Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Advies ideale gewicht

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 02 mei 2013 11:41

Hallo allemaal,

Vraag over afvallen (ik ben misschien de zoveelste, maar ok, ik zie wel of ik weggemod of verplaatst wordt). Ik zal proberen het kort te houden...:
Ik ben een ervaren racefietser in die zin dat ik het al een jaar of 20 doe. Voornamelijk woon-werk verkeer (30 heen, 30 terug en dan 1 a 2x per week) en in het weekend tussen de 80/120 km. Dat alles elk jaar vanaf april tot pak em beet oktober, afhankelijk van het weer.
Ik ben qua racefiets en "niveau" dan weer onervaren. Mijn eerste fiets was een bastaard, zelf gebouwd uit 3 fietsen met de versnellingshandles op de framebuis en slag in het wiel. 100 gulden... mijn 2e een batavus challenge met een te groot frame: Heb er nooit echt goed op gezeten (en dat 5 jaar lang 8-) ).
Ik fiets nu op een specialized secteur. Beetje luie fiets heb ik begrepen inmiddels, maar na 700 km in afgelopen 3 weken heb ik iig geen klachten en ik heb een goeie fit gehad.
Verder eindelijk eens wat goeie kleding aangeschaft en wat thermospul om ook in de wintermaanden te bikkelen. Laatste 15 jaar altijd hetzelfde jackje en koersbroek gebruikt bv :P .

Goed: Waarom fiets ik: conditie, gezond zijn, lekker buiten en afvallen.
Alleen dat laatste lukt niet, integendeel, ik ben verdikkie 3 kg. aangekomen in 3 weken.
Normaal, in de afgelopen 20 jaar, viel er wel 4 a 5kg af te fietsen en kwam ik niet aan.
Even wat gegevens. Ik ben 44 inmiddels, 1.86 m en weeg nu 93 kg :evil:

Kan het zijn dat ik koersbenen kweek (3kg erbij aan spieren lijkt me echter sterk)?
Ik gebruik ook Strava. Als ik dat mag geloven verbruik ik 6000 kcal extra / week. Ik ben wel iets meer gaan eten, maar zit nu ongeveer op 2500-3000 kcal/dag.

Vraag: Hoe kan het dat ik zo aankom en heeft iemand van jullie daar ook ervaring mee?
older Budweiser

sibon
Forum-lid
Berichten: 438
Lid geworden op: 07 mei 2007 15:16

sibon 02 mei 2013 11:56

Niet meteen in paniek schieten na drie weken fietsen ;). Gewoon jezelf voorhouden dat dit drie kilo pure spierkracht is en vanaf nu slim fietsen. Je valt af als je vooral in je aerobe trainingszones fietst en je meer verbruikt dan je binnenkrijgt. Daarnaast breng je je vetverbranding op gang als je 's ochtends nuchter op de fiets naar je werk toe stapt en pas na minimaal een half uur gaat eten op de fiets.
Over afvallen op de fiets staan er inderdaad nog meer draadjes op het forum.
Succes met fietsen en vele plezier!

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 02 mei 2013 12:12

Ik ben er vrij zeker van dat je meer eet sedert je meer verbrandt.

Door fietsen an sich val je niet af. Je verbrandt meer, maar je lichaam vraagt meer energie, en dus is de drang om te eten groter. Enkel door aangepaste voeding (al dan niet in combinatie met fietsen) val je duurzaam af (dus niet honger lijden om daarna weer bij te komen) .

De grootste mentaliteitswijziging zit dus in het eetpatroon/dieet, zie fietsen als iets wat je doet omdat je het graag doet en in vorm wil bljiven.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

knutmo
Forum-lid
Berichten: 1138
Lid geworden op: 15 jun 2011 11:03

knutmo 02 mei 2013 12:13

Van fietsen (of andere sporten) alleen val je niet af. Sterker nog, je hebt vrij grote kans dat je er zwaarder van wordt.

