Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Overbelasting patellapees

Frankfiets
Forum-lid
Berichten: 189
Lid geworden op: 29 jul 2013 13:27
Locatie: Wijchen

Frankfiets 16 aug 2016 08:32

Heb in het voorjaar hier ook last van gehad. Erg vervelend. Wat bij mij hielp toen het erg opspeelde was onder de douche eerst heel koud water over de knie te laten stromen en vervolgens heel heet water. Bevorderd de doorbloeding. Verder hielp het intapen van de knie behoorlijk. Pas toen ik winters voorzichtig met kracht/core training begonnen ben was de blessure in het voorjaar voorbij. Uiteindelijk heeft het ongeveer een half jaar geduurd voordat ik echt het idee had dat het over was.

sigurros88
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 01 mei 2012 19:12

sigurros88 17 aug 2016 13:24

Ik heb hier een jaar of 2 terug ook een periode flink last van gehad. Net als een vriend van me, die in dezelfde periode er ook last van kreeg. Het vreemde is dat het bij iedereen anders is. Ik had alleen last ervan na een tijdje hardlopen, en hij had er ook in rust last van.

Ik had dit probleem alleen met hardlopen, en niet met fietsen. Ik merkte dat het steeds erger werd, naarmate ik mijn trainingsbelasting opvoerde. Uiteindelijk was de pijn niet meer te houden en ben ik toch maar eens naar de huisarts gegaan. Hij advieseerde me om te rusten (dat had ik zelf ook wel kunnen verzinnen, maar ik hoopte op iets beters; rust voor een sporter is verschrikkelijk). Ik kon gelukkig wel blijven fietsen.

Ik ben toen na 2 weekjes langzaam weer korte stukjes aan lopen en besefte naarmate ik de duur van de loopjes opkrikte vanaf was. Wel deed ik meer rek/strekoefeningen vóór en na de trainingen.

Rust - Langzaam opbouwen (al is het maar een half uurtje) - Rekken/Strekken.

Ik weet dat dit probleem voor iedereen anders is, maar ik hoop dat je er wat aan hebt. Dit is echt een zeer irritante blessure.

Gebruikersavatar
Jan old skool
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 nov 2011 21:32

Gebruikersavatar Jan old skool 17 aug 2016 14:20

Hier ook een ex lotgenoot. Kwam er bijna niet vanaf. Zeker n jaar last gehad. Fysio, masseur alles geprobeerd. Braaf mijn krachtoefeningen blijven (you tube staat er vol mee) en veel rekken en strekken en koelen. Ook n half jaar alleen maar op m'n MTB gereden met flats. Toen ging t n stuk beter. Vervolgens look pedalen gewisseld voor time pedalen. Nu geen last meer.

Maar blijf altijd voorzichtig. Kijk daarom altijd goed naar m'n fietsafstelling. Met name om te zorgen dat de knie niet (te ver) voorbij het pedaal komt bij t krachtmoment.

Succes en geduld.
Zoevende banden pure zen

raassie
Forum-lid
Berichten: 939
Lid geworden op: 01 feb 2008 06:37

raassie 20 sep 2016 07:16

Groesbeek als het nieuwe Lourdes?

Nadat het de afgelopen weken af en aan ging qua klachten, met over het algemeen veel ochtend stijfheid en moeite met traplopen, zeker na een training was er zondag de omslag.

Ik had de 100 km van Groesbeeks Gruwelijkste op mijn to do list staan voor dit jaar. Ik wilde perse gaan rijden, klachten of niet, dan maar een hoop tandjes lichter.
Tijdens het fietsen eigenlijk geen moment echt last gehad, soms een tikje gevoelig, maar niets vreemds. Dus ik wachtte de avond en volgende ochtend in spanning af......

Ik wacht nog steeds. Weliswaar zit er nog steeds een gevoelig plek op mijn knie, maar geen last in de ochtend, of met traplopen. Behalve dan mijn bovenbenen, maar dat heeft andere oorzaken ;-) Als ik mijn knie een cijfer moet geven zou ik zeggen een 7,5. Dus nog geen 10, maar zeker beter dan de 5/5,5 van de afgelopen tijd.

