Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Herstel gecompliceerde bovenbeen breuk

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 15 jun 2013 14:32

Op 2 juni tijdens MTB Marathon in Rhens forse valpartij, althans met grote gevolgen. Weg glijden over boomwortel en met bovenbeen vol op (andere) boomwortel terecht te komen en krak te horen en het leed echt begint.
Lang verhaal kort: Direct hulp mederijders, wachten op hulp en later uit het bos gevist (wel onder verdovende middelen), ziekenhuis Koblenz een spoedoperatie moeten ondergaan van ongeveer 2:30u en daarna 8 dagen daar gebleven. Maandagmiddag weer thuis en kan het revalideren beginnen.
In principe is 6 weken 100% onbelast en 6 weken langzaam opbouwen qua lopen op krukken aangegeven en dan voorzichtig eens kijken hoeveel stof er op de fiets zit. Seizoen 2013 qua marathons voorbij, dat wordt gewoon 2014.
Maar eigenlijk benieuwd naar andere ervaringen en tips, alleen niet dat ik daarmee mijn fysio's of andere medici wil gaan passeren. Gaat me meer om de beeldvorming en eventuele tips uit het wereldje kan ik altijd met de medici bespreken.

Voor de "liefhebber" 2 röntgenfoto's. Echter wel als linkje om te voorkomen dat lezers zulke foto's ongevraagd zien.
Been voor operatiehttp://www.mtb-sport.nl/forums/2013-bee ... eratie.jpg
Been na operatie http://www.mtb-sport.nl/forums/2013-bee ... eratie.jpg
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 15 jun 2013 15:21

Dat is echt rot voor je Fred. Ik heb gelukkig geen ervaring, maar ik wil je bij deze wel veel sterkte en een voorspoedig herstel toewensen!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 jun 2013 15:24

Ai, beterschap.

Zelfde dag heb ik helaas zelf ook in een ziekenhuis overnacht.. In mijn geval een slecht gebroken sleutelbeen, wat inmiddels geopereerd is. Is een bovenbeen breken nog een stuk vervelender.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 15 jun 2013 16:20

Beterschap!
Veni. Vidi. Fietsie.

Trappe
Forum-lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 27 sep 2011 11:36
Contact

Trappe 15 jun 2013 17:09

Hallo Fred, dat is klote.

Vijftien jaar geleden (alweer) ben ik in een blinde bocht naar rechts geramd door een tegenligger (brommer). Het resultaat was een 'lelijke' bovenbeenbreuk net boven de knie. Bij mij is de pin er op de zelfde plek in gegaan als bij jou, alleen dan tot net boven de knie. Omdat ik nogal last had van de schroef in het heupgewricht (je kan er ook niet op slapen!) Is de pin er binnen een jaar weer uit gehaald.

Ik heb me laten vertellen dat botbreuken vaak wat korter op elkaar gezet worden, zodat het beter aan elkaar groeit. Zeker als het een minder nette breuk is met splinters. Op de foto's van jou lijkt het of ze dat opgelost hebben met een paar bindertjes om de splinters. Hadden ze bij mij ook wel mogen doen zeg! In elk geval heeft het er bij toe geleid dat mijn nu korter is: zeker 1,5cm! Lopend is dat kut maar zeker ook op de fiets. Hopelijk is het bij jou een stuk minder, een beetje verschil vang je nog wel op, maar ik klooi er tot op de dag van vandaag mee.

Achteraf vraag ik me wel eens af wat er allemaal fout gegaan is met de zorg. Ik ben bij het ongeluk knock-out gegaan van de klap en werd pas wakker toen de ambulance bijna ter plaatse was; Ben nooit op een hersenschudding onderzocht; Ben na vier dagen uit het ziekenhuis ontslagen nadat ik (met krukken) de trap op en af gelopen had als examen (toegegeven, ik wilde er heel graag uit); Heb nooit enige fysio of revalidatie advies gekregen - wellicht onder de indruk van mijn (schijnbaar) snelle herstel. Punt is dat herstel voor een gemiddeld mens iets anders is dan voor een sporter. Daar staat iets langer voor...

