Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Vermogen vs gewicht vs prestatie

Gebruikersavatar
Jeroen Vermeeren
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 07 aug 2011 21:47
Locatie: Rotterdam
Contact

Gebruikersavatar Jeroen Vermeeren 15 jan 2012 19:41

he allemaal,

Ik heb een sportmedische vraag, die hopelijk (een van) jullie kan beantwoorden!

Het afgelopen half jaar ben ik door o.a. veel te fietsen flink afgevallen. Om precies te zijn zo'n 20 kilo (van 115 naar 95 kg). Ik zit niet alleen lekkerder in mijn vel, maar ook de prestaties op de fiets worden steeds beter, mede door intensief te trainen natuurlijk. Ik heb geen vermogensmeter op mijn fiets of dergelijke, maar ik vraag me nu af hoe het eigenlijk zit met het verlies van vermogen wanneer je veel lichaamsgewicht verliest. Bestaat hier een soort van verhouding tot? En zo ja, hoe ligt die?

En misschien nog ingewikkelder: als je de plussen (gewichtsverlies) en minnen (vermogen) tegen elkaar wegstreept wat heeft dat voor effect op de algemene prestatie?

Voorbeeld: stel dat je 20% lichaamsgewicht verliest, hoeveel procent vermogen verlies je dan? (bij gelijke training)? En hoeveel procent aan prestatie win je? Of is het onmogelijk om dit zo aan elkaar gelieerd te stellen?

Ik hoor t graag!
Jeroen

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 15 jan 2012 19:45

Een bekende mythe, als je afvalt gaat het ten koste van je prestatie.

Echter, wielrennen is met name een cardiovasculaire sport. Als je afvalt verlies wel spiermassa in bijvoorbeeld je benen, maar tenzij je een sprinter bent zoals Greipel is dit niet nadelig. Kijk eens naar de benen van Contador en Gesink.

Bergop heb je natuurlijk alleen maar profijt van je lagere gewicht.

Focus
Forum-lid
Berichten: 735
Lid geworden op: 21 aug 2011 21:48
Locatie: Krimpenerwaard
Contact

Focus 15 jan 2012 19:57

Zolang het gewichtsverlies alleen het overgewicht betreft, heeft het geen negatieve invloed op de prestaties.

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 15 jan 2012 22:04

Ja er zijn zwaardere renners met een hoger vermogen dan de lichtere, vaak wat meer spier enzo. Daarom kan je beter kijken naar vermogen per kg, dat laat meer zien dan alleen het vermogen. Nu gaat dit zwaarder en hoger vermogen op bij spieren, een laag vet doet het vermogen niet hoger gaan, dus ik denk niet dat je vermogen lager si geworden door je afvallen.
Het is wel zo dat als je heel dun wordt en echt op het scherpst van de snede gaat zitten dat je prestaties minder kunnen worden, als je te dun wordt lever je namelijk ook energie in, maar dan hebben we het echt over toch al dunne renners. Dat is dus ene heel ander verhaal. Renners merken wel eens dat ze als ze dunner worden dat ze er niet veel mee winnen en dat het wel veel gedoe is om zo dun te zijn, dan besluiten ze dat niet te blijven doen omdat ze er weinig resultaat mee halen.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 jan 2012 22:57

Ben benieuwd naar voorbeelden van die laatste zin.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 15 jan 2012 23:05

Bij Leontien was het bijvoorbeeld veel "gedoe".

Overigens deed zij het (tijdelijk) erg goed op een paar bruine bonen en een bakje yoghurt.

Focus
Forum-lid
Berichten: 735
Lid geworden op: 21 aug 2011 21:48
Locatie: Krimpenerwaard
Contact

Focus 15 jan 2012 23:32

robbebopper schreef:Bij Leontien was het bijvoorbeeld veel "gedoe".

