Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hulp gevraagd traningsschema

fmazer
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jul 2012 13:09

fmazer 30 jul 2012 13:14

Onlangs besloten met een aantal maten dat we volgende jaar de Mont Ventoux gaan beklimmen. Ik ben een beginnende fietser en wil graag een goed trainingsschema volgen. Echter, voor mij is het echt even door de bomen het bos niet meer zien.

Wie kan mij advies geven waar ik goede trainingsschema's vind voor de beginnende fietser.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 30 jul 2012 13:47

Gewoon lekker gaan fietsen en je niet druk maken over een schema zou mijn advies zijn.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
edwin01
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

Gebruikersavatar edwin01 30 jul 2012 14:17

Yep! Lekker fietsen en af en toe een beetje dollen met de fietsmaten, beetje sprinten, demarreren....

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 31 jul 2012 16:51

Lekker veel kilometers maken. De kilometers langzaam opbouwen, niet beginnen met 400 km in de week. 120km in de week is al heel mooi.
Vooral niet elke rit voor het gemiddelde fietsen. Als je met een groep vrienden rijdt is het heel gemakkelijk om te zwaar te trainen. Duidelijke afspraken maken zoals eens in de 2 weken hard rijden, de andere trainingen rustig en wat langer.
Niet op de fiets gaan zitten als je niet volledig hersteld bent.
Train eens mee met een toergroep, dat is makkelijk kilometers maken. Zij kunnen je meer vertellen. Een paar specifieke trainingen in de maanden voor de ventoux zou helpen, denk aan lange bloktraining tegen de wind in, een dagje Ardennen.
Belangrijkste is om een goede basisconditie te kweken, je kan niet 2 uur in het rood rijden.

Kijk vooral op doefiets.nl onder het kopje training. Een kwartiertje leeswerk maar dat kwartiertje win je tig keer terug.

tnijholt
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 03 nov 2011 19:32

tnijholt 03 aug 2012 10:25

Ik zat vorig jaar in dezelfde situatie als jij. Ik heb dit jaar aan de alpe d'huzes met als doel 3 x. Ik heb toen tot maart km gemaakt met het oog op een hoge trapfrequentie aan te leren,. Denk aan 95-105 RPM. Snelheid was onbelangrijk. In het voorjaar heb ik me aangesloten bij een fietclub om nog meer km's te maken en te leren van ervaren fietsers. Met de club heb ik een paar keer in de eifel gefietst (omgeving monchau) Daar heb je lekker lange klimmen. Er zit er één bij van 8 km 6%, nog geen mont Ventoux maar hier leer je wel doseren!
In juni heb ik de alpe de Alpe d'Huez 3x bedwongen. ik was toen 10 kilo afgevalen maar ik woog toen nog 105 kilo. Ik ben doorgegaan met trainen en zit inmiddels onder de 100 (98 kg) en heb 29 jul de mont ventoux gefietst vanuit bedoin en die ging heel erg goed.

Succes!

dave73nl
Forum-lid
Berichten: 480
Lid geworden op: 30 jul 2010 15:56
Locatie: Tilburg

dave73nl 03 aug 2012 10:54

Ik heb hem vorig jaar ook voor het eerst bedwongen vanuit soortgelijke begin situatie... Heb veel km gemaakt en me aangesloten bij een toervereniging waar ik om het weekend mee weg ging. Ben de berg opgegaan en het ging gewoon goed. Wat ik anders zou doen? Me er niet te druk over maken en vooral genieten van het trainen maar ook zeker van de rit omhoog want die vond ik gewoonweg prachtig! Ik ga volgende maand weer en hoop er net zoveel van te gaan genieten als de eerste keer. Streven? Genoten hebben en heel thuis komen. (toen ook net onder de 100kg =/- 4000km getraint...)
Na jaren van afwezigheid weer sporadisch op \'s heerenswegen te spotten... Onhandig en langzaam? 99% kans dat ik het ben!

"Talent is ook een vorm van heel graag willen". Huub van der Lubbe

dixy100
Forum-lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 04 aug 2011 21:49

dixy100 04 aug 2012 00:05

http://www.wielersportinfo.nl/fietsschema.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

mattiman
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 22 jul 2012 22:08

mattiman 04 aug 2012 07:55

En wat voor schema je ook vindt en gaat volgen, belangrijkste is: luister naar je lichaam! Schema's zijn goed om als uitgangspunt te nemen. Om een vaste structuur te hebben. Maar naargelang hoe je je voelt moet je er flexibel mee om kunnen gaan. Als je merkt dat je erg vermoeid bent, een verkoudheid voelt opkomen of ergens kleine pijntjes ontwikkelt oid, direct je training aanpassen. Beter een week rustig aan doen en daarna weer verder verder opbouwen dan iets forceren en drie stappen terug geworpen worden.

In de basis is een trainingsopbouw heel eenvoudig:
- Geleidelijke toename/opbouw van omvang en intensiteit. Daardoor went je lichaam langzaam aan de belasting.
- Variatie van belasting. In het begin, de eerste weken/maanden, is het prima om te starten met "gewoon" kilometers opbouwen. Maar al snel is het beter wat te gaan varieren. Langere afstanden op lage snelheid, kortere afstanden op hogere snelheid, variatie tijdens het fietsen met tempo's en heuvels e.d.
- Rust. Hard trainen is niet moeilijk, dat kan iedereen. Herstellen is wel moeilijk. Bouw naast de rustdagen die je iedere week hebt ook "rustweken" in. Bijvoorbeeld door drie weken op te bouwen in omvang of intensiteit om dan de vierde week weer flink terug te gaan in trainingsbelasting (zeg de helft van de normale omvang). Kan ook twee weken opbouwen en één week relatieve rust zijn.

Plaats reactie