Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Herstel gecompliceerde bovenbeen breuk

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 18 aug 2019 20:59

Heftig verhaal. Die vakantie was meteen afgelopen.

Nu geduld blijven hebben. Heel veel geduld
Live fast; die young. mijn blog

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 18 aug 2019 21:07

Ja je hebt idd veel geduld nodig. Dat been in bed krijgen heeft bij mij echt lang geduurd.

En nu zelfs na 4 maand is dat een behoorlijke inspanning terwijl ik voor de rest wel al normaal kan wandelen en fietsen. Maar die psoas spier die daarvoor zorgt is door de val en operatie echt heel zwak geworden en dat kan een eind duren voor die terug sterk is.

Het heeft tijd nodig. Ik geloofde hen nooit en dacht jaja, na 3 weken loop ik wel weer rond maar ik heb toch 3 maand nodig gehad om weer een beetje weg te kunnen en nu nog na 3km wandelen ben ik een paar uur stijf.

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 19 aug 2019 14:10

Geduld... Weet er iemand een webwinkel waar je een flinke dosis geduld kunt bestellen?

Vandaag had ik een klein succesje. Ik kon zelfstandig het bed uit. Erin lukte, uiteraard, nog niet zelfstandig.
Als iemand die veel sport ben je zo gewend aan het feit dat je meer kracht hebt dan de meeste mensen.. Nu zal het een lange tijd andersom zijn.

Maar goed, laten we het positief bekijken: Vorige week schoot bij vrijwel elke beweging die ik maakte een verschrikkelijke kramp door m'n been. Dat gebeurt nu eigenlijk alleen maar als ik moet niezen. Dat is echt een enorme verbetering.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 19 aug 2019 14:58

Geloof me ik ken het gevoel. Tussen week 3 en week 6 zat ik echt in een serieus mentale dip. En vooral toen ik die stomme pedalo zelfs nog niet eens een toertje rond kreeg en 3 weken ervoor 100km fietste zonder probleem.

Ik zat er bij te huilen zelfs. Ik heb 5 weken kwaad geweest, zitten huilen van frustratie, alles en iedereen vervloekt, maar vanaf week 6 is het met enorme sprongen vooruit gegaan.

En vooral: bekijk geen filmpjes of verhalen van mensen die na 4 dagen al vrolijk terug rond lopen, want als dat 10 procent is die dat kan zal het veel zijn. En mijn fysio zei dat hij liever iemand heeft als mij die volledig verkrampt en stijf is want dan ga je ook geen gekke dingen doen die je herstel in de weg staan.

Vooral de valse hoop dat dokters me gegeven hadden door te zeggen dat ik heel sportief was en in een mum van tijd weer te been ging zijn kroop in mijn hoofd.

Ja ik ben in de totale tijd misschien een paar maand vlugger hersteld daardoor. Als ik vergelijk met mijn schoonvader die niet sport en er 8 maand voor nodig had. Maar doordat ze dat zeiden lagen mijn verwachtingen natuurlijk een pak hoger en dacht ik dat ik na 6 weken al helemaal de oude ging zijn.

Het hielp ook als ik weer wat met mijn krukken buiten kon wandelen. Ik baalde enorm toen het mooi weer was en ik daar lag in mijn bed, want lang zitten kon ik ook niet dusja.. Daar lig je dan.

rene-canyon
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 06 apr 2010 21:11

rene-canyon 19 aug 2019 18:49

Heftig allemaal.
Fietsers hebben meestal een goede conditie, welke positief is.
Nadeel is daardoor de spiervorming in de bilpartij.
Deze krijgt zeker bij het inbrengen van de pen een enorme opdoffer.
De eerste keer op de racefiets, met normale pedalen, zal straks een geluksmoment zijn.
Heb geduld maar blijf in beweging.

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1746
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 19 aug 2019 21:07

Geduld is toverwoord na zulke ongevallen en alles stapje voor stapje.
Mbt de opmerking dat sommigen na 4 dagen lopen, zal allemaal kunnen. Maar.......... elke breuk is anders en elk lichaam ook, dus nooit te veel kijken naar een ander. Daarbij nemen sommigen meer risico dan een ander.
Ik mocht na aantal weken 5 minuten per keer op een hometrainer, maar deed dat bewust bij de fysio. Ging er met de bus naar toe om 5 minuten te trappen. Dan werd ik van de hometrainier getrokken, kreeg een bak koffie en kon dan terug met de bus. Was 90 minuten uit en thuis, maar zag het als verzetje.
Mijn orthopedisch chirurg zei bij eerste controle: Je hebt maar 1 kans op goede genezing en dat altijd voor ogen gehouden.
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 19 aug 2019 21:44

Pffft heftig verhaal, ik wens je een voorspoedig herstel Ilja!!

Gebruikersavatar
mranmo
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 03 jul 2009 14:48

Gebruikersavatar mranmo 19 aug 2019 21:53

Sterkte en succes met je herstel, luister goed naar je lichaam en bouw het rustig en gestaag op.

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 01 sep 2019 21:23

Maar even een update:

Ik ben vorige week donderdag, 22-8 dus, in het ziekenhuis geweest. Nieuwe foto's gemaakt enzo. Helaas zit er 1 stuk bot wat los en heeft niet zo'n mooie stand, dus mag ik tot de volgende controle op 19-9 niet belasten. Redelijk irritant, maar ik moet wel bewegen en ben gelukkig bijna geheel van de krampen af, dus dat bewegen lukt ook veel beter, zeker ook door de goede hulp van de fysiotherapeut die 2x aan huis is geweest.

Het is heerlijk om weer dingen te kunnen doen en niet alleen maar de hele dag te liggen.

Nu hopen dat over 2 1/2 week de foto's aanleiding geven tot het beginnen met belasten. Ik kijk ernaar uit om weer rustig (!!) op de indoor trainer te fietsen, als is het maar een minuutje of 5.

In ieder geval: Het gaat vooruit.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 02 sep 2019 08:28

dat is redelijk K nieuws.. Weer drie weken wachten totdat je iets kan doen :cry:
Live fast; die young. mijn blog

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 02 sep 2019 09:53

Gisteren voor het eerst weer eens 100+ kms gereden met de club na net geen 4 maand na de heupprothese.

Heel de nacht ervoor niet geslapen omdat ik bang was ergens halfweg te stranden met pijn, maar totaal geen pijn gehad. Ben echt blij.

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 02 sep 2019 11:50

rob74 schreef: 02 sep 2019 08:28 dat is redelijk K nieuws.. Weer drie weken wachten totdat je iets kan doen :cry:
Het is jammer, maar ik ben wel erg blij van die kramp af te zijn. Het feit dat ik vanmiddag zelf de kinderen van school kan halen (gewoonlijk 3 minuten lopen, nu een kleine 10 minuten..) is ook wel hoopgevend.

Maar ja, liever zou ik natuurlijk onder begeleiding van de fysio rustig aan de belasting verhogen. Geduld geduld..

Plaats reactie