1. gewicht alleen zegt niet zoveel. Van sporten wordt je fitter en kweek je meer spiermassa. Hierdoor kun je zwaarder worden, maar er wel beter uitzien.
2. om aanzienlijke vetreserves te verbranden door te sporten moet je echt flink hard en lang sporten. Dat lukt niet met een paar uur in de week
3. en dat lukt zeker niet als je erbij eet, of zelfs iets meer eet dan normaal, zoals veel sporters doen
4. afvallen kan door blijvend minder en anders te eten. Daarbij sporten is natuurlijk prima.

riggard
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 jan 2013 17:59

riggard 02 mei 2013 13:40

Twee dingen vallen me op;
Volgens mij heb je niet echt een goed beeld van wat je eet op een dag en hoeveel calorieën dat vertegenwoordigt. Hou dat gewoon eens bij (zwerven mooie excell sheets voor op het inet) en kijk dan hoeveel je binnenkrijgt. Mensen schatten het aantal calorieën dat ze eten bijna altijd te laag in.

Voeding is nr. 1 bij het afvallen, beweging is daarop een (onmisbare) toevoeging.


Daarnaast focus je je op gewicht. Ik zou je aan willen raden een huidplooimeter te kopen, een simpele heb je voor de prijs van een weegschaal. Hiermee kun je een 3punts meting uitvoeren en bepalen wat je vetpercentage is. Dan pas kun je bepalen of je goed of slecht bezig bent.

Gebruikersavatar
roger68
Forum-lid
Berichten: 546
Lid geworden op: 04 jul 2007 23:32

Gebruikersavatar roger68 02 mei 2013 13:45

Als je wilt afvallen, is er idd maar 1 manier... Heel simpel: je zult meer moeten verbruiken dan innemen.
Sporten helpt bij dat meer verbruiken, maar ik zie vrij vaak dat dan ook snel toegegeven wordt aan de drang om extra in te nemen. In de sportschool zie ik regelmatig mensen rondlopen, duidelijk met het doel af te vallen, die in een halfuurtje makkelijk een halve liter sportdrank wegtikken (circa 200kcal). Ben je dus bijna voor niets (als het je idd om afvallen gaat) aan het sporten. Omdat er dus ook geen resultaat gezien wordt op de weegschaal, is motivatie snel weg en strandt poging in schoonheid.
Wil je afvallen, ga lekker wat sporten en zorg dat je een lange periode niet meer inneemt dan zo’n 2000kcal per dag. Vraagt zeker discipline en eerlijkheid naar jezelf en zal niet altijd even eenvoudig zijn (hou maar eens bij wat je op en dag eet en hoe snel/makkelijk je over de 2000kcal heen schiet). Beperk je (streven) daarnaast ook tot circa 0.5kg/week om het realistisch en gezond te houden.
Ga je bovenstaande 4~5 maanden volhouden en je zit op zo’n 83kg.

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 02 mei 2013 14:15

83 kg....teken ik voor!!

500 gr./week met een calorie mindering van 3500/week kom ik veel tegen op internet.
1 ding snap ik, elk pondje gaat door het mondje. Maar of ik nou zoveel meer eet?
Elke dag 1 a 2 stuks fruit, 6 boterhammen niet dik belegd met wat ik wil (kaas, vleeswaar, pindakaas) en avondeten is 1 bord met vlees, meer groenten en minder aardappels. Als ik fiets 2 boterhammen meer / dag.
Toetje met yoghurt en wat muesli. 's Avonds soms een biertje (echt, 1, niet meer 8-) )
That's it. En dan noch zit ik soms met knorrende maag op de bank...