Je seizoen is in elk geval voorbij, maar des te harder zal je moeten gaan trainen. Met de wetenschap van nu, zou ik in elk geval geen fysio of andere hulp onbenut laten (ik heb inmiddels - na jaren pas - fysio, podoloog, orthopeed en ook een neuroloog gezien). Zodra het weer aan elkaar zit (3mnd goed en wel?) mag je denk ik al vrij snel fietsen, maar stel je er niet teveel van voor in het begin. Ik ben toen (nog met pin) op de MTB met bepakking de Ardennen in gegaan maar was er ook vrij snel weer uit... Na al dat liggen voelt je conditie als na een dikke winterstop, nog af gezien van dat slappe been.

Ik heb mijn foto's (en zelfs de pin) ook nog, mocht je interesse hebben.

Veel beterschap!

(Zoveel respect voor Gesink ook!)
Trappe doe je met je benen.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 15 jun 2013 19:21

Fred,klote voor je. Een spoedig herstel gewenst en succes met verdere revalidatie en maar uitkijken naar 2014! :| :| :|
Ik heb je foto's nu gezien, ai wat een lelijke breuk net bij je heup. Sterkte!

Amclassic, natuurlijk ook voor jou beterschap, ik had er een beetje overheen gelezen, ik was onder de indruk van de foto's van Fred.
Laatst gewijzigd door scottpch op 16 jun 2013 07:52, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 15 jun 2013 19:48

Aan zowel fredmtb-sport als aan amclassic-fan een spoedig en vooral goed herstel toegewenst. Ik kan niet goed tegen al die TV-reportages uit de OK, dus heb ik de links van Fred maar niet geopend ;) . Maar uit de reacties begrijp ik dat het nog al 'vervelend' (understatement) is. Zelf ben ik momenteel ook om medische reden (voorlopig voor vier weken) op non-actief gesteld, dus voel ik met jullie mee hoe frustrerend het is om juist in deze periode niet te kunnen fietsen. Sterkte gewenst en hopelijk komt het allemaal snel weer in orde! Blijf positief denken!
Laatst gewijzigd door Le Grimpeur op 15 jun 2013 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
60 x Ventoux

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 15 jun 2013 20:52

Fred, heel vele beterschap. Dat kun je wel gebruiken.

En ik ben helaas ervaringsdeskundige op dit gebied. Ik heb mijn bovenbeen ongeveer op dezelfde manier gebroken. En ook daar is een gamma nagel ingezet. Zo heet dat stuk staal (in die vorm) dat nu in je bovenbeen zit.

Een korte samenvatting:
- Na 4 weken kon ik met een kruk lopen.
- Na 6 weken kon ik zonder krukken lopen.
- De eerste keer onder de douche zonder krukken voelt als spannend en als overwinning.
- Na 6 weken kon ik ook weer fietsen; welliswaar met pijn.
- Totale herstel duurde uiteindelijk ANDERHALF JAAR!!!!!

Dat laatste diuurde zo lang omdat het meer dan een jaar heeft geduurd vooraleer de conclusie werd getrokken dat de gamma nagel een stukje uit het bot stak en tegen mijn bilspier zat te wringen. Ik kon namelijk na 6 weken wel weer fietsen maar steeds met pijn en die pijn werd steeds minder en minder maar ging nooit helemaal weg. Na 16 maanden is het stuk staal er weer uitgehaald en 2 maanden later reed ik weer mijn eerste koers op Sloten.

Nu 8 jaar later is het nog steeds zo dat mijn linkerpoot minder lenig is dan mijn rechter. En ik slaap nog steeds niet goed op mijn linkerzij. Maar fietsen, koersen en bergwandelen is allemaal geen probleem. Ik ben weer net zo sterk als vroeger.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27543
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 15 jun 2013 21:17

Veel beterschap Fred!

neos
Forum-lid
Berichten: 1523
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:41

neos 15 jun 2013 22:18

Sterkte Fred het komt wel weer goed ;)
cornelli racing cycles Uden

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37641
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 15 jun 2013 22:24

Pffft, wat een pech. Beterschap!
Less is bore

Focus
Forum-lid
Berichten: 735
Lid geworden op: 21 aug 2011 21:48
Locatie: Krimpenerwaard
Contact

Focus 15 jun 2013 23:11

Het beste Fred, ik hoop dat je snel herstelt! (AmClassic ook natuurlijk)

Plaats reactie