amclassic-fan schreef:Tot je kop over kop gaat rijden, want die persoon van 60 kg zit heerlijk uit de wind achter de renner van 90 kg. Terwijl 't andersom niet op gaat.
Vermogen vs gewicht vs prestatie
- superrose
- Forum-lid
- Berichten: 3276
- Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
- Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
- Contact
En daarom wil ik nu een ode uitbrengen aan de fietser van 90 kilo, want mijn 62 kilo's waarmee ik in de zomer rondrijd zijn echt heel dankbaar voor het rijdende windscherm.amclassic-fan schreef:Tot je kop over kop gaat rijden, want die persoon van 60 kg zit heerlijk uit de wind achter de renner van 90 kg. Terwijl 't andersom niet op gaat.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
- robbebopper
- Forum-lid HC
- Berichten: 5713
- Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32
superrose schreef:er doet toch niemand moeilijk, of begrijp ik je verkeerd?
Waarschijnlijk is er inderdaad sprake van een zekere vorm van miscommunicatie. Laat maar zitten verder. Is niet belangrijk.
- superrose
- Forum-lid
- Berichten: 3276
- Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
- Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
- Contact
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
sorry, maar wat een bla, bla, bla...Trainslim.nu schreef: Als je berg op gaat (!) en niet als je op het vlakke blijft rijden, dan speelt gewicht geen rol op de fiets (wel bij bijvoorbeeld hardlopen overigens). Maar gezien je naam, is het eigenlijk logisch dat je het had over berg-op!
Gewicht speelt geen rol op het vlakke??? Denk toch eens na, man. Probeer dan maar eens met een fiets die 10kg zwaarder is dan je nu rijdt, 50km/u te rijden op het vlakke en dat wat kms volhouden. Vervolgens met je lichtgewicht racefiets, zelfde plaats, zelfde omstandigheden. Daarna spreken we elkaar nog eens. Kennelijk heb je nog nooit een sportkeuring ondergaan, anders zou je dit niet zeggen. Ook zeer onverstandig!
Dan zal contador waarschijnlijk nooit iets gewonnen hebben met zijn 62 kilo.....gugi100 schreef:amclassic-fan schreef:De invloed van gewicht op de rolweerstand is toch echt wel significant. F = Crr * N. Dus iemand van 120 kg heeft praktisch 2x zoveel rolweerstand dan iemand van 60 kg. Spiervezels veranderen niet zo maar, val je 20 kg af dan gaat accelleren gewoon aanzienlijk makkelijker.
Toch heb je als persoon van 60 kg met een specifiek vermogen van 5 Watt per kg geen schijn van kans op het vlakke tegen een persoon van 90 kg en een specifiek vermogen van zeg 4,4 Watt per kg.
(ik ben meer de laatste categorie...)
Gr GJ
Als de zware fiets een stadsfiets is met zwaar rollende banden, zwaar trappende versnellingsnaaf en een onaerodynamische houding en die lichte fiets een racefiets is er wel een verschil ja.klimmer schreef:
sorry, maar wat een bla, bla, bla...
Gewicht speelt geen rol op het vlakke??? Denk toch eens na, man. Probeer dan maar eens met een fiets die 10kg zwaarder is dan je nu rijdt, 50km/u te rijden op het vlakke en dat wat kms volhouden. Vervolgens met je lichtgewicht racefiets, zelfde plaats, zelfde omstandigheden.
Maar puur de factor gewicht heeft alleen invloed op de rolweerstand, en die invloed is vrij klein. Lees eens een boek over klassieke mechanica, dat heeft trainslim.nu iig wel gedaan.
Wat heeft een sportkeuring hiermee te maken?Daarna spreken we elkaar nog eens. Kennelijk heb je nog nooit een sportkeuring ondergaan, anders zou je dit niet zeggen. Ook zeer onverstandig!
