Sprint trainen
-
- Forum-lid
- Berichten: 143
- Lid geworden op: 16 aug 2012 12:22
- Locatie: Begijnendijk
hoi allemaal,
Ik wil me wat meer specialiseren in sprinten omdat ik nog niet echt een specialiteit heb. (ik heb er volgens mij ook wel het figuur voor)
Nu heb ik geen idee hoe ik dat het best kan doen. Een viaduct/heuvel is hier niet in de buurt.
Hebben jullie enkele tips?
Greetz,
Jebbe
Ik wil me wat meer specialiseren in sprinten omdat ik nog niet echt een specialiteit heb. (ik heb er volgens mij ook wel het figuur voor)
Nu heb ik geen idee hoe ik dat het best kan doen. Een viaduct/heuvel is hier niet in de buurt.
Hebben jullie enkele tips?
Greetz,
Jebbe
- ophetkantje
- Forum-lid
- Berichten: 2201
- Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05
In de cyclosprint van afgelopen maand staat hier een vraag en antwoord over. (het blad heet nu geloof ik Cycling.BE) Duidelijk kort antwoord met wat je kunt doen. Inscannen zal me even niet lukken, wellicht kun je hem ergens op de kop tikken. Overigens geloof ik niet dat niet iedereen in Nederland binnen 15 of 20 km van een viaduct woont en je moet toch even warm rijden en uitrijden. Of je moet op de wadden wonen.
Ach, ik zeg ook maar wat
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Huh,... Geen viaduct in de buurt????
Daar geloof ik dus geen barst van. Wil je leren sprinren. kwestie van veel DOEN. Op die ene brug bijvoorbeeld die echt wel ergens bij je in de buurt ligt.
Daar geloof ik dus geen barst van. Wil je leren sprinren. kwestie van veel DOEN. Op die ene brug bijvoorbeeld die echt wel ergens bij je in de buurt ligt.
Live fast; die young. mijn blog
-
- Forum-lid
- Berichten: 1703
- Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
- Locatie: Omg. Eindhoven
Waarom zou jij beter willen sprinten, volgens eigen zeggen ben je toch al the fastest
Sorry, moest hem gewoon inkoppen, kon hem niet laten liggen.
Sorry, moest hem gewoon inkoppen, kon hem niet laten liggen.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5385
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Wat ik wel eens doe om de sprint te trainen:
Achter de brommer trainen dan een paar blokjes doen waar de brommer vanaf 35 optrekt naar +- 50( of ietsje meer), daarna uitkomen en proberen een zo hoog mogelijke snelheid te halen en die ook 100meter vast te houden. Daarna gewoon weer een rustig rondje uitrijden, na een aantal minuten gewoon nog een keer. Als je dit een aantal keer doet ben je al aardig gesloopt. Ik deed dit samen met mij broer.Ik ben er een aardig stukje sneller van geworden, maar een topsprinter ga ik nooit worden. Gelukkig ook maar anders hadden we ook nog een andere brommer nodig, dat ding liep net 55km/h. Ik haalde op een goede dag misschien 60.
In een gemiddelde koers zijn de meesten wel veel sneller. Maar ik heb dan ook geen talent voor het sprinten. Maar voor een rondjes met vrienden of een toerclub ben je daarmee wel vaak makkelijk de snelste.
Let wel wij deden dit alleen op een redelijk rustig achteraf rondje waar alles goed te overzien was. Meestal alleen aan het einde van een training. Het voordeel is dat je het gewend raakt om op wat hogere snelheid te moeten sprinten. Dat voelt toch anders dan een viaduct opstoempen. Het is wel wat minder praktisch omdat je iemand moet hebben die wel een rondje met je wil gaan rijden.
Verder moet je natuurlijk wel een beetje kracht in de benen hebben om te sprinten. Dus kan je ook een krachttraining inbouwen in het schema. Maar kracht is niet alles. Ik kom ook maar niet van die dunne poten van me af. Dus die sprinttrainingen heb ik de laatste tijd ook een beetje opgegeven.
