Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Herstel gecompliceerde bovenbeen breuk

geertjeb
Forum-lid
Berichten: 574
Lid geworden op: 24 mar 2011 00:35

geertjeb 09 nov 2015 22:16

Operatie is inmiddels achter de rug.

Vanmiddag om 13:00 moest ik in Apeldoorn zijn en om 14:30 zou ik aan de beurt zijn. Ondanks het feit dat ik een ruggenprik zou krijgen mocht ik na 6:30 niets meer eten. Gelukkig toen ik aankwam in Apeldoorn kreeg ik te horen dat ik gelijk door kon en om 13:30 lag ik op de OK.

Ruggenprik erin (voelt raar, je voelt gewoon iets tussen je wervels prikken. Doet niet echt pijn, maar gewoon raar) en na 10 minuten kon ik m'n tenen niet meer bewegen. De eerste schroef (onder bij m'n knie) was er na een halve minuut opereren al uit. Ik dacht nou dat wordt een snelle operatie.

Bij de tweede schroef had de chirurg iets meer moeite om m te vinden. Dit kwam vooral omdat het litteken van de incisie een jaar terug een stukje hoger zat dan waar de schroef daadwerkelijk in m'n heup geboord was. Ook had ik het idee dat hij een beetje moeite had om m los te krijgen. Beetje vergelijkbaar met een bracket wat je na 20 jaar probeert los te krijgen van je frame. Ik wilde nog vragen of hij wel de goede kant op draaide, maar ik besloot m'n bijdehante opmerkingen maar even voor me te houden. Uiteindelijk kwam alles los. Een paar tikken met een hamer om de 44cm lange staaf uit m'n dijbeen te krijgen en toen was het even dichtnaaien.

Na een kwartiertje op de uitslaapkamer kon ik m'n benen alweer bewegen en mocht ik naar de afdeling. 3,5 uur na de operatie stond ik alweer buiten. Met 1 kruk lopen gaat prima en stukjes in huis zonder kruk lukt ook al. De pijn valt me alles mee, heb paracetamol en nog een andere langdurige pijnstiller voorgeschreven gekregen.

Het staal mocht ik meenemen, ik zal het eens op een weegschaal leggen als ik die voorhanden heb.

Al met al erg blij met hoe het gegaan is en ik verwacht dat het herstel wel snel zal verlopen gezien hoe ik me nu voel en wat ik nu al kan.

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 10 nov 2015 07:43

Ok, dus de lange pen ging er makkelijk uit. Bij mij durfde de chirurg het toch niet aan vanwege verwachte "slooppartij" zoals hij dat noemde en uiteindelijk alleen de diagonale pen er uit.
Je bent in ieder geval mooi snel ontslagen uit het ziekenhuis, ik moest een nachtje overblijven.
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

geertjeb
Forum-lid
Berichten: 574
Lid geworden op: 24 mar 2011 00:35

geertjeb 10 nov 2015 12:16

Ja die pen was bij mij denk ik wat makkelijker eruit te krijgen omdat die er 2,5 cm uitstak. Je kon m al voelen zitten voordat je uberhaupt mn been had opengesneden.

Mag van de chirurg alleen 6 weken niet wielrennen....naja dan maar op de MTB ;)

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 10 nov 2015 12:59

geertjeb schreef:Ja die pen was bij mij denk ik wat makkelijker eruit te krijgen omdat die er 2,5 cm uitstak. Je kon m al voelen zitten voordat je uberhaupt mn been had opengesneden.

Mag van de chirurg alleen 6 weken niet wielrennen....naja dan maar op de MTB ;)
Bij mij de pen dieper en omdat de diagonale pen na 16 maanden muurvast zat en geen aanleiding/hinder was van de lange toen besloten om deze te laten zitten.
Kan alleen lastig zijn mocht ik een nieuw heupgewricht nodig hebben, maar gezien de staat waarin kop/kom verkeerde durfde de arts wel te hopen dat dit wellicht nooit nodig zal zijn.

Mbt fietsen:
Een week na operatie mocht ik 15 minuten per dag op Tacx
Na 2 weken 30 minuten
Na 3 weken 60 minuten, al snel gevolgd door lichtjes op de MTB op de weg wat te toeren.

Maar voor iedereen verschillend en qua rust/operatie heb je een mooie periode van het jaar uitgekozen.
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Trappe
Forum-lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 27 sep 2011 11:36
Contact

Trappe 10 nov 2015 14:32

Die van mij stak ook wat uit. Ik kon bv ook niet op die kant liggen.

Er uit:
Is er compleet uitgehaald maar dat ging wel erg lastig. Denk dat ie knap een half uur heeft staan timmeren er op. Ik had een ruggenprik zonder roes dus kon fijn mee genieten. Kosten hem drie handdoeken met voorhoofd zweet door het timmeren.
Zelfde dag naar huis.

Er in:
Onder narcose.
Na 4 dagen bed houden heb ik examen traplopen met krukken gedaan en kon ik naar huis.
x of twee/drie terug geweest voor controle.
Nooit begeleiding gehad. Ik geniet dan ook nog dagelijks van mijn been (not).
Zo ging dat 20 jaar geleden...
Trappe doe je met je benen.

geertjeb
Forum-lid
Berichten: 574
Lid geworden op: 24 mar 2011 00:35

geertjeb 14 dec 2015 13:57

Inmiddels 5 weken na de operatie. Lopen de trap op duurde wel een paar weken voordat dat soepeltjes ging. Gisteren eerste echte rondje gedaan over de heuvelrug en dat ging goed en pijn vrij. alleen met afstappen kan ik m'n been nog niet hoog de lucht in gooien zonder dat het pijnlijk is.

Nu moet ik zien dat de kracht terug komt. Opzich is de quadricep en hamstring niet veel slapper geworden dan die in m'n linkerbeen, wel merk ik met bijvoorbeeld opstaan uit een stoel dat ik dat met links volledig met 1 been kan opstaan maar met rechts lukt dat niet.

rene-canyon
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 06 apr 2010 21:11

rene-canyon 11 nov 2017 13:55

Om helaas een oude topic weer een beetje actueel te maken. Tijdens een auto rit ben ik begin Augustus in de flank aangereden. Met als resultaat een 3 voudige bekkenbreuk, een breuk in de heupkom, en een volledige bovenbeen breuk aan de linkse zijde.
Ook bij mij is er de volgende ochtend een gamma nagel "gemonteerd" in het been en heupkom.
Met hulp van twee keer in de week fysiotherapie, gaat het inmiddels goed.
En begin oktober ook weer 30 km kunnen fietsen met normale pedalen.
De conditie is helaas ver te zoeken, maar het gaat om het gevoel.

Ook ik heb last van het bekende hupje tijdens het lopen door de kleine pen en de spierpartij welke hier overheen beweegt.
Hoe is jullie ervaring met het herstel als deze er uit is?
Weer maanden?

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 11 nov 2017 14:25

rene-canyon schreef: 11 nov 2017 13:55 Ook ik heb last van het bekende hupje tijdens het lopen door de kleine pen en de spierpartij welke hier overheen beweegt.
Hoe is jullie ervaring met het herstel als deze er uit is?
Weer maanden?
Allereerst "welkom in de club" of liever gezegd: Sterkte met herstel.
Lang niet elke breuk is gelijk en ik kan alleen maar praten over eigen ervaring. Maar het hupje met lopen had ik ook en duurde heel lang voor ik normaler kon lopen. Ik denk pas na half jaar het er weer een beetje normaal uit zag.
Als ik je vertel dat ik op 12 weken groen licht kreeg om op de racefiets te stappen en 10 dagen later 100km pijnloos fietste (OK, na 6 weken mocht ik op de tacs en dat bijna elke dag uurtje gedaan).
Met het lastige lopen dreef ik de fysio(s) bijna het gekkenhuis in, want daar hebben meerdere zich in verdiept.
Lopen is in ieder geval een moeilijkere beweging dan fietsen bleek in mijn geval (misschien dat leeftijd van 54 ook niet echt hielp).
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

rene-canyon
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 06 apr 2010 21:11

rene-canyon 11 nov 2017 14:53

Bedankt Fred.
Ik mocht het bovenlichaam de eerste 8 weken niet belasten door de bekkenbreuk.
Daardoor heb ik enige achterstand.
Ik was al blij verast door de hoeveelheid bot aangroei vorige week. Ik ben 37 dus welicht heeft het hier mee te maken.
De dokter heeft ook verteld dat de grote pen er uit kan, maar dit lijkt mij een redelijke sloop partij.
Half januari weer een afspraak in het AMC. De dokter had er hoop op dat het bot dan aan elkaar zou moeten zitten.
Laatst gewijzigd door rene-canyon op 11 nov 2017 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 11 nov 2017 16:35

Grote pen is er bewust niet uitgehaald vanwege de verwachte slooppartij. Pen zou er pas uit moeten bij vervanging heupgewricht en gezien conditie daarvan (goed in orde) verwachte hij dat dit waarschijnlijk nooit nodig is.
De diagonale pen is er wel uitgehaald na 18 maanden, maar was al aardig forse klus en hij gaf aan tussendoor een break nodig te hebben (kan ook slechte conditie zijn...).
De pijn van het schuiven over die pen was daarna wel voorbij.
Maar elke breuk en reactie op zoiets is bij elke patient anders.
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

rene-canyon
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 06 apr 2010 21:11

rene-canyon 18 jul 2019 10:20

Gisteren is na een half jaar op de wachtlijst te hebben gestaan, zowel de lange pen als de korte verwijderd.
Ik bleef de 2 koppen van de pennen voelen wat resulteerde in het lopen met het bekende hupje, dus in mijn geval noodzakelijk.
Ik kon duidelijk na de operatie al voelen dat de zijdelingse druk minder is. Nu natuurlijk behoorlijk stram, maar blij dat ik alles heb laten verwijderen.
Laatst gewijzigd door rene-canyon op 18 jul 2019 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 18 jul 2019 12:40

Wat een toeval, want paar weken terug ben ik bij mijn chirurg geweest omdat ik links toch steeds meer pijntjes had. Vooral ook als ik langer op de motor zat meer pijn rond heupgewricht en bij ander/hard bed was slapen op links ook geen succes.
Uiteindelijk besloten om deze verticale pen te laten verwijderen omdat de chirurg sterk denkt dat de pijn toch daardoor veroorzaakt wordt.
Dus ik zal de "slooppartij" (waren zijn woorden paar jaar terug) toch ondergaan, maar laat het pas begin december doen ivm USA trip later dit najaar.
Maar wel benieuwd naar je voortgang en beterschap :winkthumb:
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Plaats reactie