Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

hoe verder af te vallen

mathijst
Forum-lid
Berichten: 336
Lid geworden op: 22 feb 2009 13:42

mathijst 21 jun 2012 17:41

Beste Forumers,

Ik heb een vraag m.b.t. voeding en af vallen.
Graag wil ik enkele kilo's kwijt d.m.v. fietsen en joggen.

Daarom fiets ik elke dag naar mijn werk, 20 km heen en 20km terug (heenweg kost me 1 uur) (terug 30 minuten) hoogtemeters 500 o de heenweg.
Dit doe ik 5 dagen per week, verder nog één avond in de week ca. 50 km in 2 uur met paar fietsvrienden.
Joggen doe ik 3x in de week, ca 1 uur en 10 km,

Best een druk programma voor door de week, met slechts één avond rust.
Het weekend, minimaal 1 dag een tour met de fiets, en meestal 100km+
Fiets kilometers per week zijn daarom vaak tussen 300-350.

Toch blijf ik op he zelfde gewicht, terwijl ik dacht wat te verliezen.
Mijn eten is zeer geballanceerd van maandag tot vrijdag, namelijk

'S morgens 2 boterhammen met JAM
10 uur, 1 banaan of appel
1 uur, 4 broodjes waarvan 2 kaas en 2 chochopasta (75 gram per broodje)
15:00 uur 1 banaan of appel
rond 18.30 avondeten, een goed bord vol....
20:00 500 gram magere kwark
Drinken koffie&water

weekend, is moelijk te zeggen wat ik eet, meestal s middags al bordje pasta en 's avonds weer warm eten.

Ik ben niet echt een snoeper, maar neem wel 1x per week chocoladecrossaint.

Mijn vraag is, waar ik op kan bezuinigen, om niet constant te blijven maar wat kilo's te verliezen.

Alle tips/comment zijn welkom, alvast bedankt
Ben je beginner?: Een goede FM maakt je wielerfan

sibon
Forum-lid
Berichten: 438
Lid geworden op: 07 mei 2007 15:16

sibon 21 jun 2012 17:49

Wat weeg je nu dan bij welke lengte? Enig idee wat je vetpercentage is?
Je eten ziet er netjes uit. Maar als je elke week op deze manier traint, dan mist je veel variatie. Het klinkt alsof je graag en vele beweegt, maar je lijkt er niet echt een doel mee te hebben. Om af te vallen zou je vee lange(re) rustige in het voorseizoen kunnen/ moeten doen. Daarnaast is 's ochtends zonder ontbijt vertrekken ook een goede manier om de vetverbranding te stimuleren.
By the way.. waar woon je dan. 500 hoogtemeters in 20 km...?

reverb
Forum-lid
Berichten: 280
Lid geworden op: 25 jun 2010 14:34
Locatie: Groningen

reverb 21 jun 2012 17:53

Zo hee dan fiets je hard terug! Gemiddeld 40 km/h!

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4516
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 21 jun 2012 18:12

reverb schreef:Zo hee dan fiets je hard terug! Gemiddeld 40 km/h!
de vraag is dan of het werk zo vervelend is of dat het thuis zo fijn is... :mrgreen:

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 21 jun 2012 18:45

reverb schreef:Zo hee dan fiets je hard terug! Gemiddeld 40 km/h!
Waarschijnlijk 500 meter afdalen ;)

Gebruikersavatar
tinoh
Forum-lid
Berichten: 573
Lid geworden op: 13 mei 2011 10:48

Gebruikersavatar tinoh 21 jun 2012 22:23

Tja als je echt op vet en calorieen wilt bezuinigen kijk dan even naar je lunch: kaas en chocopasta. Welke kaas gebruik je? In eerste instantie zou ik zeggen dat de lunch veel minder vet kan.
Kijk bijvoorbeeld eens op http://www.gezond-en-fit.nl/voeding/mag ... lunch.html" onclick="window.open(this.href);return false;
of http://www.vandeleur.nl/content/images/ ... wijzer.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Trek Domane 4.3 2013
Trek Domane SL 6 pro 2017

bibske
Forum-lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 04 dec 2008 15:08

bibske 21 jun 2012 22:33

Niet alleen het beleg maar ook het brood, 4x75g dat is echt heel veel brood en als je het dan ook belegd met vette dingen als kaas en pasta dan gaat het hard. Vervang je lunch ook doordeweeks een keertje door bijvoorbeeld pastasalade of couscous en beleg brood met kipfilet of rauwe ham. Let ook op dat "goed bord vol", vervang vette vleessoorten door tartaar, kipfilet, rundvlees of varkenshaas/filet. Verder zijn magere vissoorten zoals kabeljauw, schelvis, tilapia of panga een goed alternatief. Tenslotte weg met alle sausjes, pakjes en zakjes om alles op smaak te brengen. Maak er ook een goed bord vol groenten van, ik kook standaard 350-400g groenten pp als avondeten, 100-150g vlees/vis en max 100g koolhydraten.

mathijst
Forum-lid
Berichten: 336
Lid geworden op: 22 feb 2009 13:42

mathijst 22 jun 2012 00:27

Bedankt voor alle tips,
Ja vergeten te vermelden
Lengte: 1,78
KG: 70
Doel: 65

En de hoogtemeters + het gemiddelde naar beneden kloppen inderdaad.

