Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Banaan eten net zo goed als drinken sportdrank

Gebruikersavatar
doefiets.nl
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 jun 2012 16:44
Contact

Gebruikersavatar doefiets.nl 20 jul 2012 09:32

Leuk artikel op de homepage:
http://www.fiets.nl/2012/07/20/banaan-e ... portdrank/" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar er staan wel een paar foutjes in.
Het onderzoek stond niet in Plus One maar PLoS ONE: http://www.plosone.org/article/info%3Ad ... ne.0037479" onclick="window.open(this.href);return false;
En proefpersonen aten niet 0,2g koolhydraten per 15 minuten (Dat zou neerkomen op 1/150e stukje banaan) maar 0,2g koolhydraten per kilogram lichaamsgewicht. Dat komt neer op een paar happen banaan.
De proefpersonen die sportdrank dronken namen per 15 minuten net zoveel koolhyrdaten in dmv hun drankje.
De banaan eters vulde de banaan aan met water, net zoveel als de sportdrankdrinkers met hun drankje hadden binnengekregen.

Maar verder klopt het dat er geen verschillen gevonden zijn, behalve dan de dopamine release bij het eten van bananen.
En bananen zijn heel erg goedkoop.
Als je sportdrank prefereert, dan kun je die ook heel makkelijk zelf maken (ook een stuk goedkoper): http://www.voedingsadvies.info/gezond%2 ... age51.html" onclick="window.open(this.href);return false;

w0uter
Forum-lid
Berichten: 1583
Lid geworden op: 10 apr 2005 17:26

w0uter 20 jul 2012 09:52

Gisteren was er toevallig een razend interessante aflevering van BBC Panorama (eigenlijk altijd het kijken waard). Hier werden de claims van de grote fabrikanten ook vakkundig onderuit gehaald. Wat vooral schokkend was dat ze op zoek gingen naar de onderzoeken die de fabrikanten aanhaalden. Die waren of niet te vinden, of gingen niet over de doelgroep. Het was vooral erg sterk dat Panorama een groep wetenschappers van Oxford heeft ingezet om die onderbouwingen te vinden. Mensen dus die verstand van zaken in hun wetenschapsveld hebben.

Ze schoten ook maar even een flink gat in alle marketingbullshit rond hardloopschoenen.

http://www.bbc.co.uk/programmes/b01l1yxk

Helaas is Iplayer niet te bekijken vanuit Nederland, maar er zal vast ergens een torrent van rondslingeren.


edit: dat onderzoek op de voorpagina van Fiets trouwens: 14 proefpersonen....

Gebruikersavatar
doefiets.nl
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 jun 2012 16:44
Contact

Gebruikersavatar doefiets.nl 20 jul 2012 13:02

N= 14, inderdaad. Ik zie het nu ook.
Dat is niet heel veel, maar aan de andere kant: De gevonden waarden liggen zo dicht bij elkaar (met behoorlijk kleine onzekerheid) dat het zeer onwaarschijnlijk is dat er bij een grotere N andere resultaten gevonden zouden worden.

raphael
Forum-lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 01 sep 2005 22:12

raphael 23 jul 2012 20:45

Heb het plos artikel slechts even doorgebladerd, maar gaat de vergelijking wel op? nu wordt een drankje vergeleken met 'vast' voedsel. Zou het verschil maken als de banaan vergeleken zou worden met bijvoorbeeld Isostar gel (die voorgekauwde appel of perzik)? naast de Koolhydraten zitten in veel gelletjes ook vitaminen en sporen elementen.

Maarten_E93
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 aug 2011 14:49

Maarten_E93 23 jul 2012 22:03

Bovendien, een banaan bevat geen vocht. Een belangrijke reden voor het drinken van sportdrank kan zijn, dat je zowel energie krijgt, als dat je lichaam vocht krijgt. Natuurlijk kan je dan gewoon een flesje water meenemen, niks mee, maar als het beiden in één kan..

V70ORD5
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 09 jul 2012 14:08

V70ORD5 26 jul 2012 23:38

Apen nemen ook geen sportdrank en zijn toch prima klimmers.....

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 26 jul 2012 23:49

Maarten_E93 schreef:Bovendien, een banaan bevat geen vocht.
Doe een banaan maar eens in de blender! Kan je hem zonder toevoeging gewoon opdrinken.

dixy100
Forum-lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 04 aug 2011 21:49

dixy100 29 jul 2012 17:41

Ik koop zelden of nooit sportdrank.
Maak altijd mn eigen sportdrank,met water, beetje siroop en een mespuntje zout.
Ook prima voor wat warmere temperaturen.
En natuurlijk standaard een banaan en een krent- of meuslibol.

Gebruikersavatar
doefiets.nl
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 jun 2012 16:44
Contact

Gebruikersavatar doefiets.nl 30 jul 2012 15:05

Uiteraard zijn er genoeg redenen om een sportdrank te drinken, zoals het feit dat het makkelijker mee te nemen is, of gewoon omdat je het lekker vindt.
Voor wat betreft het onderzoek: De testpersonen die bananen aten, moesten ook op hetzelfde moment een paar slokken water nemen, zodat ze ook een zelfde hoeveelheid vloeistof binnenkregen.
Dus er is rekening gehouden met het hier genoemde "probleem" dat een banaan vaste voeding is.

Ziegler
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 18 jun 2012 18:21

Ziegler 31 jul 2012 18:49

Makkelijk meenemen vind ik niet zo'n sterke reden. Ik vul mijn bidon mijn diksap/water en dat neemt net zo makkelijk mee. Blijft over dat je ze lekker vindt. Eén reden.

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 03 aug 2012 10:08

Ik fiets eigenlijk al sinds ik begonnen ben exclusief op bananen en water.
Eigenlijk vooral omdat de bidonnen, handjes en dus handgrepen plakkerig worden van sportdrank en omdat ik sportreepjes te droog zijn.
Bovendien kun je met een gerust hart een bananenschil in de berm dumpen, maar een plastic flesje is natuurvervruiling.

Ik denk trouwens wel dat je sportdrank of gel sneller door je keel krijgt dan een banaan, dus ben je minder lang bezig en hoef je minder lang met een hand op je stuur te rijden.

knutmo
Forum-lid
Berichten: 1138
Lid geworden op: 15 jun 2011 11:03

knutmo 03 aug 2012 11:44

vermeulen schreef:Bovendien kun je met een gerust hart een bananenschil in de berm dumpen, maar een plastic flesje is natuurvervruiling.
Het duurt toch nog 1-3 jaar voordat een bananenschil is verteerd. Dat is relatief maar iets korter dan een plastic flesje (5-10 jaar). Liever mee naar huis nemen en in de GFT-bak gooien.

http://www.milieucentraal.nl/themas/afv ... reektijden" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie