Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

door de weeks voedselgebruik

zannata64
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:45

zannata64 15 okt 2010 23:05

Zoals vele onder ons ben ik eens nieuwsgierig wat jullie zoal door de week eten en drinken ten behoefte van de fietssport en wat jullie zoal vermijden wel te verstaan niet tijdens het fietsen maar gewoon thuis

Waar letten jullie op of juist waar niet of wat is er moeilijk te laten .

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 16 okt 2010 00:07

Ik let niet op zoveel dingen qua eten. Variatie vind ik wel belangrijk, maar vooral ook prettig en lekker. Ik probeer wel wat voorzichtig met vet te zijn, maar ja, vet is meestal lekker, en onder het mom van 'ik fiets het er wel weer af' neem ik vaak toch wat :)
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

mispoes
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 12 mei 2009 15:12

mispoes 17 okt 2010 11:22

Niet alleen tbv sport maar omdat ik me d'r sowieso beter bij voel;
Zoveel mogelijk echt eten (dus wat of een vader en een moeder heeft gehad of wat recentelijk met z'n wortels in de grond heeft gestaan) en zo min mogelijk rotzooi (voorbewerkte, geraffineerde voedingsmiddelen)
Easy peasy!
http://www.sjaspatat.net" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 17 okt 2010 11:54

Vermijden (altijd): chips, alcohol, snoep, frisdrank. Een goede poging waard om te vermijden: appelkoeken, brownies, chocoladenoten, enz. Vooral frisdrank is voor mij makkelijk te vermijden. Scheelt enorm qua suiker. Chips lukt ook wel, kwestie van niet kopen. Suikerproducten heb ik moeite mee. Ik eet veel fruit om maar niet aan de koeken te gaan. Voor de rest: veel groente, fruit, beetje zuivel, heel weinig vlees (eet wel wat vlees om maar geen tekorten te krijgen, maar zo min mogelijk. Misschien 100gr op de boterham per week, 1 keer per week vlees bij het eten).

Tijdje geleden bij wijze van proef mijn suikerinname sterk beperkt. Viel er anderhalve kg van af (ben niet te dik) en had minder vreetneigingen. En vreemd genoeg ging ik er duidelijker van dromen (??).

fwr
Forum-lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 11 sep 2009 11:52

fwr 17 okt 2010 12:51

Er zijn vrij veel dingen die ik niet eet. Zoveel dat het ondoenlijk is een echte lijst te maken. Samengevat komt het erop neer dat ik niet snack/snoep en niks eet dat uit een frituurpan komt.
Ik drink eigenlijk uitsluitend water en sowieso geen alcohol (behoudens een enkel glaasje champagne als er iets te vieren is).

Heeft niks met sporten te maken, ik heb er geen behoefte aan (mis het ook totaal niet) en dan kan je het dus net zo goed niet eten.

Vorige winter heb ik semi-vegetarisch geleefd, vooral uit budgetoverwegingen (kiloknaller of niet, vlees is nog altijd de duurste component van een maaltijd). Hoewel ik het vlees makkelijk kon missen ben ik daar inmiddels mee gestopt, vooral omdat ik het koppel(de) aan mijn gewichtsverlies van die winter.
Heb toen wel ontdekt dat vegetarisch eten erg makkelijk is en heb me voorgenomen dat later weer te gaan doen (sowieso als het moment is aangebroken dat ik juist blij ben als ik wat afval, en dat moment komt vast). Hoewel ik het rationeel gezien onzin vind heb ik emotioneel enorme problemen met het doodmaken van dieren (de zin over de vader en moeder bij mispoes zorgde al voor een licht schuldgevoel).

pierre92
Forum-lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 10 jan 2009 20:00

pierre92 17 okt 2010 17:00

[quote="ponsteen"]Vermijden (altijd): chips, alcohol, snoep, frisdrank. Een goede poging waard om te vermijden: appelkoeken, brownies, chocoladenoten, enz. Vooral frisdrank is voor mij makkelijk te vermijden. Scheelt enorm qua suiker. Chips lukt ook wel, kwestie van niet kopen. Suikerproducten heb ik moeite mee. Ik eet veel fruit om maar niet aan de koeken te gaan. Voor de rest: veel groente, fruit, beetje zuivel, heel weinig vlees (eet wel wat vlees om maar geen tekorten te krijgen, maar zo min mogelijk. Misschien 100gr op de boterham per week, 1 keer per week vlees bij het eten).

