Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

hartslag tijdens inspanning soms te laag

Gebruikersavatar
tieme
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 jul 2011 22:13

Gebruikersavatar tieme 01 apr 2012 20:59

Ik heb soms last van het volgende: Een hartslag die niet goed wil stijgen tijdens inspanning, Vaak met het gevoel dat de benen op een hogere intensiteit draaien dan het hart. scheel dan vaak 15-20 slagen (normaal bij dat gevoel/tempo is bijv 150bpm, maar hartslag op dat moment is dan laag in de 130).

Ik ben 28, sport sinds mijn 18e in duur sport (wielrennen en triathlon) over het algemeen gaat 99% van de trainingen met een normaal hartslagbeeld: stijgt snel, bij versnellen, en herstelt heel snel wanneer ik gas terug neem, ongeacht de tak van sport.

Rusthartslag ligt niet extreem laag: rond de 55-60bpm
Maxhartslag tegenwoordig rond de 197bpm
Hartfilmpjes en uitgebreide hartecho's (3 stuks in de afgelopen 7 jaar) allemaal in orde

Slaap verder goed, voel me niet vermoeid en eet goed. Trainingen zijn gevarieerd in extensief duur en intensieve trainingen (1 intensieve training per discipline, en 1-2 extensieve trainingen per discipline)

Voorbeeld van vandaag:90min duurloop begonnen met 138bpm (terwijl het eigenlijk voor mijn gevoel hoger moest zijn, rond de 146) en tijdens het hardlopen zelfs dipjes van rond de 125bpm, terwijl het tempo gelijk bleef. Hartslag wilde met versnellen ook moeilijk stijgen.

Gewoon vermoeidheid? ondanks dat ik me niet vermoeid voel?
Planet-X Stealth Pro "Pink - DA7800TT SRM - HED.3
Planet-X Stealth Pro "Guru Blue"- DA7800 - PowertapPro+
Empella BonfireSL - CarbonFire - Ultegra6600 - CR420

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2828
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 01 apr 2012 21:32

Gebruik je wellicht een garmin om je hartslag te registreren?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37379
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 01 apr 2012 21:48

Vanwaar die garmin-opmerking??? Ik zei namelijk letterlijk tegen Eline "mijn benen geven een andere hartslag aan dan mijn display" toen ik op 90% de Posbank opreed. (edge 800)
Less is bore

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2828
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 01 apr 2012 21:54

Omdat ik hetzelfde probleem heb en ook een garmin gebruik, vandaar de vraag.

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 02 apr 2012 00:04

Ik spreek uit eigen ervaring maar ben niet deskundig genoeg om hier de ultieme uitspraken te doen.
Maar volgens mij is het enkel te wijten aan het niet hersteld zijn van de vorige inspanning. Ik zie het zo; als je spieren niet genoeg kracht kunnen leveren vragen ze ook minder zuurstof en bijgevolg ook een lagere levering van deze zuurstof en dus gepaard gaande met een lagere hartslag. (dit is de omgekeerde benadering van wat algemeen wordt gesteld ) Namelijk bij een hogere inspanning hoort een hogere HF

Gebruikersavatar
tieme
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 jul 2011 22:13

Gebruikersavatar tieme 02 apr 2012 06:51

Ik gebruik Sigma en Timex :) geen Garmin dus.

Vermoeid klinkt aan de ene kant logisch, aan de andere kant heb ik vrijdag een rustdag gehad, en zaterdag al met fietsen problemen en zondag dus met lopen hetzelfde probleem :)
Planet-X Stealth Pro "Pink - DA7800TT SRM - HED.3
Planet-X Stealth Pro "Guru Blue"- DA7800 - PowertapPro+
Empella BonfireSL - CarbonFire - Ultegra6600 - CR420

_pfw_
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 01 aug 2004 16:18

_pfw_ 02 apr 2012 07:42

gaisdergerman schreef:Omdat ik hetzelfde probleem heb en ook een garmin gebruik, vandaar de vraag.
Gebruik je een Garmin hartslagband?

