Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Fantomalt

johoop
Forum-lid
Berichten: 321
Lid geworden op: 20 sep 2009 20:59
Locatie: Duiven

johoop 18 aug 2012 07:49

Hoi
Wie heeft hier ervaring mee ?
Een , doe-het-zelf-dorstlesser maak je met fantomalt, een koolhydraatrijke energiebron van Nutricia. Doe 45 gram fantomalt, een snufje zout en een scheutje siroop voor de smaak in een bidon van 750 ml en je hebt een prima vervanging voor een dure dorstlesser uit de winkel.

Ik kan zo,n blik Fantomalt al kopen voor 3.15 euro.
Weg gegooid geld ??????
Afbeelding

sospiro
Forum-lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 25 mar 2005 22:27

sospiro 18 aug 2012 09:14

Zeker geen weggegooid geld. Ik gebruik regelmatig hetzelfde recept, alleen dan zonder het snufje zout. Werkt prima en er zit geen smaak aan, dus je proeft alleen de siroop.

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 18 aug 2012 10:39

nooit van gehoord, waar kun je dat kopen?

Gebruikersavatar
jeroenkuiper
Forum-lid
Berichten: 1090
Lid geworden op: 31 mei 2010 00:20
Locatie: wolvega

Gebruikersavatar jeroenkuiper 18 aug 2012 11:17

http://www.deonlinedrogist.nl/fantomalt ... -9587.html" onclick="window.open(this.href);return false;

heb er echter uiteenlopende verhalen over gehoord... qua prijs is het in iedergeval nog wel een stuk goedkoper als een blik isostar bijvoorbeeld
Afbeelding

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 18 aug 2012 12:09

Werkt prima. Ik gebruik het vooral in lange tijdritten (monstertijdrit van 123km). Een groot voordeel is, dat het niet zoet smaakt. na verloop van tijd gaat me dat namelijk erg tegenstaan.

Gebruikersavatar
carel
Forum-lid
Berichten: 455
Lid geworden op: 06 apr 2010 01:33
Locatie: Breda
Contact

Gebruikersavatar carel 18 aug 2012 12:21

Hier zijn al diverse draadjes over geweest in relatie tot sportdranken. Kruidvat verkoopt het ook en het koste daar circa € 4,50 (blik van 400mg = 8,8 bidonvullingen) toen ik het vorig jaar voor het laatst kocht. Het is een product van Nutricia en bevat maltodextrine, wat je in grote hoeveelheden ook goedkoper kan aanschaffen via internet.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5892
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 18 aug 2012 18:49

Fantomalt is niet anders dan 100% Maltodextrine. Puur, onversneden ;)

Sportdrank maken met Maltodextrine is een makkie en kost een derde van de prijs van commerciele sportdrank.

voor een bidon:
2-3 scheppen maltodextrine
een snufje zout
een scheut ranje
eventuele zoetje (voor de koffie) om meer zoetsmaak te geven
600 ml water

Als je geen zin hebt om 10kg Maltodextrine bij de groothandel te kopen (zo'n 4 euro de kilo), dan is Fantomalt een makkelijk manier om te proberen om je sportdrank te maken.

Ik gebruik alleen op vakantie de dure potten omdat dat wat handiger meenemen is. Thuis maak ik de sportdrank altijd zelf.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
jeroenkuiper
Forum-lid
Berichten: 1090
Lid geworden op: 31 mei 2010 00:20
Locatie: wolvega

Gebruikersavatar jeroenkuiper 18 aug 2012 19:15

rob74 schreef:Fantomalt is niet anders dan 100% Maltodextrine. Puur, onversneden ;)
krijg een soort van ''say hello to my little friend'' gevoel daarbij :D

http://www.kdsupplementen.com/bestel-nu" onclick="window.open(this.href);return false;

dan zit je op 3,99 per kilo dat is inderdaad een schijntje tov de commeriele kant en klare producten. misschien toch maar eens proberen dan..
Afbeelding

Gebruikersavatar
carel
Forum-lid
Berichten: 455
Lid geworden op: 06 apr 2010 01:33
Locatie: Breda
Contact

Gebruikersavatar carel 18 aug 2012 22:00

@rob74: Hoe kan je die grote hoeveelheid (omgevings)vocht vrij houden. Sommige sportdrankpoeders die ik heb gaan, naarmate de bus verder leeg raakt, klontjes vormen. Op zich niet erg denk ik maar voor je door 10kg Maltodextrine heen bent gaat er nog wel wat tijd voorbij. Bewaar je dat in bussen of zijn het 10 zakken van 1kg? Hoe groot zijn jou "scheppen"? Volgens de Fantomaltbus zou je 16 scheppen nodig hebben voor een 0,5 liter bidon, als ik me goed herinner. Die schepjes zijn overigens wel klein. Een volume- of gewichtsmaat zou wat handiger zijn dan "doe X scheppen in een bidon".

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5892
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 19 aug 2012 08:56

Ik doe geen moeite op de 10 kg maltodextrine drroog te bewaren. Ik krijg het binnen in een grote zak en die zit niet perfect luchtdicht afgesloten. In de praktijk blijkt dat echter geen probleem, Het spul gaat niet klonteren maar blijft gewoon netjes poeder.

En de scheppen zijn gewoon de standaard scheppen zoals je bij de commerciele poedesr in de potten terug vindt. Geen idee hoeveel gram een schep precies is.
Live fast; die young. mijn blog

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5579
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 19 aug 2012 09:15

Ik bestel het altijd hier:

http://www.creanite.com/DaviWB/Pagina18.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Je krijgt er een maatschep bij, en op de zakken staat de dosering, je krijgt er zelfs een klein maatschepje bij voor het toevoegen van het zout.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Gebruikersavatar
timofietst
Forum-lid
Berichten: 357
Lid geworden op: 29 dec 2009 00:23
Locatie: Hoogerheide

Gebruikersavatar timofietst 22 aug 2012 15:55

Ik gebruik het nu een week of twee, naar volle tevredenheid. Mij gaat het niet zozeer om de prijs maar om het zelf aan kunnen passen van de hoeveelheid zout en de minder zoete smaak van het mengsel. Ik meng 45gr Fantomalt, een halve afgestreken theelepel keukenzout en een klein scheutje citroenlimonadesiroop van Spontin in een 700ml bidon met koud water. Afhankelijk van het weer op gevoel iets meer of minder zout en siroop. Als dit busdje Fantomalt op is koop ik ook een grootverpakking maltodextrine, is precies hetzelfde.
Groeten,

Timo
Good Times!!
YT Jeffsy AL comp 2
Canyon Grand Canyon AL
http://www.mellowbikers.nl

Plaats reactie