm gemiddeld moet goed haalbaar zijn, al voelt het in het begin waarschijnlijk niet fijn aan.

Geplaatst: 15 sep 2010 15:28
door oyah
[quote="RubenM"]... de cadans van mijn vorige ritten: 85-88-79-89
Hartslag gem: 159-154-156
Max: 197-203-195[/quote]
Als ik vier keer gefietst zou hebben, zou ik ook blij zijn met dit resultaat...;)
Zonder gekheid, zeker op jouw leeftijd, 'n beetje hoger in de RPM en met afwisselende trainingen, dan komt het wel goed. Zelf "trainen" wij met onze groep ook zo "speels" (zoals alle groepen "jongetjes" ) en er is gebleken dat dit de opbouw van conditie het meest ten goede komt. Je maatjes lijken dan ook nog wel steeds die voorsprong te houden, jullie doen tenslotte hetzelfde...
Have fun!

Geplaatst: 15 sep 2010 15:54
door thja14
RubenM, gezien de manier waarop je het schrijft denk ik dat je de gemiddelde cadans hebt uitgelezen uit je meter. Als deze gewoon de tijd doortelt als je je benen stil hebt, meeste bochten en regelmatig in het wiel trap je waarschijnlijk al rond e 90-95 rpm als je wel meetrapt. Hier zou ik eens even op letten, zeker voor een jonge knaap zoals jij zou een cadans van >95 goed te doen moeten zijn. Lichter trappen maakt het makkelijker om snel te versnellen. Daarnaast kon je explosiviteit tot op een zekere hoogte trainen.
Enkel mogelijkheden: 12 sec sprintjes. 100 meter sprintjes (zo snel mogelijk op een zo hoog mogelijke snelheid komen en deze vasthouden)voer deze uit op 90% an je HF max bijv 3 maal met steeds 1 min rust(ig peddelen) en dat drie keer met 20 minuten rust.
50 en, dit is vanuit ca 30kmh in hetzelfde verzet de snelheid opvoeren naar 50 kmh, niet zo snel mogelijk, maar geleidelijk in 90sec van 30 naar 50 (ongeveer ieder 4,5 sec 1 km harder gaan rijden). Dit ook weer enkele keren achterelkaar met relatief korte rust en dat kun je dan ook weer een keer of drie in een training inbouwen. Wat ook kan. Na iedere bocht bijna vol aanzetten en dat dan ca 50-100 meter doorzetten alvorens weer je normale snelheid aan te houden.

Overigens, voor die snelheden hoef je jezelf zeker niet te schamen, daar mag je zelfs best trots op zijn.

Geplaatst: 15 sep 2010 17:52
door paulvandeven
Ik sluit me helemaal aan bij de vorige sprekers. Als je een hogere cadans trapt spaar je je kracht en heb je meer power tijdens de aanval.

Wat nog wel interessant is om te kijken wat voor hartslag je rijdt vlak voor de aanval. Als je dan al hoog zit zul je ook minder power hebben.

Om hard te kunnen rijden tijdens een versnelling moet je dit trainen vanuit lage hartslag. Dus bv. lekker warmrijden min. of 15 dan lekker je hartslag laten zakken en dan eens proberen hoe hard je kunt versnellen vanuit 30km/u.

Tenslotte, ik vind de snelheden zeker niet laag voor iemand van jouw leeftijd. Weet dus niet met wie je rijdt maar als deze jongens bv 5 jaar ouder zijn....

Geplaatst: 15 sep 2010 20:18
door rubenm
Nee, ze zijn allemaal 16. ééntje is er zelfs 15!
en ik denk dat het wel klopt wat jullie zeggen, mijn sigma 1609 houdt rekening met gem cadans, dus als ik niet trap dan daalt mijn gem cadans natuurlijk.
Wat mijn hartslag betreft voor de aanval: die zal rond een 140 liggen denk ik.
Ik ga zeker 1 keer per week proberen te trainen op die explosiviteit zoals jullie het zeggen?
Ik dacht trouwens dat je dat nie kon trainen zoals in het profwielrennen: je bent hardrijder, andere zijn dan weer sprinter, of klimmer...
Ik mis gewoon die topsnelheid en daar wil ik aan werken.

Geplaatst: 16 sep 2010 11:32
door fiedoo
je bent jong en redelijk licht gebouwd, dus moet je ook eens bekijken of je fietsvrienden niet robuuster gebouwd zijn, ze misschien in feite de lichaamsbouw kunnen hebben van een 18 a 20-jarige en zij dus meer kracht bezitten op dit ogenblik.
't kan zijn dat jij lichamelijk pas over een paar jaar tot volle ontwikkeling komt waardoor je automatisch meer kracht en explosiviteit gaat krijgen.
Wees ook voorzichtig met op jouw leeftijd kracht en explosiviteit ( dit heb je of heb je niet maar kun je wel verbeteren) te trainen: beter is om te trainen op een hoge cadans, de rest komt later wel.