Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Herstel gecompliceerde bovenbeen breuk

rene-canyon
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 06 apr 2010 21:11

rene-canyon 22 jul 2019 20:05

Bedankt Fred.
Succes met het herstel.
Mijn herstel gaat boven verwachting.
Ik ben met 188 cm en 75 kg vrij tenger, dus de spieren hebben weer een behoorlijke opdoffer gekregen.
Maar vandaag met een elektrische damesfiets 5 km gefietst.
Uiteraard voorzichtig door de kram hechtingen, maar zeer blij met het besluit en resultaat.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 22 jul 2019 20:34

@Fred, wat voor soort plaatwerk zit er bij jou in je heup? Ik had ooit een gamma nagel in het bovenbeen en die is er later weer uitgehaald omdat die een beetje uit het bot stak en tegen de bilspier aan zat te wringen
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1746
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 24 jul 2019 07:28

Dit zat er in
87371E6A-0630-401D-9585-A727CADDBEFC.jpeg
Ik zeg zat er in omdat de diagonale pen al vrij vlot irritatie gaf en die ging er na 18 maanden uit.
In december volgt dus de 275mm lange pen en de ‘draadjes’ en schroefje, hopelijk dan minder irritatie. Arts kon me geen garantie geven, maar ik ga van het positieve uit.
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 24 jul 2019 09:53

Ook een gamma nagel dus. Zo heten die dingen in vaktermen. Bij mij ging het geheel al na 12 maanden er weer uit. zowel de horizontale pen als de pen door de dijbeenkogel. Ik had slecht een extra schroef in de lange pen zitten. En het was vooral de lange pen die irritatie gaf. Dat ding zat tegen de bilspier aan te wringen. Dat betekende bij alles waar ik echt kracht moest zetten, de heup pijn deed. Aanzetten brug op, klimmen, een trap oprennen, een talud opwandelen en zelfs bij sokken aantrekken als je even op een been staat. Na die operatie verdwenen die pijn klachten. Wat ik wel eraan overgehouden heb is dat lenigheid in de linkerheup ben kwijt geraakt. Ik kan niet meer in kleermakerszit zitten omdat het bovenbeen niet genoeg maar links kan uitbuigen.
Live fast; die young. mijn blog

rene-canyon
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 06 apr 2010 21:11

rene-canyon 24 jul 2019 12:02

Wat is de functie van de draadjes, Fred?

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 24 jul 2019 12:56

Als ik het hier allemaal lees ben ik al bij al toch "blij" met mijn heupprothese.

Ik had de keuze tussen platen en vijzen of een prothese. Ze konden me niet beloven dat het goed ging komen en dan moest ik zoiezo toch een prothese. Maar door mijn leeftijd waren ze daar ook niet echt fan van. Achteraf zei de chirurg dat ik de goeie keuze gemaakt had aangezien de breuk toch te dicht bij de kop zat om doorbloeding te kunnen garanderen.

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1746
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 24 jul 2019 16:46

@Rob74: Idd Gamma.........Chirurgen in NL gaven aan dat het zeer goed uitgevoerd was in Koblenz, dus daar onderuit gaan was zo gek nog niet.
@Rene=canyon: Om de boel beter aan elkaar te krijgen, want was een z.g. spiraalbreuk. Lange breuklijn en door die draadjes kon men het bot beter aan elkaar krijgen en fixeren.
Wel duidelijk dat chirurg ongetwijfeld een goede doe het zelfer moet zijn. (vandaar Gamma :mrgreen: )
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 24 jul 2019 20:56

@Fred orthopeden zijn de timmermannen onder de artsen, voor het subtiele werk kun je beter ergens anders zijn.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 26 jul 2019 09:38

amclassic-fan schreef: 24 jul 2019 20:56 @Fred orthopeden zijn de timmermannen onder de artsen, voor het subtiele werk kun je beter ergens anders zijn.
Klopt.....moet je alleen niet tegen ze zeggen. Orthopeet die mijn knie ging doen reageerde toch bijzonder kribbig toen ik het had over het betere "hak en zaag" werk.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 26 jul 2019 11:44

Iemand die me wat info kan geven over het terug op bouwen met het fietsen buiten?

