Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

training voor criterium, nooit in D1?

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6102
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 02 sep 2019 19:51

Sweetspot trainen is al anders dan volle bak ;)

En ik geloof ook wel dat je sterker wordt van tacxen en van harde trainingen. Maar sterker worden is wat anders dan beter worden.

Idealiter train je in alle zones. En 't liefst veel in d1 voor een goede conditionele basis. Met afwisseling (intervallen, d3 trainingen, sweetspot trainingen) om de prikkels aan je lijf te blijven geven.
Eer die basisconditie goed is, kan je de trainingsbelasting ook opvoeren en kan je nog meer profijt halen uit het sterker worden na een winter tacxen.

No lu is niet iedereen hetzelfde, en heeft ook niet iedereen evenveel vrije tijd. Dus kan je met enkele sweetspot trainingen in de week ook zeer goed progressie boeken... Al zal je op een gegeven moment tegen een plafond aan komen, die te verleggen is door meer tijd te investeren (en dat dan vooral in d1 te doen).

Maar, voorbeeld uit het roeien van alweer een jaar of 15 terug. Ik meen een Deense lichte 4 en een Franse lichte 4. De Denen hadden relatief weinig tijd om te trainen (door beperking in zonlicht, studie ed). En trainden daardoor weliswaar 2x per dag maar zelden langer dan een uur en als ze trainden was het vaak relatief hard. De Fransen volgden meer het principe van lange uren maken in d1 voor de basis (en inslijten roeitechniek). En hadden maar enkele intensieve trainingen per week. Deze ploegen werden op 't wk 1e en 2e.... Dus beide methoden werkten. Kan je stellen.
Kanttekening, voordat deze roeiers op dit niveau komen hebben ze waarschijnlijk al wel vele trainingsjaren met veel omvang achter de rug gehad. Dus een goede basis zal er hoe dan ook al geweest zijn.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 02 sep 2019 19:58

D1 of niet, het blijft een punt van discussie. In het boek: The Time crunched cyclus van Chris Carmichael las ik dat rustige duurtrainingen alleen nut hebben als je minstens 10 uur per week fietst. Fiets je korter, dan hebben intensieve intervallen meer effect.

Die 10 uur haal ik niet, maar Ik merk bij mijzelf dat ik meer baat heb bij een combi van hoog intensieve (intervaltrainingen) en duurtraining in d1/D2.

Dus wat is het beste? Ik denk dat het echt persoonlijk is en afhangt van aanleg, maar ook van je persoonlijke situatie. Ben je druk met werk en gezin en vraagt dat veel van je, dan wordt intensief trainen al snel een te grote belasting.

depie
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 mar 2010 08:59

depie 02 sep 2019 21:13

Bedankt voor jullie reacties, ik heb ook weinig tijd om te trainen. Dus voor mij werkt de Deense methode. Maar ik zal je advies ter harte nemen en als het zo uitkomt een lange duur in plannen, in D1. Mark ik heb je een privé berichtje gedaan.

Gebruikersavatar
ceon
Forum-lid
Berichten: 639
Lid geworden op: 19 jan 2008 15:09

Gebruikersavatar ceon 03 sep 2019 07:27

Lijkt op HIIT. High Intensity Interval Training, hierbij is gebleken uit onderzoek in Japan dat duurvermogen ondanks de korte inspanning ook toeneemt.
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor. :D

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 03 sep 2019 07:35

Bij ongetrainde proefpersonen, dat lijkt mij wel een kleine nuance.

Als je in de voorgaande jaren een solide basis hebt opgebouwd geloof ik wel dat je best lang zonder goede duurtraining nog een acceptabel niveau kunt halen. Maar uiteindelijk gaat het je opbreken. Daarnaast vind ik rustig fietsen (al is D1/Z2 nu ook weer niet zo rustig) ook gewoon lekker, iedere training jagen zit ik niet op te wachten.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 03 sep 2019 09:17

En zo zie je maar weet dat training ook voor een groot deel persoonlijk is. Wat voor persoon A kan werken, hoeft niet voor persoon B te werken.

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 03 sep 2019 11:38

Training is gebaseerd op het simpele principe dat het lichaam zich wapent (door overcompensatie met voldoende herstel) tegen "beproevingen" nadat het uit balans gebracht is. Wie telkens zijn lichaam op eenzelfde manier belast, zal na een bepaalde tijd geen progressie meer boeken. Variëren is dan het devies. Om het geheugen nog wat op te frissen, dit alleszeggende plaatje.


Afbeelding

Plaats reactie