Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Overbelasting patellapees

Nitram2
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 jul 2012 13:17

Nitram2 15 feb 2013 20:55

@ ceon en NuitKor: Voor zover ik weet gaat het in beide gevallen om dezelfde blessure, namelijk een geïrriteerde/overbelaste knieschijfpees. Bij Patella-Femorale klachten zit de pijn aan de bovenzijde van de knieschijf en bij een Jumpers Knee aan de onderkant.

Gebruikersavatar
tieme
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 jul 2011 22:13

Gebruikersavatar tieme 16 feb 2013 10:29

Heel simpel advies: 3x per daags koelen (met name na belasting)? Dit helpt bij de meeste peesonstekingen... Uiteraard moet de oorzaak worden weggenomen, maar ik neem aan dat zowel fysio als sportarts al hebben nagekeken of de patella zelf goed spoort en/of er sprake is van een disbalans.
Planet-X Stealth Pro "Pink - DA7800TT SRM - HED.3
Planet-X Stealth Pro "Guru Blue"- DA7800 - PowertapPro+
Empella BonfireSL - CarbonFire - Ultegra6600 - CR420

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 16 feb 2013 12:39

Nitram2 schreef:@ ceon en NuitKor: Voor zover ik weet gaat het in beide gevallen om dezelfde blessure, namelijk een geïrriteerde/overbelaste knieschijfpees. Bij Patella-Femorale klachten zit de pijn aan de bovenzijde van de knieschijf en bij een Jumpers Knee aan de onderkant.
Maar juist het movie theatre sign (pijn bij lang zitten met gebogen knieën) waar ceon het over had is heel typisch voor PF klachten. ;)

Moraal van het verhaal: de ene kniepijn is de andere niet, en op grond van vage omschrijvingen van klachten op een forum kun je zelden diagnoses stellen of bepaalde behandelingen aan- of afraden.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 18 feb 2013 14:20

ceon schreef:Zelfs toen ik er heel erg last van had, dwz. met zitten in trein of bioscoop na een minuut of 15 al niet meer weten hoe je moet zitten van de pijn, had ik er eigenlijk tijdens het sporten ook geen last van. Vaak in het begin een beetje, maar eenmaal warm niet meer, dus dat zal dan wel vrij normaal zijn.

Denk gezien het patroon van jou klachten dat het meer Patello-femorale klachten zijn dan de Jumpersknee vermeld in de bovenstaande posts.
Als ik daar op zoek kom ik eigenlijk hetzelfde tegen als bij de springersknie en dat is als ik deze tekst mag geloven ook niet zo gek:
De 'patella' is het medische woord voor knieschijf. Het femur is het dijbeen. Klachten rond de knieschijf bij springen, sprinten, fietsen tegen de wind in, hurken of lang met gebogen knieen zitten worden het 'patellofemorale syndroom' genoemd. Hierbij zijn twee verschillende aandoeningen te onderscheiden namelijk de 'jumpersknee' en de 'chondropathie'.
Koelen met ijs was ik trouwens helemaal vergeten, dat deed ik elke dag voor het slapen gaan en na elke keer sporten. De plek masseren met ijsklontjes, of een grote klont ijs die ik met zo'n plastic wegwerpbekertje maakte.

raassie
Forum-lid
Berichten: 939
Lid geworden op: 01 feb 2008 06:37

raassie 19 jul 2016 07:45

Even een oud topic leven inblazen helaas...

gisteren is bij mij de diagnose springers knie gesteld door de fysio. Linker knie. Al een aantal weken last. Fietsen ging eigenlijk nog wel, zolang ik maar niet teveel ging staan op de pedalen. Vooral traplopen en kniebuigingen deden/doen zeer. Wat me opvalt als je je probeerd in te lezen is de tegenstrijdige informatie die je vindt....ik ga iig wat rustiger aan doen en regelmatig koelen met ijs. gelukkig kan ik daar ook op het werk makkelijk aankomen ;-)
Pijn is fijn, toch?
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731

prjz
Forum-lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 19 jul 2016 12:29

Tegenwoordig heb je van die sporttape (kinesiology tape) die vaak gebruikt wordt bij overbelaste spieren. Op you tube vind je genoeg voorbeelden van hoe je dan moet tapen. In de tour zie je ook verschillende renners rijden met zo'n tape in allerlei kleurtjes.
prj

Keizer
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 dec 2015 13:20

Keizer 19 jul 2016 16:47

Goedendag,

Ik heb deze diagnose ook gehad "jumpers knie" lange tijd gehad en veel behandel methode gehad uiteindelijk lag de oplossing bij mij vrij eenvoudig: Geduld en routine

Geduld een pees hersteld langzaam kan zo 6 maanden duren voordat hij hersteld is.

Routine ik had zeer korte hamstrings en quadriceps (boven been spieren) waardoor de pees strakgetrokken werd en daardoor beschadigd heb hier rekoefeningen voor gedaan maanden lang ook na herstel.
Nadat de pijn minder werd heb ik excentrische oefeningen gedaan bij de sportschool, geen kracht training !

Ik ben al die tijd gewoon door blijven fietsen.

Misschien helpt het bij jou niet ben geen dokter maar de rekoefeningen en excentrisch trainen kan je wellicht proberen zolang je tijdens de oefeningen geen pijn in pees voelt kan het volgens mij geen kwaad.




Ook excentrische oefeningen bij de sportschool

raassie
Forum-lid
Berichten: 939
Lid geworden op: 01 feb 2008 06:37

raassie 19 jul 2016 19:24

Bij mij is het 6 weken geleden begonnen met een partijtje korfbal van de kinderen tijdens een gezinsdag. Ik heb hier mijn knie verdraaid. Pijn klachten waren eigenlijk sindsdien aanwezig, maar de laatste dagen werdt het steeds vervelender. Vooral traplopen of als ik uit het zadel kwam om aan te zetten. Ook kan ik absoluut niet op mijn knieen zitten.