Hopelijk is dit een teken dat de genezing is ingezet, ik hou het de komende dagen/weken in de gaten.
Pijn is fijn, toch?
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 20 sep 2016 07:27

Ondersteun je knie met een tapeje tijdens het fietsen
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

michelwuyts
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 19 mei 2016 14:24

michelwuyts 21 sep 2016 14:15

Voelt het bij jullie ook net of jullie onderbeen niet goed in het bovenbeen zit?

Merk dat het fietsen trouwens altijd wel goed gaat. Traplopen en vooral bergaf lopen is zeer vervelend met deze blessure.

raassie
Forum-lid
Berichten: 939
Lid geworden op: 01 feb 2008 06:37

raassie 21 sep 2016 15:01

Met bergaf lopen (ardennen) had ik weinig tot geen last. Vooral trap aflopen was/is vervelend. Fietsen gaf weinig klachten, behalve achteraf en tijdens het staan op de pedalen.

Het enige wat ik nu erbij heb gekregen is een "klik" in mijn knie als ik een draaiende beweging maak, zonder pijn trouwens, meer een geluid als wanneer je je vingers knakt
Pijn is fijn, toch?
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731

michelwuyts
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 19 mei 2016 14:24

michelwuyts 21 sep 2016 16:49

raassie schreef:Met bergaf lopen (ardennen) had ik weinig tot geen last. Vooral trap aflopen was/is vervelend. Fietsen gaf weinig klachten, behalve achteraf en tijdens het staan op de pedalen.

Het enige wat ik nu erbij heb gekregen is een "klik" in mijn knie als ik een draaiende beweging maak, zonder pijn trouwens, meer een geluid als wanneer je je vingers knakt
Dat laatste heb ik ook, maar ook vooral als ik mijn knie strek.

Mijn andere knie heeft langzaam trouwens hetzelfde gekregen-> gevoelspijn onder de knieschijf, maar bij deze knie voelt het niet instabiel. Alleen als ik er op druk is het pijnlijk, maar bewegen gaat vrijuit. Ook mijn dijbenen zijn steeds verkrampt sinds ik deze blessure heb(constante spierpijn als ik er op druk).

raassie
Forum-lid
Berichten: 939
Lid geworden op: 01 feb 2008 06:37

raassie 06 feb 2017 10:24

Mijn klachten zijn eindelijk geheel weg. Ik weet niet zeker wat de doorslag heeft gegeven, maar het lijkt erop alsof de combinatie met overbelasting en verkeerd afgestelde schoenplaatjes de boel heeft verergerd.
Nadat ik een aantal weken geleden mijn schoenplaatjes gewisseld heb, en er toen achterkwam dat de oude niet goed zaten, dit aangepast. De klachten werden langzamerhand elke week wat minder. De afgelopen 3/4 weken pijnvrij. Hopelijk blijft het zo.....
Dit zou ook verklaren waarom ik op de mtb geen/minder klachten had tov de race.
Pijn is fijn, toch?
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731

prjz
Forum-lid
Berichten: 1507
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 07 feb 2017 10:15

body schreef:Ondersteun je knie met een tapeje tijdens het fietsen
+1
prj

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 07 feb 2017 12:07

prjz schreef:
body schreef:Ondersteun je knie met een tapeje tijdens het fietsen
+1
Het heeft mij jaren lang gekost om de oplossing te vinden. Van zooltjes tot fysio therapie, verschillende maat cranks, fiets metingen, andere schoenen, rust etc . Totdat ik ergens las over sporttape (Kinesio tape).
Ik heb een jaartje met een stukje tape over de knie gefietst en gelijk zonder pijn. Nu fiets ik bijna twee jaar zonder tape en zonder irritatie. :winkthumb:
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 07 feb 2017 12:46

Ik ken dit gevoel ook.
De oorzaak, vastgesteld door de physio, was dat de knieschijf vast zat.
Door de schijf heen en weer te bewegen was ik er binnen een paar dagen vanaf.
Met de vlakke hand er links en rechts tegen aan drukken was de remedie totdat deze weer lekker beweegbaar is.
...

Plaats reactie