Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

beste trainingschema/methodes voor beginnend fietser?

rotterdammer77
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 okt 2011 16:37

rotterdammer77 15 jan 2012 17:02

Hoi allemaal

Afgelopen jaar heb ik helaas door omstandigheden resulterend in weinig motivatie en energie af en aan getraind waardoor dat kleine beetje vooruitgang en conditie die ik heb opgebouwd weer is verdwenen.
Nu kan mijn methode ook wel flink verbeteren denk ik want als ik fiets is het altijd te snel te veel willen dus ga ik voluit tot ik op ben haha..niet de beste manier dus :?
Op mn computertje had ik de snelheid al afgeplakt zodat ik niet steeds naar dat ding staar hoe hard ik ga lol
Gebruik hem alleen om de gereden km s bij te houden.
Nu las ik in een post hier dat training niet alleen om de snelheid en km ga en daar zit wel wat in natuurlijk..

Ik lees over allerlei methodes d1 2 3..hartslag training schemas op zitvlees.nl en dergelijke.
Alle trainingen hebben een doel natuurlijk.van simpele tochten tot de alp en marmotte of wedstrijden rijden.
.voorlopig is de mijne meedoen aan toertochten 50 tot 100 km met redelijke snelheid 28/30 die ik nu ook ongeveer rij en vandaaruit opbouwen in afstand/snelheid ..en tochten als boogies extreme alp en marmotte in de verdere toekomst ;)

Dit jaar wil ik dus serieus werk gaan maken om mijn conditie omhoog te schroeven met die doelen in de gedachten

Nu is mn vraag wat is de beste of goede train schema methode volgens jullie?

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 15 jan 2012 18:07

Gewoon gaan fietsen. D1 ritjes en af en toe bruggen/bordjes sprinten of 2 minuten tempoduur. Voor de rest heb je Zitvlees al gevonden en daar staat eea wel op.
What makes the boat go faster?

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5892
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 15 jan 2012 18:26

ik weet niet exact wat je conditie is maar voor een ongetraind iemand geldt dat het weinig uitmaakt welke trainingsvorm hij doet.

Een training is een prikkel voor het lichaam om beter te worden. Je traint altijd net datgene wat je nog niet goed kunt. Een ongetraind persoon kan alles niet. En niet sprinten, en niet klimmen, en geen duurrtitten, en geen etc etc. Het maakt dan niet zo heel veel uit welke training hij doet. Dit principe geldt overigens maar een paar maanden. Daarna is het beter om wat meer gerichte training te doen.
Live fast; die young. mijn blog

kogaatje
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 mei 2007 15:26

kogaatje 15 jan 2012 18:29

Kijke eens op Rabo wielercoach, daar kan je complete trainingsschema’s downloaden. Wel ff aanmelden.

rotterdammer77
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 okt 2011 16:37

rotterdammer77 15 jan 2012 19:16

rob74 schreef:ik weet niet exact wat je conditie is maar voor een ongetraind iemand geldt dat het weinig uitmaakt welke trainingsvorm hij doet.

Een training is een prikkel voor het lichaam om beter te worden. Je traint altijd net datgene wat je nog niet goed kunt. Een ongetraind persoon kan alles niet. En niet sprinten, en niet klimmen, en geen duurrtitten, en geen etc etc. Het maakt dan niet zo heel veel uit welke training hij doet. Dit principe geldt overigens maar een paar maanden. Daarna is het beter om wat meer gerichte training te doen.
Tja wat is mn conditie..basis voor 34 jarige denk ik..met inmiddels 81 kg op 1,80 dat resulteert in een buik(je) op mijn slanke lichaamsbouw :(

Ik heb wel ondervonden als ik een paar weken rij een week of 2 a 3 met 3 ritjes per week van 30-50 km snelheid tegen de 30 aan dan voel ik de vooruitgang :)
al is de methode denk ik zoals ik zei niet de beste denk ik..knallen tot de pijp leeg is lol

raassie
Forum-lid
Berichten: 939
Lid geworden op: 01 feb 2008 06:37

raassie 15 jan 2012 19:25

Dan kun je beter 1 of 2 ritjes in de week inplannen die bijv 70 km zijn, maar dan met 25 gemiddeld. En dan nog een snel kort ritje.
Pijn is fijn, toch?
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5892
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 15 jan 2012 19:28

Mijn theorie is alleen geldig als je net bent begonnen met wielrennen. Niet als je al een paar maanden bezig bent en een basisconditie hebt. Als je al een paar maanden bezig bent en je hebt als doel om tochten te rijden van 100 km, dan is het toch raadzaam om D1 trainingen te gaan doen van 2 tot 3 uur.
Live fast; die young. mijn blog

rotterdammer77
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 okt 2011 16:37

rotterdammer77 15 jan 2012 19:49

Nu in de donkere dagen zit ik tog alleen in t weekend op de fiets en doordeweeks in sportschool na het werk spinnen en kracht training voor de beentjes dus 2 ritjes zou goed uitkomen in weekend..:)

Als de dagen langer worden eind maart wil ik op de fiets naar mn werk 20 km heen en trug mooi meegenomen :P

thnx voor de tips zover :)

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 15 jan 2012 19:53

rotterdammer77 schreef:.voorlopig is de mijne meedoen aan toertochten 50 tot 100 km met redelijke snelheid 28/30 d
Als dit nu je eerste doel is. Zou je dan niet gewoon eerste lekker moeten gaan fietsen ipv je druk te maken over schemas en methode?

Zorg vooral dat je het leuk vind.

rotterdammer77
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 okt 2011 16:37

rotterdammer77 16 jan 2012 06:52

leuk vind ik het natuurlijk wel en druk maak ik me niet over schemas ..wou gewoon wat tips en richtlijnen hebben hoe ik ongeveer te werk kan gaan met mn training :)

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 16 jan 2012 11:54

Ik kreeg de tip om door de week lekker rustig te rijden en dan 1 keer in het weekend met een groepje mee te gaan die sterker en sneller waren dan ik en dan aan te klampen. Dat werkte enorm goed.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Gebruikersavatar
Trainslim.nu
Forum-lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 26 jul 2011 10:33
Locatie: Amsterdam
Contact

Gebruikersavatar Trainslim.nu 16 jan 2012 12:36

Tips om te beginnen:
Begin gewoon lekker met duurtrainingen afgewisseld met mogelijk een spinningles oid. Lekker kunnen bljven praten tijdens het fietsen en voorzichtig aan je grenzen in aantal kilometers/uren verleggen. Lekker genieten van het buiten zijn en de omgeving. Probeer soepel te trappen en voorkom zwaar 'stoempen' en laat je niet gek maken door andere mensen die je voorbij komen.

TIP: Fiets ergens naar toe, dan heb je een heel wezenlijk doel om te bereiken. Bezoek bijvoorbeeld familie, vrienden oid. Voordeel is dat je die wat vaker ziet ( ;)) en zo langzaam steeds je grenzen verlegd.

En natuurlijk vooral veel plezier hebben op de fiets. :)
Bewegingswetenschapper, inspanningsfysioloog maar vooral: liefhebber! :)

Plaats reactie