Ik zal voor de lunch kijken wat ik kan doen. Wel heb ikgevoel dat als ik minder brood eet, ik honger ga krijgen.
Ben je beginner?: Een goede FM maakt je wielerfan

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5892
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 22 jun 2012 06:40

mathijst schreef:....Ik zal voor de lunch kijken wat ik kan doen. Wel heb ikgevoel dat als ik minder brood eet, ik honger ga krijgen.
Honger hebben is goed. Het hongergevoel zegt dat je goed bezig bent. Als je geen honger hebt, dan eet je evenveel als je verbruikt. Je moet juist minder eten dan je verbruikt. Honger hebben hoort bij afvallen.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 22 jun 2012 07:22

Ben zelf vorig jaar die laatste kilo's kwijtgespeeld door veel nuchter te trainen. Dus een 1-1,5 uur bollen voor het werk op hersteltempo, nog onder D1 dus. Daarna gewoon ontbijten (vooraf klaarzetten zodat je niet méér neemt).

Moet zeggen dat het leuk was het doel te bereiken, maar dat de investering toch wel erg groot was. Ik kreeg bovendien allemaal opmerkingen uit mijn omgeving met vragen of het wel goed met me ging. Daarom zal ik het niet meer zo snel doen. Het was leuk om een keer scherp te staan en een (voor mij dan) snelle tijd in de Marmotte te rijden, maar uiteindelijk kun je je afvragen of het het allemaal waard is en voor wie je het doet.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 22 jun 2012 07:48

havana schreef:Ben zelf vorig jaar die laatste kilo's kwijtgespeeld door veel nuchter te trainen.
Ik doe 4 nuchter trainingen in de week maar de kilo's gaan er niet af. Ontbijt is echt maar 2 bammetjes. Leeftijd heeft ook een vervelend effect op je gewicht.
De nuchtertraining (nu 6 jaar) heeft er wel voor gezorgd dat ik zonder eten probleemloos 150 vlakke km's kan rijden.
havana schreef:maar uiteindelijk kun je je afvragen of het het allemaal waard is en voor wie je het doet.
+1 Als je de Tour kan winnen zeker doen maar anders? Voordeel als je zelf niet zo mager bent het geen zin heeft geld uit te geven aan een maximaal lichte fiets. Kan je leuke dingen van doen van dat geld :mrgreen:

En verder afvallen blijft simpel: meer verbruiken dan erin stoppen.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5688
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 22 jun 2012 09:10

Ik ben probleemloos sedert 1 maart van 88 kg naar 78kg ( ben 1m85) vermagerd en dit zonder speciaal dieet.
Wat heb ik daarvoor gedaan? => 's morgens ipv brood met boter en hesp vervangen door confituur. Op het werk mijn boterhammetjes om 8 uur blijven eten maar geen stuk chocolade meer 's morgens op het werk. Wachten tot ' s middags voor nog wat te eten.
Bij het avondmaal geen varkensvlees meer: enkel kip, rundsvlees of vis. Bakken gebeurt voor kip en vis zonder boter (speciale pannen). Veel groenten eten ( deed ik eigenlijk vroeger ook al) en iets minder aardappelen).
Na 20 uur niks meer eten behalve een kleine lichte versnapering. ( vroeger tussen 20 en 23 uur nog regelmatig pak chips, een lekkere ijskreem, chocolade of zelfs nog wat friet :-()
Iets minder alkoholgebruik. Bij sla een dressing ipv mayonnaise. Bij friet ketchup ipv mayonnaise. Het frietverbruik ( mijn lievelingseten , voorheen toch zo een 3 keer per week friet op het menu) toch wat vermindert.
En dan toch wat meer kms getraind ook => van 2000 naar 3000 kms op 6 maand).
Volgende week de alpen: ik denk nog de 76 kg te halen.
Ik heb dus op geen enkel ogenblik extreem gedieet, zelfs de hoeveelheid eten is ongeveer hetzelfde gebleven ( het avondeten eet ik zelfs meer dan anders) maar de tussendoortjes en vooral het laat op de avond snoepen zijn er tussenuit.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Plaats reactie