Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Voeding in laatste twee dagen voor klim

SandervdV
Forum-lid
Berichten: 123
Lid geworden op: 10 aug 2011 13:21

SandervdV 15 jul 2012 08:43

Begin september ga ik de Mont Ventoux op. Ik ben een beginnende klimmer, ik zal dus echt tegen mijn maximale kunnen aanzitten, en ik zal ieder voordeel kunnen gebruiken.
Eén van de dingen die ik optimaal wil doen is het eten in de laatste dagen er voor.
Hoe kan ik dat het beste aanpakken om tijdens de klim de minste kans te hebben te snel leeg te raken?

Hoop dat jullie me hierin op weg kunnen helpen.
Sander.

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 15 jul 2012 08:50

Normaal eten net als anders. Misschien net een schepje meer opscheppen. Verder goed ontbijten, maar niet al te veel extra's nemen. Paar boterhammen met jam bv. En tijdens de rit nog een gelletje oid. Het is maar 1,5-2u inspanning tenslotte.

SandervdV
Forum-lid
Berichten: 123
Lid geworden op: 10 aug 2011 13:21

SandervdV 15 jul 2012 09:18

litespeed schreef: Het is maar 1,5-2u inspanning tenslotte.
Hhhhmmmm.... Denk dat ik er ongeveer 2,5 uur over ga doen minstens. Het is 21km met een stijgings% van gemiddeld 7,5%.
Dus ik ga minstens 2,5 uur tegen mijn max aan rijden.

SandervdV
Forum-lid
Berichten: 123
Lid geworden op: 10 aug 2011 13:21

SandervdV 15 jul 2012 09:54

litespeed schreef:Verder goed ontbijten, maar niet al te veel extra's nemen. Paar boterhammen met jam bv.
Kaas, melk en andere eiwitten laten staan? Volkoren brood nemen, of juist niet? En croissants, ook zal zijn ze calorierijk, waarschijnlijk ook beter van niet?

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 15 jul 2012 13:29

Gewoon gezond eten. Al denk ik dat t met pizza en patat ook gewoon gaat lukken.

Trainen is VEEL belaangrijker dan je voeding.

pierre92
Forum-lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 10 jan 2009 20:00

pierre92 15 jul 2012 14:15

Wat een onzin. Wielrennen bestaat uit trainen, rust en voeding. De laatste twee kunnen herstel bespoedigen. Voeding kan de prestatie verbeteren. En dan heb ik het niet over koolhydraten stapelen. Een ondertrainde renner met een gezond voedingspatroon presteert beter dan een sporter die door
tekorten overtraind is geraakt. Voeding en rust zijn de basis van een piramide. Hoe breder, hoe hoger de piramide kan worden. Hoe hoger de piramide hoe harder je fietst.
fietsen, da\'s mijn verzetje!

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 15 jul 2012 15:53

Wat Japie ongetwijfeld bedoelt is dat het trainen nú naar de beklimming toe van veel meer impact is dan het aanpassen van je voeding in de laatste twee dagen.

Probeer de laatste twee dagen in ieder geval goed te eten, inderdaad gerust een schepje extra. Eiwitten 's ochtends zijn geen zonde en helpen juist bij het opnemen van koolhydraten, vetten moet je iig niet bewust opzoeken. Croissantjes zijn van weinig waarde, probeer complexe koolhydraten te eten. Bijvoorbeeld volkoren brood inderdaad.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 jul 2012 16:16

japiecarbon schreef:Gewoon gezond eten. Al denk ik dat t met pizza en patat ook gewoon gaat lukken.

Trainen is VEEL belaangrijker dan je voeding.
+1. Gewoon de avond er voor goed eten en een normaal ontbijt nemen (hooguit een beetje extra).

Melk en kaas zijn prima, als je dat anders ook eet. Een croissantje is nogal vet (zeker in Frankrijk, daarom zijn ze ook zo lekker), maar kwaad kan 't niet. Als ik tijdens een etappe koers een croissantje bij 't ontbijt krijg eet ik die gewoon lekker op.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 15 jul 2012 16:32

Weinig vet, veel koolhydraten, dag tevoren niet teveel vezels, en genoeg drinken.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

PaulvdVen
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 08 mar 2012 22:06

PaulvdVen 15 jul 2012 17:47

Ik heb de Ventoux al heel wat keer gereden. Het allerbelangrijkste vind ik dat je de berg verstandig op rijdt. Ik zou zeker de eerste 15 km (tot Chalet Reynard, als je vanaf bedoin gaat) enigzins op reserve rijden. Zeker de eerste 5km vanuit Bedoin zul je denken "is dit het nou?". Kortom als je na 15km overhebt kun je wat bijschakelen. Als je daar al stuk zit, zijn de laatste 6km hel.

Succes.

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 16 jul 2012 00:09

Wat eet je nu voor een intensieve training? Tijd zat om wat te testen.
S'ochtends pannenkoeken vind ik altijd lekker. Gaat er makkelijker in dan boterhammen.

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 16 jul 2012 01:10

Ik ben het met bovenstaande adviezen eens. geen gekke dingen doen, normaal eten.

Wat ik inmiddels wel gemerkt heb, is dat veel beginnende "klimmers" veel te veel opzien tegen het fietsen in de bergen. Het valt allemaal best mee, maar je moet vanaf het allereerste begin in je eigen ritme gaan fietsen, en je niet gek laten maken door allerlei sterke verhalen van anderen, of renners die je tijdens de klim passeren.

Iedereen met een fatsoenlijke conditie en een fatsoenlijk gewicht, komt boven.

Plaats reactie