Tijdje geleden bij wijze van proef mijn suikerinname sterk beperkt. Viel er anderhalve kg van af (ben niet te dik) en had minder vreetneigingen. En vreemd genoeg ging ik er duidelijker van dromen (??). [/quote]

Dat laatste heb ik ook geprobeerd! Voor mij geldt ook: viel er vanaf en dat wilde ik juist niet, heb inderdaad minder vreetneigingen en ook ik droom duidelijker de laatste tijd. Gek! Maar probleem is: ik wil dus niet verder afvallen (66/1.84) maar toch gezond eten. Moet dus op gaan letten dat ik niet te weinig eet, iets wat ik voorheen nooit hoefde. (PS, ik eet dus nog wel veel koolhydraten in brood etc.) Ik heb het gevoel dat ik snel vol zit en dan vind ik het bijna onprettig nog te eten. Begrijp nu ook een beetje waar het vele overgewicht in de samenleving door komt.
fietsen, da\'s mijn verzetje!

rubencornelisse
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 11 jan 2007 22:45

rubencornelisse 18 okt 2010 16:13

Ik beperk met overigens niet tot maar drie maaltijden per dag maar neem tussendoor ook flink wat. Als je snel vol zit en flink sport moet je genoeg eten. Maar idd wel voedsel waar je wat aan hebt, in chips bijvoorbeeld zit niet zoveel meer dan koolhydraten en vet terwijl je als sporter ook meer vitaminen en mineralen moet binnenkrijgen.

dickygiovanni
Forum-lid
Berichten: 1791
Lid geworden op: 04 aug 2010 01:20

dickygiovanni 18 okt 2010 16:30

Ik probeer niet al te veel te snoepen/vet eten. Maar ga ook echt niet als een non leven! Ik ben geen prof, als ik lees wat sommigen van jullie jezelf onthouden denk ik, wat zonde, je moet ook een beetje leven! Alcohol bijv vind ik heerlijk, drink elke avond wel een paar wijntjes. Bakje chips, grote koek bij de koffie! Mmmm..

derek
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 18 sep 2008 22:49

derek 18 okt 2010 22:08

Ik eet veel cornflakes met melk; geen idee of dat goed is, maar het is in ieder geval erg lekker!

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 19 okt 2010 00:20

[quote="DickyGiovanni"]Ik probeer niet al te veel te snoepen/vet eten. Maar ga ook echt niet als een non leven! Ik ben geen prof, als ik lees wat sommigen van jullie jezelf onthouden denk ik, wat zonde, je moet ook een beetje leven! Alcohol bijv vind ik heerlijk, drink elke avond wel een paar wijntjes. Bakje chips, grote koek bij de koffie! Mmmm..[/quote]

.....en dit kan ik mij zó goed voorstellen :D ... maar misschien komt het omdat we op exact dezelfde fiets rijden (Cube...) :p
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

jefrey
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 11 okt 2007 22:47

jefrey 19 okt 2010 12:19

[quote="DickyGiovanni"]Ik probeer niet al te veel te snoepen/vet eten. Maar ga ook echt niet als een non leven! Ik ben geen prof, als ik lees wat sommigen van jullie jezelf onthouden denk ik, wat zonde, je moet ook een beetje leven! Alcohol bijv vind ik heerlijk, drink elke avond wel een paar wijntjes. Bakje chips, grote koek bij de koffie! Mmmm..[/quote]

Alcohol is een ander verhaal maar gezond eten is ook geen kwestie van afzien. Sterker nog, ik voel mij veel beter en geniet ook veel meer van eten als je veel voedzamer eet. Ga trouwens ook niet overdreven veel fruit eten of overdreven veel groente, meer heeft je lichaam niets aan en kan zelfs eerder ongezond zijn. Ga ook geen dingen eten die je niet lekker vindt want dan houd je het niet vol. Vooral te veel suikers zorgen alleen maar voor vreetbuien. Trouwens heeft je lichaam vetten nodig, zorg er dan wel voor dat ze onverzadigd en plantaardig zijn. Een koek bij de koffie en een bakje chips hoeft helemaal niet ongezond te zijn als je de rest van de dag maar normaal/gezond eet.

catscanner
Forum-lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 23 sep 2010 22:14
Locatie: 's Hertogenbosch
Contact

catscanner 21 okt 2010 23:47

Ik probeer zo min mogelijk te snoepen maar soms kan ik de verleiding niet weerstaan. Verder ontbijt ik iedere ochtend(zonder uitzondering) met melk en cruesli. Daarnaast probeer ik gezond en gevarieerd te eten. De frietpan zet ik zo min mogelijk aan. Qua gewicht hoef ik het niet te doen, daar is niks mis mee.

Voor en na trainingen probeer ik wel altijd op mijn voeding te letten.
Mijn Alpe d'HuZes Facebookpagina: Facebook.com/Jordy-van-Baal-fietst-Alpe-Dhuzes-2014. Like & Share!
Fiets jij ook voor het goede doel? Kijk snel hier.

Plaats reactie