Waarschijnlijk zal het gewoon veel tijd gaan kosten. Ik ga proberen "gewoon" te blijven fietsen. Alleen de zeer intensieve dingen laat ik er voor nu uit weg. Zal als ik volgende week weer langs de fysio ga, overleggen over wat er mogelijk is.ik heb in september 2 evenementen waar ik al vanaf jan voor aan het trainen ben, zou zonde zijn als dit niet lukt.
Uiteraard is het herstel belangrijker, maar met een beetje geluk is er nog wel het eea mogelijk, desnoods op een wat lager pitje
Pijn is fijn, toch?
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 19 jul 2016 20:50

Bekend probleem. Heb hier jaren last van gehad. Ik heb heel het internet afgezocht voor tips en diverse onderzoeken gehad en therapieën. Verschillende pedalen uitgeprobeerd, zooltjes laten maken en fietsmetingen laten doen. Niets hielp.

Belangrijk is het oppervlak van je pedaal. Deze moet stabiel zijn met een zo'n groot mogelijk oppervlak. Shimano SPD SL werkt voor mij goed.
Goede stevige schoenen zoals Sidi geven voldoende ondersteuning. Geen schoenen nemen waar al een correctie in zit.

Cadans zo licht mogelijk houden.
Paar weken rust
En het belangrijkste is kinesiology tape voor ondersteuning en dit helpt echt mits je weet hoe je moet tapen!!

Ik heb dit een jaartje gedaan en fiets nu zonder tape en geen last van irritatie.

Er is dus hoop.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 19 jul 2016 21:58

Ik doe even 2 duiten in het zakje. Niet exact jouw geval, maar misschien heb je er wat aan:

1 Bij mij is vorig jaar chondropathie vastgesteld, een slecht sporende knieschijf. Remedie: vastus medialis versterken met krachttraining. En veel geduld. Bij zwaardere oefeningen kreeg ik in het begin wat irritaties van de kniepees. Verder stabiliteitsoefeningen. Vanaf de winter geleidelijk weer opgebouwd en kan nu zwaar trappen zonder er last van te krijgen.

2 Pezen en spieren, een bijzondere constructie hoe moedertje natuur dat heeft bedacht.
Ik had een tijd geleden last van ontstekingen in de eerste gewrichten van beide handen (de eerste vanaf de arm gezien). Wat bleek: te korte onderarmspieren waardoor er constant spanning op de pezen stond waardoor die verdikten en tegen elkaar gingen wrijven: irritatie en ontstekingen. Remedie: Rekken en strekken van de spieren vanaf de nek . Binnen 2 weken was het over.
older Budweiser

rene_gazelle
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 19 aug 2013 18:04

rene_gazelle 14 aug 2016 13:29

Bij het hetzelfde probleem, de patella pees...
Vorig jaar oktober begonnen, maar eigenlijk heb ik al jaren last van mijn knieën wat komt en gaat. In eerste instantie ook veel te weinig rust genomen.Toen gaan dokteren en naar de fysio. Kreeg ook een hele lijst met (kracht- en stabiliteit)oefeningen mee. Heel herkenbaar!
Maar ben toch blijven hardlopen in de winter. Elke keer echter last van (voornamelijk) mijn rechter knie. Kon toen ook echt niet meer dan een uur (+/- 25 km) fietsen.
De laatste maanden niet meer hard gelopen, omdat ik ook wel weet dat dat funest is voor je (slechte) knieen, maar tot oktober vorig jaar liep ik met regelmaat 10, 15 km!

Fietsen ging steeds beter de laatste tijd, afstanden tot boven de 70 km gingen goed, tot afgelopen dinsdag. Toch weer iets te fanatiek bezig geweest en sindsdien weer continue last van m'n rechter knie. Hoop toch echt dat ik niet terug bij af ben... Artsen hebben mij ook gewaarschuwd dat ik een lange weg te gaan had qua herstel en ik vrees dat ik de komende weken/ maanden echt weer rustig aan zal moeten doen.

Al met al een heeeel vervelende blessure en ik hoop er ooit ook weer ECHT van af te komen!

raassie
Forum-lid
Berichten: 939
Lid geworden op: 01 feb 2008 06:37

raassie 14 aug 2016 17:45

tot nu toe nog niet veel vooruitgang. Ik moest mezelf eerst dwingen om echt wat minder te gaan doen. Dus dat is de afgelopen 2 weken redelijk gelukt. Probeer nu ongeveer 3 keer in de week een rustig rondje op de fiets te doen en me niet teveel laten verleiden om eens stevig te versnellen. Dit in combinatie met een serie oefeningen (squats, zowel 1 als benig) en leg-extensions, zowel thuis met een zak zand en als ik tijd heb bij de fysio) Ik merk wel meteen effect als ik in de ochtend mijn oefeningen doe. Ik loop dan veel gemakkelijker. Over een weekje, na mijn vakantie, een afspraak bij een andere fysiotherapeut voor 1 of 2 sessies "shockwave therapie"om hopelijk de pees wat sneller te laten herstellen.

Koelen had volgens de fysio weinig tot geen effect. Fietsen an sich is een goede beweging voor de pees, zolang je het zonder teveel weerstand doet. Ik vind tot nu toe ook autorijden een verschrikking, dus hopelijk morgen richting de ardennen niet teveel last ;-)
Pijn is fijn, toch?
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731

Plaats reactie