Misschien had ik het volgende moeten melden: Vorig jaar mei woog ik 100kg. Sindsdien heb ik weinig gesport (fietsen tot in augustus 2012), wel minder gegeten. Ben uitgegaan van 20% minder eten / dag. 5 boterhammen plus warme maaltijd, geen ontbijt. Strikt aan gehouden, zelfs in december....Vanaf januari gaan hardlopen/joggen 3x/week, ong. 5 km/keer (uiteindelijk, ik heb het rustig opgebouwd). 5km deed ik in 24 minuten.
Dus ik kwam begin april dit jaar uit op 90. Das mooi 10 kg verschil met ongeveer 1 kg. / maand. Gebrek aan discipline heb ik niet ! Die 10kg. kan ik ook wel zien in de spiegel qua vetrandmindering en voelen aan mijn broek.
En dan ga ik fietsen....hop, 93 kg :evil:
Misschien dat mijn lichaam uit de spaarstand is gekomen?

Ik zal mijn eetgewoontes eens tegen het licht houden en noteren, ergens anders kan ik die 3 kg. ook niet door verklaren...
Ik zal af en toe een update geven, dank voor jullie reacties.
older Budweiser

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 02 mei 2013 14:57

Enkele tips met betrekking tot eten (maar dat ligt altijd moeilijk, want eten is voor iedereen anders):
havermout/goede muesli + gedroogd fruit in plaats van boterhammen.
Wat minder vlees/ yoghurt/melkproducten in het menu.
Wat meer fruit, noten(mix), groenten, paddestoelen.

Maar op zich geef je zelf aan dat het al van 100kg komt, dus 93kg is nog prima ten opzichte van waar je begonnen bent.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 02 mei 2013 15:50

93kg is inderdaad een vooruitgang, maar reken het bmi maar eens uit...1.86 en 93 kg.
Dat mag gerust 83 kg worden (op zijn hoogst 86)
older Budweiser

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 03 mei 2013 08:46

Ik denk dat heel veel fanatieke wielertoeristen worstelen met de kilo's. Als je achter in de 30 komt of de 40 passeert, dan wordt het allemaal veel moeilijker. Zeker als je, zoals ik, ook van het "goede leven" houdt. Kortom; probeer gewoon te genieten van het fietsen en op je voeding te letten. Drink ook anderhalve liter water per dag. Voor mij is vaak de avond een lastig moment van de dag, omdat ik dan wel eens aan de borrel ga en achteraf denk " was dit de kcal waard?"
Tot slot; staar je niet te blind op de bmi, aangezien spieren meer wegen dan vet, dus een bmi zegt niet altijd wat.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

knutmo
Forum-lid
Berichten: 1138
Lid geworden op: 15 jun 2011 11:03

knutmo 03 mei 2013 09:40

Een voordeel van 15kg overgewicht is in ieder geval dat je geen dure superlichte fiets hoeft te kopen... :)

Gebruikersavatar
tieky
Forum-lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 13 aug 2010 13:08
Locatie: Breda

Gebruikersavatar tieky 03 mei 2013 15:35

boswielrenner schreef:Voor mij is vaak de avond een lastig moment van de dag, omdat ik dan wel eens aan de borrel ga en achteraf denk " was dit de kcal waard?"
Omdat ik en mijn vriendin vaak pas laat thuis zijn en ik dan eerst ga fietsen, voordat ik ga eten, eten wij vaak niet voor 8 uur of half 9. Ook op de dagen dat ik niet fiets, eten wij niet voor 7 uur. Ik merk dat ik daardoor 's avonds op de bank totaal geen 'lekkere' trek meer heb, waardoor dus de zakken chips, de borreltjes met de bijbehorende kaasjes ook lekker in de koel/voorraadkast blijven staan.

Ik eet 's middags voor rond een uurtje of 4, half 5 wel een klein tussendoortje (evergreen) of een boterham.

Misschien dat dat helpt om 's avonds niet meer de voorraadkast in te duiken.

Ik hoef me niet druk te maken over mijn gewicht, maar mijn vriendin merkt het duidelijk dat ze hierdoor minder moeite heeft om haar streefgewicht te behouden.

Plaats reactie