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Om met een fiets die 10 kg zwaarder is dan ook 50kmh te rijden heb je inderdaad niet eens zo heel veel vermogen meer nodig. Het verschil in snelheid zal minder dan 1 kmh zijn bij gelijk vermogen. (Race-) fietsers zijn over het algemeen veel te veel gefixeerd op gewicht.klimmer schreef:sorry, maar wat een bla, bla, bla...Trainslim.nu schreef: Als je berg op gaat (!) en niet als je op het vlakke blijft rijden, dan speelt gewicht geen rol op de fiets (wel bij bijvoorbeeld hardlopen overigens). Maar gezien je naam, is het eigenlijk logisch dat je het had over berg-op!
Gewicht speelt geen rol op het vlakke??? Denk toch eens na, man. Probeer dan maar eens met een fiets die 10kg zwaarder is dan je nu rijdt, 50km/u te rijden op het vlakke en dat wat kms volhouden. Vervolgens met je lichtgewicht racefiets, zelfde plaats, zelfde omstandigheden. Daarna spreken we elkaar nog eens. Kennelijk heb je nog nooit een sportkeuring ondergaan, anders zou je dit niet zeggen. Ook zeer onverstandig!
Gr GJ
Redelijk snel fietsen is best grappig.
Nee natuurlijk niet, want die persoon van 90kg levert 396watt en die van 60kg slechts 300watt, en het minder grote frontale oppervlak en rolweerstand van de 60kg-rijder zal dat verschil geloof ik niet compenseren.gugi100 schreef: Toch heb je als persoon van 60 kg met een specifiek vermogen van 5 Watt per kg geen schijn van kans op het vlakke tegen een persoon van 90 kg en een specifiek vermogen van zeg 4,4 Watt per kg.
Contador kan waarschijnlijk zo goed presteren in tijdritten (vooral tijdens grote Rondes maar ook bijvoorbeeld in 2011 de Vuelta Murcia & Castilla y León) vanwege de combinatie: fitter omdat hij de bergetappe's relatief beter verteerd, hij niet 4.4 w/kg bij omslagpunt rijd maar meer richting de 6,5 w/kg, prima aero houding i.c.m zijn kleine postuur.... en voldoende Spaans vlees eten
Je hebt helemaal gelijk als het gaat om een vlakke lange weg. In de bochten, en vooral na een bocht, is gewicht wel heel belangrijk.scepticus schreef:Als de zware fiets een stadsfiets is met zwaar rollende banden, zwaar trappende versnellingsnaaf en een onaerodynamische houding en die lichte fiets een racefiets is er wel een verschil ja.klimmer schreef:
sorry, maar wat een bla, bla, bla...
Gewicht speelt geen rol op het vlakke??? Denk toch eens na, man. Probeer dan maar eens met een fiets die 10kg zwaarder is dan je nu rijdt, 50km/u te rijden op het vlakke en dat wat kms volhouden. Vervolgens met je lichtgewicht racefiets, zelfde plaats, zelfde omstandigheden.
Maar puur de factor gewicht heeft alleen invloed op de rolweerstand, en die invloed is vrij klein. Lees eens een boek over klassieke mechanica, dat heeft trainslim.nu iig wel gedaan.
Wat heeft een sportkeuring hiermee te maken?Daarna spreken we elkaar nog eens. Kennelijk heb je nog nooit een sportkeuring ondergaan, anders zou je dit niet zeggen. Ook zeer onverstandig!
Met een 2 keer zo groot gewicht moet je 2x zoveel vermogen leveren wil je net zo snel accelereren.
Niet helemaal, want ook tijdens het accelereren gaat een deel van je vermogen op aan het overwinnen van de luchtweerstandbve schreef: Je hebt helemaal gelijk als het gaat om een vlakke lange weg. In de bochten, en vooral na een bocht, is gewicht wel heel belangrijk.
Met een 2 keer zo groot gewicht moet je 2x zoveel vermogen leveren wil je net zo snel accelereren.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"