Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Banaan eten net zo goed als drinken sportdrank

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 07 aug 2012 09:31

Dat is wel een goed argument inderdaad. Zo had ik het nog niet bekeken. ;-)

Maar zolang er mensen zijn die te beroerd zijn om afval te bewaren omdat hun shirtje dan wel eens vies zou kunnen worden is dit verder helaas een kansloze discussie. En ondertussen maar vreemd opkijken dat de reputatie van wielrenners op veel plaatsen nogal slecht is.

klaas-kippegaas
Forum-lid
Berichten: 283
Lid geworden op: 23 mei 2009 20:36

klaas-kippegaas 07 aug 2012 23:44

volgens mij mis ik het benoemen van (de niet geheel onbelangrijke) zouten als element in sportdrank.

water met gepureerde banaan != sportdrank
mijn bikes :

Wilier Cento Cunego | Specialized Epic Carbon | Cube Reaction | Tomahawk ICE

Gebruikersavatar
jackbrown
Forum-lid
Berichten: 720
Lid geworden op: 28 mar 2005 18:31

Gebruikersavatar jackbrown 08 aug 2012 09:09

w0uter schreef:Gisteren was er toevallig een razend interessante aflevering van BBC Panorama (eigenlijk altijd het kijken waard). Hier werden de claims van de grote fabrikanten ook vakkundig onderuit gehaald. Wat vooral schokkend was dat ze op zoek gingen naar de onderzoeken die de fabrikanten aanhaalden. Die waren of niet te vinden, of gingen niet over de doelgroep. Het was vooral erg sterk dat Panorama een groep wetenschappers van Oxford heeft ingezet om die onderbouwingen te vinden. Mensen dus die verstand van zaken in hun wetenschapsveld hebben.

Ze schoten ook maar even een flink gat in alle marketingbullshit rond hardloopschoenen.

http://www.bbc.co.uk/programmes/b01l1yxk

Helaas is Iplayer niet te bekijken vanuit Nederland, maar er zal vast ergens een torrent van rondslingeren.


edit: dat onderzoek op de voorpagina van Fiets trouwens: 14 proefpersonen....

http://www.youtube.com/watch?v=4Rul7XbM844" onclick="window.open(this.href);return false;
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."

knutmo
Forum-lid
Berichten: 1138
Lid geworden op: 15 jun 2011 11:03

knutmo 08 aug 2012 10:05

klaas-kippegaas schreef:volgens mij mis ik het benoemen van (de niet geheel onbelangrijke) zouten als element in sportdrank.
In 100 gram verse banaan zit ongeveer 88 mg kalium en 8,7 mg vitamine C, daarnaast tryptofaan, magnesium en selenium.
klaas-kippegaas schreef:water met gepureerde banaan != sportdrank
Dat beweert ook niemand. Lees even het originele artikel: http://www.plosone.org/article/info%3Ad ... ne.0037479" onclick="window.open(this.href);return false; dan zie je dat gaat om niet-gepureerde banaan gegeten met evenveel water als de koolhydratendrank.

Gebruikersavatar
ridefreeordie
Forum-lid
Berichten: 466
Lid geworden op: 27 nov 2009 16:15

Gebruikersavatar ridefreeordie 09 aug 2012 14:26

bottecchia schreef:Maar zolang er mensen zijn die te beroerd zijn om afval te bewaren omdat hun shirtje dan wel eens vies zou kunnen worden is dit verder helaas een kansloze discussie.
Uit eigen ervaring weet ik dat dit zeker een probleem vormt (als je je fietsshirt vervolgens een week lang opgefrommeld in een tas bewaart :mrgreen: )
Ritchey Logic Road
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra

Gebruikersavatar
ridefreeordie
Forum-lid
Berichten: 466
Lid geworden op: 27 nov 2009 16:15

Gebruikersavatar ridefreeordie 09 aug 2012 16:48

Zeer interessant die uitzending van Panaroma. Met name het onderwerp 'overdrinking' en de symptomen daarvan (duizeligheid, misselijk).
Ik drink tijdens lange toertochten meestal wel 1 grote bidon tot 1 liter per uur. Dat is dacht ik redelijk volgens de algemeen geldende adviezen. Nu heb ik in de laatste uren van zulke tochten regelmatig dat ik me wat dizzy/licht in het hoofd begin te voelen. Ik weet dit altijd aan de overvloedige suikerinname, maar het zou ik wel een overdrinking kunnen zijn. Ik plas dan namelijk ook heel veel. Komend weekens tijdens LBL maar eens experimenteren met wat lagere vocht inname.
Ritchey Logic Road
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra

Plaats reactie