Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Processierups

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 01 jul 2019 06:22

Precies zonet even de föhn op een paar rupsbultjes gemikt; jeukt iig voor nu even minder!

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 01 jul 2019 06:51

Wat, mij, helpt is in bad na het fietsen en met een scrubwashand/handschoen stevig de benen en armen onder handen nemen.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 01 jul 2019 08:05

Dat wordt juist afgeraden...
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

rudi assauer
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 30 apr 2014 19:52

rudi assauer 01 jul 2019 08:07

Ik zoek momenteel de stukjes huid tussen de bulten.....
Race: Stelbel Rodano Disc / Cannondale CAAD10
MTB: Santos 4.29
WW: Santos Trekking Lite

Afbeelding

hopjes
Forum-lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 01 jul 2019 11:19

Hier ook last van de bultjes. Ik doe na het fietsen mn armen en benen scrubben met 'sauna-scrubsel'. Heb niet het idee dat het echt hielp. Gisteren de fohn gezet op de grootste bulten en die ogen een stuk kleiner en ik heb er inderdaad weinig last van.

Mijn zoontje had vorige week ook tientallen bultjes, geen aloe vera en mentol gel in huis. Ik had nog een 2 jaar oud assos chamois zadel zalfje in huis. Daar zit ook wat menthol in. Mn zoontje ingesmeerd op die plekken en het hielp enorm goed (volgens hem :-) ).

Gebruikersavatar
Eddy Spaghetti
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 08 nov 2016 16:34
Locatie: Gem. Utrechtse Heuvelrug

Gebruikersavatar Eddy Spaghetti 01 jul 2019 13:44

Vorig jaar was het ontwijken van bomen met lintjes bij mij in de regio (Utrechtse Heuvelrug) al niet te doen, maar heb ik nooit hinder ondervonden. Na vorige week zondag echter wel en wat heb ik een verschrikkelijke jeuk gehad. Heb zelfs een keer 's nachts met mijn benen onder de koude douche gestaan. Dit brengt tijdelijk verkoeling waardoor ik de rest van de nacht wel gewoon kon slapen.

Mentholgel verkoelt ook prima (toen ik eindelijk een tube te pakken had gekregen - overal uitverkocht). Calendulan deed niets bij mij.

Ik heb gisteren (bij 30 graden) met arm- en beenstukken gereden. Met als resultaat: 1) veel vreemde blikken onderweg :D en 2) "slechts" één vingerkootje met uitslag. Heb speciaal voor dit probleem arm- en beenstukken aangeschaft van Castelli (die UPF 50+ dingen) en dat was eigelijk wel prima te doen met de warmte.

Gebruikersavatar
Arno357
Forum-lid
Berichten: 1199
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:54
Locatie: 's-Hertogenbosch

Gebruikersavatar Arno357 01 jul 2019 13:55

hopjes schreef: 01 jul 2019 11:19 Hier ook last van de bultjes. Ik doe na het fietsen mn armen en benen scrubben met 'sauna-scrubsel'. Heb niet het idee dat het echt hielp. Gisteren de fohn gezet op de grootste bulten en die ogen een stuk kleiner en ik heb er inderdaad weinig last van.

Mijn zoontje had vorige week ook tientallen bultjes, geen aloe vera en mentol gel in huis. Ik had nog een 2 jaar oud assos chamois zadel zalfje in huis. Daar zit ook wat menthol in. Mn zoontje ingesmeerd op die plekken en het hielp enorm goed (volgens hem :-) ).

In noodgevallen helpt tandpasta ook.

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 03 jul 2019 21:23

Ik fiets al redelijk wat jaren door de kop van Drenthe en elk jaar zie ik de rood witte linten om de eiken. Tot nu toe had ik nog nooit last van de beestjes. Maar dit jaar verschrikkelijk veel last van jeukende bultjes, vooral in de knieholtes. Vandaag maar eens de fohn er op gezet en waarempel, het helpt. In ieder geval tijdelijk.
older Budweiser

hopjes
Forum-lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 22 jun 2020 12:36

2020
Afgelopen week 3 ritjes gefietst en steeds meer rode bultjes van de eikenprocessierups.

Zijn er behalve fohn en aloe-vera/menthol nog meer 'grootmoedertips'?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 22 jun 2020 12:43

Hier op de UHR heb ik het idee dat het probleem veel beter onder controle is dan vorig jaar. Ik zie her en der wel rode linten, maar evenzoveel hoogwerkers met mannetjes-in-witte-pakken die de rupsen opzuigen. De lintjes verdwijnen dan ook al snel weer.

Reeds vanaf het voorjaar zijn de gemeentes volop bezig, afgelopen herfst hebben ze de eerste stap gezet door enorm veel vogelkastjes in de bomen te hangen. Ook worden de bermen minder gemaaid wat ook schijnt te helpen (hoge berm = meer ruimte voor natuurlijke vijanden zoals wespen).

Gebruikersavatar
Globeskater1983
Forum-lid
Berichten: 265
Lid geworden op: 18 apr 2013 13:23

Gebruikersavatar Globeskater1983 22 jun 2020 12:52

ik vermoed ook dat het niet de mug is maar de processie rups die mij plaagt. Als ik niet buiten sport nergens last van en als ik wel buiten sport wel. Gelukkig niet zo erg als vorig jaar na de muddy angel run toen mijn hele bovenlijf er onder zat. Nu zijn het vooral knieholtes, benen en armen. En meer losse bulten. Wat een overlast geven die kleine krengen zeg..

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 22 jun 2020 13:10


Plaats reactie