Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

hoe verder af te vallen

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 26 jun 2012 13:31

Ik zou als ik jou was toch nog even naar dat broodbeleg kijken: chocopasta beleg voor 1 snee brood (15 gr) levert 85 calorieen, zelfde hoeveelheid appelstroop 35. (bron: http://www.wijvallenaf.nl/CalorieenTabe ... beleg.html" onclick="window.open(this.href);return false; )

spook
Forum-lid
Berichten: 1058
Lid geworden op: 26 feb 2008 10:13

spook 26 jun 2012 14:04

Wellicht is het sowieso slim om advies in te winnen bij een (sport)dietist. Voor je het weet ben je dan wel keurig op je streefgewicht, maar heeft je lichaam ook je spieren 'opgegeten'. Dan ben je wel lekker licht, maar ook lekker slap.
'I have too many bikes', said no cyclist ever.

mathijst
Forum-lid
Berichten: 336
Lid geworden op: 22 feb 2009 13:42

mathijst 26 jun 2012 20:51

ever schreef:Ik zou als ik jou was toch nog even naar dat broodbeleg kijken: chocopasta beleg voor 1 snee brood (15 gr) levert 85 calorieen, zelfde hoeveelheid appelstroop 35. (bron: http://www.wijvallenaf.nl/CalorieenTabe ... beleg.html" onclick="window.open(this.href);return false; )
Klopt en ik at altijd appelstroop, maar is hier nergens te krijgen.
Het is Jam, chocopasta, honing (vind ik niet lekker) of pindakaas
Ben je beginner?: Een goede FM maakt je wielerfan

Gebruikersavatar
tieky
Forum-lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 13 aug 2010 13:08
Locatie: Breda

Gebruikersavatar tieky 27 jun 2012 14:20

Ik zie een aantal keren trainen op de nuchtere maag terugkomen. Dit is natuurlijk wel makkelijk, omdat je van te voren niet hoeft te eten. Echter zou ik het niet adviseren. Door juist voor de training iets te eten, wordt je stofwisselingsmechanisme al geactiveerd, waardoor je lichaam dus eerder aan de slag gaat met het verteringsproces. Dit hoeft geen complete maaltijd te zijn, maar kan ook alleen een plak ontbijtkoek of een krentenbol zijn.
Doordat je stofwisseling al gestart is, verbrand je meer dan dat je op een nuchtere maag zou doen.

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 02 jul 2012 11:57

tieky schreef:Ik zie een aantal keren trainen op de nuchtere maag terugkomen. Dit is natuurlijk wel makkelijk, omdat je van te voren niet hoeft te eten. Echter zou ik het niet adviseren. Door juist voor de training iets te eten, wordt je stofwisselingsmechanisme al geactiveerd, waardoor je lichaam dus eerder aan de slag gaat met het verteringsproces. Dit hoeft geen complete maaltijd te zijn, maar kan ook alleen een plak ontbijtkoek of een krentenbol zijn.
Doordat je stofwisseling al gestart is, verbrand je meer dan dat je op een nuchtere maag zou doen.
Dit is in het kort het idee achter de nuchtertraining (van de site van WV Amsterdam):

"Gedurende de nachtrust worden glycogeenvoorraden gebruikt om de bloedsuikerspiegel op peil te houden. Tegen de ochtend zijn die grotendeels opgebruikt. Het lichaam heeft dus ’s morgens vóór je hebt ontbeten nauwelijks andere brandstof dan vetten en een restje glycogeen uit lever en spieren. Hier ligt dan ook het geheim van de nuchtertraining. Na een koolhydraatrijke maaltijd is de verbranding van vetten langdurig onderdrukt. Als je nuchter traint dan vermijdt je daarmee het blokkeren van de vetverbranding. Door vervolgens op een nuchtere maag te gaan trainen op een maximum van 70 % van je maximale hartslag kan het lichaam niet anders dan voor zijn energiebehoefte vooral gebruik te maken van vetverbranding. Regelmatige nuchtertraining stimuleert en ‘traint’ het vetverbrandingssysteem van het lichaam."

Aangezien je vooral vet kwijt wil raken als je afvalt, zou dit dus een goede training kunnen zijn.

bibske
Forum-lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 04 dec 2008 15:08

bibske 02 jul 2012 16:12

steven250 schreef:
bibske schreef:ik kook standaard 350-400g groenten pp als avondeten, 100-150g vlees/vis en max 100g koolhydraten.
100g puur koolhydraten? Volgens mij moet je bijv flink wat gekookte aardappels eten om dat te halen?
Hiermee bedoel ik max 100g gekookte pasta, rijst of aardappelen dus de voedingsmiddelen die koolhydraten opleveren...

Overigens hoeft honger niet perse om af te vallen, mijn truuk is rauwkost om het hongergevoel te onderdrukken. Ik knabbel makkelijk een halve kg worteltjes of een komkommer weg tussendoor. Ook magere yoghurt is een goed tussendoortje, eventueel nog een stuk fruit erdoor. Vergeet ook niet om veel water te drinken, dat remt ook het hongergevoel omdat je maag letterlijk vol zit.

Ik las over het koud hebben, dat herken ik ook van het afvallen. Maak je overigens geen illusie over het bergop fietsen, ik ben van 76kg afgevallen naar 65kg (met 1.77m lengte) maar ik kom nog steeds als laatste boven bij het minste hellinkje.

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 02 jul 2012 17:09

bibske schreef:Maak je overigens geen illusie over het bergop fietsen, ik ben van 76kg afgevallen naar 65kg (met 1.77m lengte) maar ik kom nog steeds als laatste boven bij het minste hellinkje.
Maar ik neem toch aan dat de achterstand kleiner is geworden? Elf kilo kwijt (knap!) zorgt er toch voor dat je minder vermogen hoeft te leveren om naar boven te komen.

Het ligt er trouwens ook aan wat je aan kilo's kwijt bent geraakt: vet of spieren. Als je behoorlijk streng lijnt en/of snel afvalt loop je het gevaar dat je in spiermassa afvalt, dat helpt wat minder voor het klimmen...

Plaats reactie