Overigens deed zij het (tijdelijk) erg goed op een paar bruine bonen en een bakje yoghurt.
Ja hallo, die had Anorexia...
Bij krachtsporters is het probleem dat als zij lichter moeten worden om nog net in een andere klasse uit te kunnen komen, dat dit teveel kracht (verlies) kost omdat het dan ook ten koste gaat van de spiermasa.
Bij duursporters zal het ook zijn gevolgen hebben neem ik aan. Maar zoals ik al aangaf; overwicht kwijtraken zal geen negatieve invloed hebben.

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 15 jan 2012 23:47

amclassic-fan schreef:Ben benieuwd naar voorbeelden van die laatste zin.
Bijvoorbeeld Jos van Emden vertelde me dat hij het wel een tijdje geprobeert heeft om dunner te zijn en dat het hem weinig opleverde, dus besloot hij dat niet meer zo te doen. Hij merkte dat hij er niet beter van werd.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 15 jan 2012 23:49

Focus schreef:
robbebopper schreef:Bij Leontien was het bijvoorbeeld veel "gedoe".

Overigens deed zij het (tijdelijk) erg goed op een paar bruine bonen en een bakje yoghurt.
Ja hallo, die had Anorexia...
Bij krachtsporters is het probleem dat als zij lichter moeten worden om nog net in een andere klasse uit te kunnen komen, dat dit teveel kracht (verlies) kost omdat het dan ook ten koste gaat van de spiermasa.
Bij duursporters zal het ook zijn gevolgen hebben neem ik aan. Maar zoals ik al aangaf; overwicht kwijtraken zal geen negatieve invloed hebben.
Ja inderdaad, Leontien met haar anorexia is een heel ander verhaal, anorexia patienten kunnen belachelijk veel op haast geen eten, dat komt doordat ze knettergek en obsessief zijn.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 16 jan 2012 00:39

Deze relatie komt duidelijk tot uiting in de formule voor maximale zuurstofopname: de VO2max: de maximale opname van zuurstof in ml per minuut per kg lichaamsgewicht. Aangezien de laatste variabele in de noemer staat, betekent een gewichtsverlies van 20 kg een kleinere noemer en dientengevolge een flink hogere zuurstofopname per minuut en dat is een doorslaggevende waarde voor je prestatie. Extreme anorexia gevallen e.d. uitgezonderd, maar dat is hier niet aan de orde.

Gebruikersavatar
Trainslim.nu
Forum-lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 26 jul 2011 10:33
Locatie: Amsterdam
Contact

Gebruikersavatar Trainslim.nu 16 jan 2012 12:45

klimmer schreef:... Aangezien de laatste variabele in de noemer staat, betekent een gewichtsverlies van 20 kg een kleinere noemer en dientengevolge een flink hogere zuurstofopname per minuut
Per kilogram lichaamsgewicht! (ml/min/kg) Niet absoluut (L/min) dus! Is een groot verschil!

klimmer schreef: en dat is een doorslaggevende waarde voor je prestatie. ..
Als je berg op gaat (!) en niet als je op het vlakke blijft rijden, dan speelt gewicht geen rol op de fiets (wel bij bijvoorbeeld hardlopen overigens). Maar gezien je naam, is het eigenlijk logisch dat je het had over berg-op! ;)

Als mensen krampachtig proberen af te vallen, kan er bijvoorbeeld sprake zijn van veel vochtverlies, wat je prestatie niet ten goede komt. Daarom is afvallen op een verantwoorde manier erg belangrijk als je veel sport. Ik denk dat er bij Jeroen voornamelijk sprake is van massa verliezen die niet ten goede komen van de prestatie, deze ben je dus liever kwijt dan rijk. :D

Met andere woorden: Goed bezig!
Bewegingswetenschapper, inspanningsfysioloog maar vooral: liefhebber! :)

ronaldh
Forum-lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 13 jun 2011 21:35

ronaldh 16 jan 2012 12:50

Trainslim.nu schreef: Als je berg op gaat (!) en niet als je op het vlakke blijft rijden, dan speelt gewicht geen rol op de fiets
Geen rol is weer het andere uiterste. Het speelt wel degelijk een rol, direct bij accelereren en indirect bij luchtweerstand.

Plaats reactie