Nu rij ik 1 uur op de trainer aan 140 watt, hoe lang kan ik het best beginnen buiten? Ik zou 3 a 4 keer fietsen per week.. Hoeveel kms zou je dan iedere keer meer doen? Of iedere week, iedere rit,..?

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1746
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 26 jul 2019 14:49

@Sulla: Ik heb wel eens gevraagd aan orthopeed of hij goede doe het zelfer was. Antwoord was met grote glimlach: Nee, ik heb 2 linker handen........
@Djemz: Denk dat het moelijk aan te geven is. Ik ging vanaf 100 Watt een uur lang elke dag en dat opbouwend. Zat ook vrij snel op huis/tuin/keukenfiets. Op 2-6 ongeval en op 28-8 eerste rit op racefiets en was 57km. Op 7-9 eerste 100km rit. Eerste MTB rit was direct in Sauerland was op 13-9.
Eea kan je als je zin hebt terug zine op Strava, heb geen geheimen........
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 18 aug 2019 16:01

Ik zie al dat ik niet de enige ben met een bovenbeenbreuk...
6 Augustus viel ik bij een rustig ritje in de Languedoc (net de dag ervoor aangekomen na 2 dagen in de auto). Er lag een hoop grint net voorbij een kruising. Op een of andere manier had ik dat niet gezien, waarschijnlijk omdat Ik voornamelijk aan het kijken was of er geen ander verkeer aankwam. Ik voelde gelijk dat het goed mis was. Gelukkig was het midden in het dorpje, dus na wat 'Aidez-moi!' uitroepen stonden er gelijk een stuk of 10 mensen om me heen om te helpen.
Ik kon m'n vrouw inlichten via de telefoon en ben na ongeveer een half uur per ambulance naar het ziekenhuis in Beziers afgevoerd. Daar duurde het nog een tijd voor er een foto gemaakt kon worden, vooral omdat ze me er niet van konden overtuigen dat ik op m'n rug moest gaan liggen. Ik lag op m'n rechterzij en elke beweging deed zoveel pijn.. Na wat lachgas en (denk ik) morfine is het dan uiteindelijk gelukt. "Pas bon" was het oordeel.

De volgende dag ben ik geopereerd. Mooie pen erin. Helaas was het niet zo dat de pijn erg veel minder werd. Bij vrijwel elke beweging schoot m'n hele been in de kramp. Ik heb in de eerdere berichten niet gelezen dat dit ook het geval was. Het scheen het verplegend personeel ook wat te verrassen.

Afgelopen woensdag (14-8) kon ik gelukkig richting huis. 8 Dagen converseren met mijn vrij beperkte Frans was niet heel handig. Met een ambulance ben ik naar Marseille gebracht, daar door zeer vriendelijk luchthavenpersoneel naar het vliegtuig gebracht met een rolstoel. Het vliegtuig in moest met krukken. Hulde aan het KLM personeel voor hun hulp en vriendelijkheid. Op Schiphol was het een zooitje met de rolstoel. Er blijkt daar veel te weinig personeel te zijn voor dit soort zaken. Ze zouden een voorbeeld aan Marseille moeten nemen. Gelukkig was de ambulance van Schiphol naar huis wel weer voorbeeldig geregeld.

Nu dus thuis. De eerste grote uitdaging is om zelfstandig het bed in en uit te kunnen. Dat lukt me nog niet, omdat ik m'n been niet zelf kan optillen. Langzaamaan komt er wat schot in, dus ik hoop dat het met een week ofzo wel gaat lukken.

Al met al.. best jammer allemaal. Zeker omdat het op 13 september precies 10 jaar geleden zal zijn dat ik m'n linkerscheen- en kuitbeen brak.. Maar goed. Toen is het ook allemaal goed gekomen na een fiks revalidatietraject.

Ik las hierboven ook over de twijfels over "weer gaan fietsen". Ik heb dat ook heel erg. Ik kan fietsen niet missen, maar moet er niet aan denken dat zoiets weer gebeurt. Voorlopig is het nog niet iets waar ik iets over kan beslissen gelukkig.

Plaats reactie