Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Fietsafstelling en kramp

jasperr
Forum-lid
Berichten: 1078
Lid geworden op: 26 okt 2009 20:51

jasperr 10 jun 2012 18:33

Hallo beste mensen,

Ik heb vandaag het eerste ritje op mijn nieuwe Canyon gereden. Een Ultimate CF. Ik had een Ultimate AL en heb de CF dus nagenoeg hetzelfde afgesteld.
Na 100 km begon ik echter last te krijgen van hevige kramp in mijn dijbeenspieren. Iets wat ik normaal niet zo erg heb met mijn oude fiets.
Na de rit even gekeken hoeveel de afstelling van mijn nieuwe fiets nu afwijkt van die van mijn oude fiets. Blijkt dat het zadel bij mijn nieuwe fiets 1 à 2 mm lager stond en 2 mm verder naar achteren. Ook heb ik een langere zit (langere stuurpen) bij mijn nieuwe fiets. Hier heb ik echter bewust voor gekozen ivm nekklachten.

Kan het nu dus zijn dat doordat mijn zadel ietsje lager en verder naar achteren staat ik zo last van kramp ik mijn dijbenen krijg? Of misschien toch door de langere zit? Iemand die hier ervaring mee heeft?

Bedankt alvast!

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2247
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 10 jun 2012 21:39

Het lijkt me sterk dat een verschil van 1 á 2mm dergelijke klachten geven. Denk inderdaad dat je het in de langere zit moet zoeken.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

jasperr
Forum-lid
Berichten: 1078
Lid geworden op: 26 okt 2009 20:51

jasperr 10 jun 2012 22:27

Die langere zit heb ik dus gedaan vanwege nekklachten. Die lijken nu minder te zijn.
Het is wel vreemd. Mijn AL is maat 56, mijn CF maat 54 met een 2 cm langere stuurpen. De AL was net ff te groot, vandaar dat ik een maat kleiner heb genomen. Door de 2 cm langere stuurpen heb ik uiteindelijk dus ongeveer een 1 cm langere zit. Daar komt echter nog wel bij dat de reach van de nieuwe Shimano shifters op mijn CF ongeveer 1 cm langer is dan de oude shifters op mijn AL. De reach van het stuur van de AL is daarentegen weer langer dan die op de CF. Uiteindelijk heb ik op de CF dus ongeveer een 1 cm langere zit. Kan dit dan zo'n verschil maken?

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 11 jun 2012 08:58

Ik denk dat een paar mm wel degelijk een verschil kan maken. Had nieuwe fietsschoenen gekocht en het rechter schoenplaatje 2 mm verkeerd afgesteld (te ver naar voren), kreeg bij elke keer fietsen ontzettende pijn aan de peesaanhechtingen boven de knieschijf.
Uiteindelijk toch maar eens de schoenplaatjes nagekeken en het verschil gezien van zo'n 2 mm (rechts). Plaatje verschoven, probleem opgelost.
O ja, ik rijd ook op een Canyon Ultimate AL
Canyon Aeroad in 2XL: 2022 CF SLX, Ultimate in 3XL: CF SL 2018 EL & AL SLX (Tacx NEO)

jasperr
Forum-lid
Berichten: 1078
Lid geworden op: 26 okt 2009 20:51

jasperr 11 jun 2012 14:16

Ja, dan zal ik het zadel toch eens precies hetzelfde proberen af te stellen. Probleem is echter dat het een ander zadel is. Op mijn AL heb ik een Selle Italia SLR fibra oud model en op mijn CF een SLR kit carbonio model 2012 aangezien die fibra niet meer te verkrijgen is. De kit carbonio is net iets anders van vorm. Hij is wat platter. Misschien dat dit ook verschil maakt.
En ik kan ook nog een kortere stuurpen proberen. Wel jammer. Vond die 120mm pen net zo mooi staan. Maar ik heb nog een 110mm liggen. Dus zal eens kijken.

giantpeloton
Forum-lid
Berichten: 188
Lid geworden op: 12 aug 2010 15:47

giantpeloton 11 jun 2012 16:34

jasperr schreef:Ja, dan zal ik het zadel toch eens precies hetzelfde proberen af te stellen. Probleem is echter dat het een ander zadel is. Op mijn AL heb ik een Selle Italia SLR fibra oud model en op mijn CF een SLR kit carbonio model 2012 aangezien die fibra niet meer te verkrijgen is. De kit carbonio is net iets anders van vorm. Hij is wat platter. Misschien dat dit ook verschil maakt.
En ik kan ook nog een kortere stuurpen proberen. Wel jammer. Vond die 120mm pen net zo mooi staan. Maar ik heb nog een 110mm liggen. Dus zal eens kijken.
Ik zou één ding per keer wijzigen en gewoon de eerste paar keer met een setje sleutels gaan fietsen zodat je onderweg gelijk iets kunt aanpassen als het je niet bevalt.

Plaats reactie