Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Na 80 km onhoudbare pijn in nek en schouder

Gebruikersavatar
dinictus
Forum-lid
Berichten: 201
Lid geworden op: 30 okt 2010 14:22

Gebruikersavatar dinictus 02 mar 2012 13:11

Dit jaar wil ik langere ritten gaan maken maar 1 ding weerhoudt mij daarvan en dat is dat ik tussen de 60 en 80 km altijd onwijs pijn krijg aan de linkerkant van mijn nek (uitzakkend naar mijn schouderblad).

Het is een pijn die heel slecht aanvoelt, een doods gevoel gecombineerd met echt helse pijn die mij doet stoppen. Als iemand op dat moment mijn nek masseert doet dat ook heel erg pijn. Dit effect heb ik overigens ook als ik op de motor rij.

Iemand een idee wat dit kan zijn? Verkramping van de nekspier, slechte doorbloeding? Zet ik teveel spanning in mijn nek?
Wat zou ik kunnen doen om erachter te komen wat de oorzaak is?
Over mijn fiets mogen ze lullen, zolang ze maar niet over mijn lul fietsen.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 02 mar 2012 13:16

Verkeerde positie op de fiets of er is in je lichaam iets niet helemaal in orde, dat er bijv bij je ruggengraat ergens iets niet op z'n plek staat. Als je een fysio therapeut weet te vinden die zelf ook fietst, zou ik je adviseren daar heen te gaan.

Bij beginnende fietsers is nekpijn (en vaak ook zere schouders) overigens zeer gebruikelijk. Het lichaam heeft tijd nodig om te wennen aan de positie op de racefiets.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
dinictus
Forum-lid
Berichten: 201
Lid geworden op: 30 okt 2010 14:22

Gebruikersavatar dinictus 02 mar 2012 13:22

Thanx voor je reply. Op zich heb ik wel heel wat kilometertjes gereden in de loop der jaren dus dat wennen zou nu toch wel over moeten zijn. Bezoek aan fysio is een goed idee.
Over mijn fiets mogen ze lullen, zolang ze maar niet over mijn lul fietsen.

macho_pino
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 13 jul 2008 21:24

macho_pino 02 mar 2012 13:52

Idd. ga naar de fysio.
Schouderpijn hoeft namelijk niet perse uit de schouder te komen. Het kan bijvoorbeeld ook uit de nek komen. Er zijn dus heel veel oorzaken mogelijk. De fysio kan met een paar kleine testjes zo zien uit wat voor structuur de pijn komt
http://www.facebook.com/#!/profile.php?id=1237491075" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.twitter.com/leoni_padding" onclick="window.open(this.href);return false;

Cervino
Forum-lid
Berichten: 274
Lid geworden op: 14 mar 2012 14:32

Cervino 09 jul 2012 22:41

deleted
Laatst gewijzigd door Cervino op 18 okt 2012 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.cima-lux.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
tinoh
Forum-lid
Berichten: 573
Lid geworden op: 13 mei 2011 10:48

Gebruikersavatar tinoh 09 jul 2012 23:03

Mogelijk dat je met opgetrokken schouder(s) op de fiets en motor zit. Aangezien je het niet alleen met fietsen hebt zou ik ook even naar een fysiotherapeut gaan.
Trek Domane 4.3 2013
Trek Domane SL 6 pro 2017

martijn78
Forum-lid
Berichten: 861
Lid geworden op: 26 mar 2008 09:28

martijn78 10 jul 2012 08:53

had dezelfde klachten, om die reden een Specialized Roubaix aangeschaft. door de geometrie van de fiets nooit meer last gehad.
ik kreeg het normaal na ongeveer 1,5 tot 2 uur langer op de fiets was bijna niet mogelijk.
Race: Specialized Roubaix
CX: cube cross race sl
TT: Cube Aerium HPA Pro

Lars070
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 jun 2012 12:05

Lars070 10 jul 2012 12:06

heb dit ook wel gehad, echter wat bij mij helpt is om de nek en schouders te blijven bewegen en niet te lang statisch in 1 houden te laten zitten, en als je toevallig kantoor werk doet een ergonoom naar je werkplek laten kijken.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 10 jul 2012 13:40

Ik heb 2 keer een geknelde zenuw in de nek gehad door arthrose in de nek. Aangezien bij iemand met slijtage aan de nekgewrichten bij het fietsen door het achteruit houden van de nek de kanalen waartussen de zenuwen in de nek lopen vernauwen geeft dit klachten in de hals, en door uitstraling naar de armen, handen en eventueel zelfs schouders.
Een oplossing ( laat staan verbetering) bestaat er in je stuur hoger te zetten waardoor je nek minder achterover gaat zitten bij het voor je uit kijken. Ook eens bekijken of je wel de juiste fietsmaat hebt.
Wat ook helpt is regelmatig je nek en schouders wat losbewegen tijdens je ritten en proberen van niet te veel spanning te houden op je nekspieren, dus zeker niet je hoofd intrekken ( geeft veel spanning in je nek) tijdens het rijden.

Los daarvan: ga zo snel mogelijk bij een arts om de juiste oorzaak van de pijn te kennen zodanig dat je de nodige maar correcte maatregelen kunt nemen om erger te voorkomen en terug comfortabeler te kunnen fietsen.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

vw
Forum-lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 06 okt 2010 11:06

vw 10 jul 2012 13:44

Ik had ook last van mij nek/schouder, al na 40 km. Door je rug een buikspieren te trainen zit je veel beter en meer ontspannen op de fiets. Kijk maar eens op youtube (core stability of lower back excercises), daar staan genoeg filmpjes voor hele eenvoudige oefeningen (front plank en side plank deden het erg goed bij mij). Na een training gewoon 10-15 minuutjes oefenen, je bent dan al warm. Je merkt al resultaat na een week (mijn ervaring).
Laatst gewijzigd door vw op 10 jul 2012 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 10 jul 2012 15:24

Een simpele mogelijk oorzaak zou kunnen zijn: staan je shifters op de goede positie?
Zelfs als ze perfect gelijk staan kan dit de mogelijke oorzaak zijn, Mogelijk moeten ze juist ongelijk staan.

Succes.
I know myself like no one else
Nothing to defend

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 10 jul 2012 16:28

lcsmt schreef:Een simpele mogelijk oorzaak zou kunnen zijn: staan je shifters op de goede positie?
Zelfs als ze perfect gelijk staan kan dit de mogelijke oorzaak zijn, Mogelijk moeten ze juist ongelijk staan.

Succes.
En hoe moet je dan weten dat je ze ongelijk moet zetten? Ik zou aanraden van eerst eens een goede arts te raadplegen en dan een oplossing te zoeken
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Plaats reactie