Achter de brommer trainen dan een paar blokjes doen waar de brommer vanaf 35 optrekt naar +- 50( of ietsje meer), daarna uitkomen en proberen een zo hoog mogelijke snelheid te halen en die ook 100meter vast te houden. Daarna gewoon weer een rustig rondje uitrijden, na een aantal minuten gewoon nog een keer. Als je dit een aantal keer doet ben je al aardig gesloopt. Ik deed dit samen met mij broer.Ik ben er een aardig stukje sneller van geworden, maar een topsprinter ga ik nooit worden. Gelukkig ook maar anders hadden we ook nog een andere brommer nodig, dat ding liep net 55km/h. Ik haalde op een goede dag misschien 60.
In een gemiddelde koers zijn de meesten wel veel sneller. Maar ik heb dan ook geen talent voor het sprinten. Maar voor een rondjes met vrienden of een toerclub ben je daarmee wel vaak makkelijk de snelste.
Let wel wij deden dit alleen op een redelijk rustig achteraf rondje waar alles goed te overzien was. Meestal alleen aan het einde van een training. Het voordeel is dat je het gewend raakt om op wat hogere snelheid te moeten sprinten. Dat voelt toch anders dan een viaduct opstoempen. Het is wel wat minder praktisch omdat je iemand moet hebben die wel een rondje met je wil gaan rijden.
Verder moet je natuurlijk wel een beetje kracht in de benen hebben om te sprinten. Dus kan je ook een krachttraining inbouwen in het schema. Maar kracht is niet alles. Ik kom ook maar niet van die dunne poten van me af. Dus die sprinttrainingen heb ik de laatste tijd ook een beetje opgegeven.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
In de gemiddelde koers rijden de meeste echt niet veel sneller dan 60 km/h. Meestal is iedereen toch wel een beetje moe aan 't eind van de koers en dat drukt de snelheid nogal. In de meeste criteriums is sowieso niet je topsnelheid maar je acceleratie bepalend, omdat er niet al te ver voor de streep nog een bocht licht waar je niet met 55+ door heen kunt.
Dat gedoe achter de brommer is vast leuk, maar je kan net zo goed iets langzamer rijden zonder brommer en een paar kransjes lichter rijden.
Dat gedoe achter de brommer is vast leuk, maar je kan net zo goed iets langzamer rijden zonder brommer en een paar kransjes lichter rijden.
- alpdhuez53:15
- Forum-lid
- Berichten: 2435
- Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
- Locatie: Deventer
- Contact
Het is inderdaad de acceleratie die een grote rol speelt. Nog veel belangrijker is goed positie kiezen. Zorgen dat je bij zeg maar de eerste vijf zit in de laatste bocht. Dat is wat Amclassic-fan bedoelt met dat de meesten niet aan sprinten toekomen. Je kan specifieke trainingen doen maar zelf boek ik de meeste progressie door gewoon veel trainingskoersen te rijden waarbij ik probeer om ook met de tussensprints goed te zitten en mee te sprinten. Als je dat een tijdje doet krijg je er vanzelf meer handigheid in (en hardheid door) zodat je het ook een keer aan het eind van de koerst kunt doen.
Correct! De aanzet is belangrijker dan de absolute topsnelheid. Ik ben (zelfs op mijn leeftijd...) nog behoorlijk explosief en kan behoorlijk sprinten. Mits..... ik de ruimte krijg, er niet teveel gefriemeld wordt, ik me niet laat wegzetten en de laatste ronde op het lint gereden wordt ipv dat het tempo stilvalt en alles weer naar voren trekt.... Kortom, ik ben snel, maar geen goeie sprinter....
Wellicht een vreemde manier maar wat ik fijn vind om mijn acceleratie te trainen is expres achterin een peloton/groep of achter een peloton/groep gaan hangen voor een scherpe bocht. Doordat je dan even los bent van de rest van de groep kan je je acceleratie goed trainen in een sprint om er terug naar toe te komen. Je kan de rest van de stukken wat bekomen in de buik van de groep en zelf bepalen wanneer je weer een sprintje doet en het maakt een leuke training omdat je kan kletsen tijdens het bekomen. Zo kom je uiteindelijk het dichtst bij de de sprint in een wedstrijd. Het positioneren leer je echter enkel in een wedstrijd en dat maakt dus ook de beste training. Dus sprinten is een kwestie van gewoon proberen en doen. Proberen mee te zitten, positie kiezen en sprinten. Het lukt je 100x niet om mee te kunnen maar na genoeg oefenen die ene keer wel.