Sinds ik een polar band gebruik (met de garmin sensor) is de hartslagregistratie een stuk verbeterd (daarvoor soms te hoog/laag/onregelmatig).

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2200
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 02 apr 2012 08:02

Een technisch probleem ligt meestal het meest voor de hand. Ik wil je ook zeker niets aanpraten, maar het is wel zo dat een van de dingen waaraan je overtrainheid herkent is, dat je hartslag maar heel moeilijk omhoog te krijgen is bij inspanning.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
tieme
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 jul 2011 22:13

Gebruikersavatar tieme 02 apr 2012 17:44

overtraindheid kan, maar zal dan toch geleidelijker gaan lijkt me, voorgaande 2 weken nergens last van en plots van de een op andere dag... .(donderdag de trainingsweek afgesloten met een tempotraining hardlopen en nergens last van, vrijdag rust en zaterdag dus het probleem met de hartslag)

editje
ken alle symptonen. eetlust, slapen en motivatie is nog steeds zeer goed. Heb vrijdag afspraak staan met fysio, even overleggen en mijn rug na laten kijken, dit soort klachten in het verleden ook gehad na behandelen van ruggenwervels, dus kan zijn dat er wat vast geschoten is.

Zo even weer de fiets op, kijken hoe het gaat, lichaam voelt gewoon fit....
Planet-X Stealth Pro "Pink - DA7800TT SRM - HED.3
Planet-X Stealth Pro "Guru Blue"- DA7800 - PowertapPro+
Empella BonfireSL - CarbonFire - Ultegra6600 - CR420

jeroenr
Forum-lid
Berichten: 582
Lid geworden op: 07 okt 2008 21:17

jeroenr 02 apr 2012 20:41

Bij mij ligt dit meestal aan vermoeidheid. Ik kan het mis hebben, maar als ik zitvlees.nl aan houd dan ben je zeker niet binnen 36-48 uur volledig herstelt van alle trainingen. Ik weet niet precies hoe zwaar je tempotraining was met hardlopen, maar zoals ik schreef: als mijn hartslag niet ver genoeg omhoog wil (stopt dan meestal zo'n 10 slagen onder het maximum) dan komt dat door vermoeidheid. Als ik een lange rit rijd merk ik ook dat ik tegen het einde van de rit een minder hoge hartslag kan halen dan aan het begin...voor mij weer een teken dat het aan vermoeidheid ligt.

Ik rijd overigen ook wel met een garmin edge 800 + bijbehorende band, dus als het iets technisch is dan moet ik mijn hele theorie omgooien ;).
Cervélo & Cannondale

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 03 apr 2012 01:50

+1 voor jeroenr - - Het hoeft nier alleen van de laatste rit te komen maar van de aaneensluitng van (zware-dere)of te snel mekaaropeen volgende trainingen.

Gebruikersavatar
tieme
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 jul 2011 22:13

Gebruikersavatar tieme 03 apr 2012 06:54

Klopt ook helemaal :) daarom zal ik nooit 2 achtereenvolgende dagen tempotrainingen doen, en niet 2 dagen achter elkaar de dezelfde discipline trainen (zwemmen uitgezonderd). opeenvolgende trainingsdagen ontkom je niet aan in deze sport... :)

Gisteren waren de HR waarden wel weer normaal tijdens de 1u45 fietsen met veel tempo werk. 156bpm gemiddeld en een piek van 185bpm. Nergens last meer van....Hartslag bouwde keurig op en af.
Planet-X Stealth Pro "Pink - DA7800TT SRM - HED.3
Planet-X Stealth Pro "Guru Blue"- DA7800 - PowertapPro+
Empella BonfireSL - CarbonFire - Ultegra6600 - CR420

Plaats reactie