Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Trainen op vetreserves

Co1ito
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 okt 2011 22:50
Locatie: Deurne

Co1ito 20 mei 2012 09:58

Beste forumleden,

Gisteren wist mijn collega (in het verleden op niveau wedstrijd triathlons gedaan) te vertellen wanneer je heel licht eet voor de training je meteen overgaat op je vetreserves, aangezien ik met mijn 23 jaar toch een overgewicht heb van een kleine 8 kg wil ik hier meer informatie over inwinnen.

Wat ik me ten eerste afvraag is of het wel verstandig zo te werk te gaan? Zo ja, wat is dan aan te raden om als voeding te nuttigen alvorens de training?
Waar ik zelf enigszins bang voor ben is dat ik met een te licht ontbijt/maaltijd tegen een hongerklop aanloop, omdat ik niet genoeg voedingsstoffen tot me genomen heb.

Alvast bedankt!

Mvg,
Co1ito

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 20 mei 2012 10:10

Is inderdaad waar echter het effect is minimaal. Beter is gewoon eten en D1 2-4 uur rijden. Door D1 ritjes laten je lichaam efficiënter omgaan met energie/vet op den duur. Belangrijker is jouw geval is meer bewegen en je voedingspatroon bekijken. Dan gaan de 8kg er vanzelf af. Bij afvallen bestaat geen wondermiddel.
What makes the boat go faster?

Co1ito
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 okt 2011 22:50
Locatie: Deurne

Co1ito 20 mei 2012 10:25

Bedankt voor de snelle reactie.
Momenteel ligt het waarschijnlijk niet aan mijn voedingspatroon, ik eet gevarieerd en weinig "vet" eten. Het gewicht wat ik momenteel heb (85kg bij 1,76 meter) is dan ook al 3 jaar zo, dit naar aanleiding van onregelmatig werken waarbij ik ooit twee warme maaltijden op een dag nuttigde en ik heb 2 jaar in een kroeg gewerkt, waarbij ik het nodig bier dronk en na het werk nog een vette hap naar binnen werkte. Dit alles in combinatie met stoppen met sporten (tennis) heeft geleid tot het overgewicht.

Sinds afgelopen september dan ook gestart met fietsen en minder in de kroeg te vinden (vanwege het samen wonen, die kosten van het stappen reizen dan de pan uit! ;)).

Momenteel werk ik niet met een hartslag meter, dus ik fiets veel op gevoel. Nu is het wel de planning dat ik komende maand een meer geavanceerde fietscomputer aanschaf, met daarbij de hartslag functie, zodat ik gerichter in de hartslagzones kan trainen. Dat bedoel je met D1 ritjes toch?
Is er een bepaalde standaard voor de hartslagzones, of moet ik me dan echt specifiek gaan testen? Het laten testen heb ik eerlijk gezegd geen behoefte aan, omdat ik puur recreatief fiets en ik er daarom het geld niet over heb voor een test....

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 20 mei 2012 10:36

In principe heb je geen hartslagmeter nodig. Zolang je nog normaal kunt praten en ademen terwijl je fietst zit je in D1. Kijk eens op http://zitvlees.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; veel info te vinden.
What makes the boat go faster?

Co1ito
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 okt 2011 22:50
Locatie: Deurne

Co1ito 20 mei 2012 10:41

Bedankt voor de tip!
Meer reacties zijn natuurlijk altijd welkom ;)

apojapo
Forum-lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 18 aug 2005 03:16

apojapo 20 mei 2012 11:10

Gewoon grotere afstanden gaan fietsen als je wil afvallen. Wel zoals hierboven al is gezegd in D1 of als je geen hartslagmeter hebt op gevoel rustig fietsen. In d1 val je minder af dan bij een hogere hartslagzone natuurlijk maar je houdt het langer vol (spieren en energie die RELATIEF meer uit je vetreserve wordt gehaald) en je kan vaker fietsen.

Focus
Forum-lid
Berichten: 735
Lid geworden op: 21 aug 2011 21:48
Locatie: Krimpenerwaard
Contact

Focus 21 mei 2012 00:16

Ritjes vanaf 1,5 uur minimaal geven het meeste effect. Verder niet extra gaan eten als je wilt afvallen.

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 21 mei 2012 00:39

Ook op "wielersportinfo.nl" kan je heel veel adviezen opzoeken. Of google eens op "trainingsadviezen wielertoeristen" Daarenboven zijn er nog heel veel sites die hierover berichten. Succes.

honza
Forum-lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 28 dec 2008 17:39

honza 21 mei 2012 20:07

Niet teveel verdiepen in voeding, maar gewoon lekker veel gaan fietsen. Als je normaal eet (geen vette hap, maar ook geen lichte voeding of sportvoeding voor je training) dan kun je prima afvallen.

Hoe vaak fiets je nu? Als je de tijd hebt, dan moet je gewoon lekker 3-4 keer per week op je fiets stappen (vaker mag natuurlijk ook ;) ) Dus niet teveel TV kijken of internetten, maar lekker naar buiten! En wissel korte snellere ritjes af met de hierboven aangegeven langere duurritjes. Het belangrijkste is dat je het leuk vind. Voeding, training, hartslag enzo dat kan later ook nog wel....

Co1ito
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 05 okt 2011 22:50
Locatie: Deurne

Co1ito 21 mei 2012 23:17

Vandaag op gevoel in D1 wezen fietsen, ik moet zeggen dat het goed draaide!
Mijn insteek is ook om veel te gaan fietsen, het komt er echter niet altijd van... Het betere weer helpt me gelukkig eerder op de fiets te stappen, ik heb ook het gevoel dat de voeding die ik gebruik (fruit repen, peperkoek en bananen) genoeg energie leveren voor onderweg. Echter heb ik geen goed gevoel bij het "licht" eten voor aanvang van mijn rit, omdat ik bang ben om tegen de alom bekende hongerklop aan te lopen....
Conclusie die ik uit de tips en adviezen kan trekken is dat ik zoveel mogelijk moet fietsen, met de focus op D1 trainingen en een gezond voedingspatroon!
Dit moet me lukken aangezien ik met mijn huidige voedingspatroon een stabiel gewicht kan houden zonder verder aan te komen!

Bedankt allen!

pierre92
Forum-lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 10 jan 2009 20:00

pierre92 22 mei 2012 13:08

Ga eens met ontbijt en zonder eten onderweg fietsen. Het zal je echt geen hongerklop bezorgen.
fietsen, da\'s mijn verzetje!

Gebruikersavatar
carel
Forum-lid
Berichten: 455
Lid geworden op: 06 apr 2010 01:33
Locatie: Breda
Contact

Gebruikersavatar carel 22 mei 2012 17:16

En wat dan nog! Van een hongerklop ga je niet dood en bent gelijk een ervaring rijker, weet je precies hoe dat aanvoelt in je lijf. Mocht de rest van je route te vervelend worden dan kan je altijd nog ergens iets te eten halen.

Plaats reactie